środa, 15 stycznia, 2025

Rzucili rękawicę gigantom światowego e-handlu. Czas zbudować polską fabrykę e-commerce

Kiedy rynek e-commerce spowalnia w Polsce i na świecie, oni chcą iść do przodu. Niedawno zmienili nazwę, rozwijają nową kategorię produktów i w perspektywie kolejnych kilku lat celują w przychód na poziomie kilkuset milionów złotych rocznie. Przedstawiciele Ecommerce Factory S.A. (dawne Bezokularow.pl S.A.) wiedzą, że handel internetowy najlepsze czasy ma jeszcze przed sobą. Przetrwają jednak ci, którzy zaufają optymalizacji i współpracy w ramach wielkich hubów. 

Kolejne analizy i badania nie pozostawiają złudzeń. Handel internetowy nadal będzie rósł, ale już nie tak szybko jak przez lata byliśmy przyzwyczajeni. Według analiz Insider Intelligence dotychczasowe tempo wzrostu globalnego e-commerce – wahające się od 2015 roku na poziomie powyżej 20% – spadnie poniżej 10% rocznie i utrzyma się na tym pułapie aż do 2026 roku. W tym roku rynek ma się powiększyć o ok. 9%. Choć spadek dynamiki jest znaczący, to i tak handel internetowy prezentuje się lepiej niż prognozowane wyniki tradycyjnej sprzedaży, która najbardziej straciła w 2020 roku i zanotowała ujemną wartość (-2,6%). W kolejnych lata odzyskiwała dystans, by w 2022 roku urosnąć o ok. 7%.

Spowolnieniu wzrostu nie możemy się przesadnie dziwić. Firmy handlujące w sieci, podobnie jak te handlujące tradycyjnie, muszą mierzyć się z osłabioną konsumpcją wywołaną przez wysoką inflację, spadającymi marżami i niższą rentownością.

Logistyka i marketing mogą być tańsze

To jednak nie wszystkie zmartwienia firm z branży e-commerce. – Problemem są również rosnące koszty marketingu i logistyki, a te dwie kategorie w dynamicznie rozwijających się biznesach e-commerce to nawet 30-40% w relacji do przychodów. To tutaj jest największe pole do optymalizacji – zauważa Wojciech Kyciak, prezes zarządu eCommerce Factory S.A.

Polska firma ma odpowiedź na ten problem i zgodnie ze swoją nową nazwą chce stać się e-commercową fabryką. – Nie mamy obaw o to, że rynek będzie rósł. Jednak zauważalne spowolnienie wzrostów powoduje, że prawdziwe zyski będą osiągali tylko ci, którzy w jak największej skali zoptymalizują procesy. Doświadczenie z prowadzenia naszych dotychczasowych biznesów daje rękojmie tego, że wiemy co robimy i jesteśmy gotowi podzielić się swoją wiedzą z innymi – podkreśla Wojciech Kyciak i dodaje:

Nasza idea jest taka, że w ramach jednej firmy i zoptymalizowanych procesów marketingowych, logistycznych, synergii kosztowych, chcemy z pojedynczych projektów osiągać więcej niż gdyby realizowane były one przez osobne przedsięwzięcia. Interesują nas projekty e-commerce o określonej specyfice. Do naszego huba zapraszamy szczególnie tych, którzy sprzedają produkty o odpowiednich marżach, cechujące się powtarzalnością zakupową.

Rozdrobniony rynek e-commerce w Polsce może zatem nie wytrzymać presji konkurencji. Giganci z USA czy Azji inwestują w kolejne wersje swoich marketplace’ów, więc tylko współpraca mniejszych sklepów na naszym rynku może utorować drogę do budowania silnej pozycji w Polsce.

Sklepy generujące obroty rzędu kilka-kilkanaście milionów złotych to biznesy na tyle duże, że muszą zmierzyć się ze złożonymi procesami w zakresie logistyki, marketingu i obsługi klienta. Jednocześnie są za małe by móc te procesy efektywnie zoptymalizować. Współpraca z eCommerce Factory pomoże takim sklepom ustrzec się błędów, wyeliminować zbędne wydatki, ograniczyć koszty oraz wspólnie pracować nad zwiększeniem przychodów – uważa Katarzyna Dąbrowska prezes zarządu funduszu INventures Sp. z o.o., który w eCommerce Factory zainwestował w 2019 roku.

