MOTORYZACJASamochody wyraźnie tanieją? Wyniki sprzedaży za kwiecień 2024 pokazują wiele ciekawych trendów

Samochody wyraźnie tanieją? Wyniki sprzedaży za kwiecień 2024 pokazują wiele ciekawych trendów

Samochody wyraźnie tanieją? Wyniki sprzedaży za kwiecień 2024 pokazują wiele ciekawych trendów

W kwietniu 2024 r. w Polsce nowych nabywców znalazło 44 386 nowych samochodów osobowych oraz 5 247 samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wyniki te są o ponad 25 proc. lepsze niż w kwietniu 2023 roku, co pokazuje sporą dynamikę rynku. Co istotne, wzrosła zarówno sprzedaż samochodów osobowych (+25,1 proc. rdr), jak i samochodów dostawczych (+26,7 proc. rdr). Z danych Superauto.pl wynika natomiast ciekawy trend, że samochody w kwietniu potaniały względem analogicznego miesiąca poprzedniego roku – zwłaszcza marki premium i dostawcze.

  • Rynek nowych samochodów w Polsce odnotował w kwietniu dynamiczny wzrost. Nowych nabywców znalazło bowiem ponad 25 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej.
  • Rynkowe trendy są nieubłagane. Samochody hybrydowe (MHEV, HEV, PHEV) stanowią już niemal połowę rynku. Udział zabierają nie tylko Dieslom, ale także samochodom benzynowych, które w ciągu ostatniego roku straciły 8 proc. rynku.
  • Liderzy są niezmienni od wielu miesięcy – najpopularniejszą marką samochodów osobowych jest Toyota, a samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony Renault.
  • Dane Superauto.pl pokazują ciekawy trend w zakresie cen samochodów, które potaniały w ciągu ostatniego roku. Te osobowe aż o kilkanaście procent.

Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę, ale bardzo dynamicznie tracą one udział w rynku. Od stycznia do kwietnia 2023 r. stanowiły 44,3 proc. sprzedaży, podczas gdy w analogicznym okresie tego roku to ledwie 36 proc. Benzyna jest także niechlubnym wyjątkiem w kwestii sprzedaży – wszystkie inne układy napędowe (poza stanowiącymi promil sprzedaży samochodami na wodór) odnotowały wzrost sprzedaży rok do roku, nawet Diesel.

Benzyniaki są gonione przede wszystkim przez miękkie hybrydy (MHEV) – te stanowią już 24,5 proc. rynku, podczas gdy rok temu było to 18,5 proc. Szybko rośnie także sprzedaż tradycyjnych hybryd (HEV, 22,2 proc. udziału w rynku, +3,2 p.p. rdr). W 2024 roku wzrost sprzedaży odnotowały też hybrydy plug-in (PHEV, o 14,4 proc.), ale ich udział w rynku nie uległ zmianie. W jeszcze gorszej sytuacji są samochody elektryczne (BEV), których sprzedaż również wzrosłą (+2,4 proc.), ale udział w rynku spadł o 0,4 p.p. Obecnie pojazdy na prąd stanowią 3 proc. całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych. Samochody na wodór nadal są zupełnie egzotycznym wyborem – przez pierwsze cztery miesiące sprzedano tylko dwa egzemplarze.

Toyota liderem, ale najciekawsze działo się za jej plecami

Kwiecień był kolejnym miesiącem dominacji Toyoty. Japońska marka sprzedała 8 273 samochody (+40,8 proc. rdr), co pozwoliło jej na objęcie 18,64 proc. rynku. Drugie miejsce po raz kolejny zajęła Skoda (5 335 egz., +24,3 proc. rdr), a trzecie Volkswagen (3 209, +6,1 proc.). Te same marki zajmują trzy pierwsze miejsca, bowiem niemiecka marka wyprzedziła w kwietniu Kię.

Najciekawsze sytuacje miały miejsce na dalszych pozycjach. Najpopularniejszą marką premium jest Mercedes Benz, który wyprzedził BMW i… Volvo. Tak, szwedzki producent w kwietniu odnotował wyższą sprzedaż niż Audi, zwiększając swoją sprzedaż względem analogicznego miesiąca 2023 r. aż o 81,9 proc. Większy wzrost sprzedaży odnotowały jedynie: Citroen (439 egz., +107,1 proc.) oraz Opel (752, +103,8 proc.).

Najpopularniejszym modelem w kwietniu ponownie była Toyota Corolla (2 360 sprzedanych). Podium – tradycyjnie ostatnio – uzupełniły Skoda Octavia i kolejna Toyota – tym razem Yaris. Największych zaskoczeń należy poszukać nieco niżej – sprzedaż Mercedesa GLC wzrosła o 146,9 proc., co pozwoliło na zajęcie 11. miejsca, sprzedaż Mazdy CX-5 wzrosłą o 372,3 proc. (18. miejsce), a Forda Focusa o 109,4 proc. (19. miejsce). Świetny wynik w kwietniu odnotowała Toyota RAV4 (1 215 sprzedanych, 4. miejsce), a na sprzedaż Volvo najmocniej pracowało XC60 (840 sprzedanych i 8. pozycja).

Dane sprzedażowe platformy sprzedaży samochodów Superauto.pl pokazują inne ciekawe trendy. Spadła bowiem średnia wartość sprzedaży nowego samochodu – zarówno wśród marek wolumenowych (132 987 zł brutto, -12 proc. rdr), jak i marek premium (258 433 zł brutto, -14 proc. rdr).

Oferujemy szeroką ofertę samochodów dla biznesu, jak i klientów indywidualnych.  Nasze dane sprzedażowe pokrywają się z rankingiem PZPM. Także u nas najpopularniejsze były: Toyota wśród marek wolumenowych i Mercedes wśród marek premiumkomentuje Kamil MakulaCEO Superauto.pl.

Renault nie oddaje prowadzenia

Renault nadal jest najpopularniejszą marką, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W kwietniu francuski producent sprzedał 997 takich samochodów, zdecydowanie dystansując konkurencję. Drugi Ford znalazł nabywców na 699 pojazdów, a trzecia Toyota na 654. Spośród marek TOP 10 największy wzrost sprzedaży odnotowały jednak Fiat (493 sprzedane, +106,3 proc. rdr) oraz Opel (229, +112 proc.).

Najpopularniejszym modelem niezmiennie jest Renault Master, który w kwietniu sprzedał się w 665 egzemplarzach. W czołowej piątce nie doszło do większych niespodzianek. W kwietniu kolejne miejsca zajęły bowiem: Iveco Daily (466 sprzedanych), Mercedes Sprinter (428), Toyota ProAce City (413) oraz Ford Transit (335).

Na platformie sprzedaży samochodów Superauto.pl w kwietniu także najpopularniejsze były Renault (22 proc. sprzedaży) i Ford (18 proc.). Warty uwagi jest fakt, że w tym przypadku także spadła średnia wartość nowego samochodu, ale znacznie mniej niż w modelach osobowych, bowiem tylko o 2 proc., do 135 426 zł netto.

Najpopularniejszą formą finansowania samochodów w Superauto.pl cały czas jest oczywiście leasing operacyjny (73 proc. udziału w sprzedaży w kwietniu), ale od kilku miesięcy dużą popularnością cieszy się także kredyt. W kwietniu stanowił on 18 proc. sprzedaży – o 13 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Kwietniowe wyniki sprzedaży aut w Polsce podkreślają wyraźne trendy i przemiany w branży motoryzacyjnej. Rynek samochodów osobowych i dostawczych wykazuje stabilny wzrost, choć analizując liczby, widzimy wyraźny wpływ dodatkowych dni roboczych w porównaniu do zeszłego roku. Z naszego punktu widzenia istotne jest utrzymywanie wysokich standardów w obsłudze klienta. Nadal niemal połowa wniosków ws. finansowania samochodu jest rozpatrywana pozytywnie w dniu jego złożeniastwierdził Kamil Makula.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...