Doświadczenie najlepszą rękojmią

Firma Wojciecha Kyciaka zaczęła działalność kilkanaście lat temu od sprzedaży soczewek kontaktowych pod marką Bezokularow.pl. Dziś spółka jest jednym z liderów tego rynku i znajduje się wśród trzech największych podmiotów w tym segmencie w Polsce. Kilka lat temu firma poszerzyła działalność o sprzedaż okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych pod marką wOkularach.pl. Tylko w tym roku osiągnie przychody z tego segmentu na poziomie kilkunastu milionów złotych.

Prowadzenie salonu optycznego online to specyficzna branża. Na styku fashion i medycyny. Musimy zapewnić naszym klientom doświadczenia podobne do wizyty w standardowym salonie optycznym. Pomaga nam w tym mocno technologia, jak choćby wirtualna przymierzalnia, która pozwala przymierzyć okulary uwzględniając wielkość twarzy przemierzającego – opisuje Wojciech Kyciak.

Soczewki kontaktowe i okulary to jednak nie wszystko. Spółka weszła w nową kategorię – higienę jamy ustnej. Zdaniem Kyciaka konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, że dbanie o higienę jamy ustnej to świetna inwestycja pozwalająca zaoszczędzić później na coraz droższych usługach w gabinetach dentystycznych. Co ważnne branża cechuje się powracalnością klientów podobną do segmentu soczewek kontaktowych. Prezes eCommerce Factory jak mantrę powtarza również, że optymalizacja marketingu i logistyki w biznesie e-commerce to rzecz kluczowa. Jego spółka w tym roku zakończy budowę pierwszej linii, która zautomatyzuje proces pakowania przesyłek dając szybki zwrot z inwestycji.

Władze spółki upatrują największą szansę na zwiększenie przychodów w poszukiwaniu kolejnych projektów i biznesowych partnerów.

Chcemy być w branży e-commerce tym, kim jest spółka PlayWay w branży gamingowej. Mieć wiele odnóg i projektów, dywersyfikując ryzyko i jednocześnie budując dużą skalę na poziomie kilkuset milionów złotych przychodu rocznie, bo w e-commerce jest jak z produkcją – liczy się skala – podkreśla Marek Rusiecki, wieloletni partner biznesowy Kyciaka i wspólnik funduszu Xevin Investments.

Autor

Popularne w tym tygodniu

Oszuści podszywają się pod T-Mobile

Zespół ekspertów CyberRescue specjalizujący się w cyberbezpieczeństwie ostrzega przed...

Druga kadencja Donalda Trumpa: Co oznacza dla inwestorów w 2025 roku?

Inwestorzy w nowym roku czekają na inaugurację drugiej kadencji...

Big Data na czele innowacji IT w przemyśle produkcyjnym – raport NTT DATA Business Solutions

Technologia sztucznej inteligencji (44 proc. wskazań) znajduje się dopiero...

Dzień z inflacją

Po wczorajszym odczycie producenckiej inflacji w USA, dziś wszyscy...

Podobne tematy

Angel Kalinov obejmuje stanowisko Dyrektora Spedycji i odpowiada za rozwój nowego biura Girteki w Warszawie

Grupa Girteka otworzyła w Warszawie nowe biuro. Otwarcie warszawskiej...

Kompetencje przyszłości – jak przygotować dzieci do pracy w zawodach, których jeszcze nie znamy

W świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej,...

ORLEN Paczka z rekordowym wzrostem

Rekordowy, ponad 80-proc. wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek zanotowała w...

Satelita stworzony przez studentów AGH leci na orbitę

14 stycznia na orbitę poleci najmniejszy polski satelita HYPE,...

Diagnostyka S.A. ogłasza plan przeprowadzenia IPO oraz notowania akcji na GPW

Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”, a wraz ze spółkami zależnymi...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie