poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Sztuczna inteligencja nie osiągnie świadomości, ale musi być odpowiednio zarządzana

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Bezprecedensowy rozwój sztucznej inteligencji przyniósł nie tylko nadzieje związane z usprawnieniem wielu dziedzin życia oraz rozwojem przedsiębiorstw i gospodarki. Wraz z rozpowszechnieniem się tej technologii pojawiły się również głosy na temat potencjalnych zagrożeń związanych z niekontrolowalnym rozwojem dużych modeli językowych (LLM) i osiągnięciem przez nich pewnego rodzaju świadomości. Niedawne badanie przeprowadzone przez zespół z Sentience Institute w Nowym Jorku pod przewodnictwem Jacy Reese Anthis wykazało, że już co piąty Amerykanin wierzy, że sztuczna inteligencja posiada świadomość. Słysząc takie głosy nie trudno wyobrazić sobie sytuację rodem z filmów science fiction, w której to roboty przejmują władzę nad światem. Eksperci i naukowcy jednak studzą emocje i uspokajają: do tego jeszcze daleko.

Sztuczna inteligencja bez świadomości

Na temat potencjalnych możliwości osiągnięcia przez AI świadomości wypowiedział się na blogu Udo Sglavo, wiceprezes SAS, światowego lidera w dziedzinie analityki i sztucznej inteligencji. Wskazuje on: „Twierdzenia na temat inteligencji emocjonalnej sztucznej inteligencji, sugerujące, że będzie ona posiadać cechy takie jak życzliwość i empatia, muszą spotkać się ze sceptycznym podejściem. Nasze rozumienie inteligencji emocjonalnej u ludzi wciąż ewoluuje, co czyni przedwczesnym przypisywanie takich zdolności maszynom. Podczas gdy sztuczna inteligencja może symulować empatię lub oferować spersonalizowaną pomoc, brakuje jej prawdziwego zrozumienia emocjonalnego i etycznego rozumowania”.

Nie inaczej jest w przypadku innych ludzkich cech i zmysłów takich jak wzrok, pamięć, osobowość czy kreatywność. „Podczas gdy systemy AI mogą przetwarzać ogromne ilości danych i wykonywać zadania, które do pewnego stopnia naśladują ludzką percepcję i kreatywność, brakuje im kontekstowego zrozumienia i subiektywnego doświadczenia nieodłącznie związanego z ludzkim poznaniem” – przekonuje Udo Sglavo.

Podobne zdanie mają naukowcy z Wydziału Informatyki Uniwersytetu Sheffield. Twierdzą oni, że choć modele LLM przypominają działanie ludzkiego mózgu, istnieją różnice, które uniemożliwiają im uzyskanie inteligencji podobnej do biologicznej. Jedną z nich jest fakt, że nie mają one bezpośredniego połączenia ze światem fizycznym, jakim jest ludzkie ciało, które odbiera bodźce z zewnątrz.

Kluczowe mądre zarządzanie

Choć eksperci nie mają wątpliwości, że nie ma możliwości, przynajmniej na tym etapie rozwoju, stworzenia sztucznej inteligencji, która przypominać będzie z całą swoją złożonością człowieka, wskazują jednocześnie, że nie możemy pozwolić sobie na stracenie kontroli nad tworzonymi i wykorzystywanymi algorytmami.

Kluczowe w tym obszarze będzie umiejętne zarządzanie sztuczną inteligencją (ang. AI Governance) przez każdą organizację czy instytucję, która wykorzystuje algorytmy w swojej działalności. Jak wskazuje SAS, chodzi o to, aby organizacje uwzględniały w strategii biznesowej zasady dotyczące wdrażania innowacji oraz rozwoju AI w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, a także tworzyły ramy zarządzania sztuczną inteligencją poprzez zestaw definicji, standardów i procedur. Niezbędne do tego będzie przygotowanie kompleksowej strategii, która ustanowi nadzór, zapewni zgodność z przepisami prawa, odpowiednie procedury i zbuduje kulturę skoncentrowaną na człowieku.

Konieczne  jest m.in. ustalenie zasad podejmowania decyzji przez AI, a także dbanie o aktualność wykorzystywanych modeli oraz ich efektywność. Kluczowa jest możliwość wytłumaczenia, dlaczego AI podjęła takie a nie inne decyzje. Pamiętajmy, że za każdym wdrożonym produkcyjnie modelem AI musi stać człowiek, możliwy do zidentyfikowania z imienia i nazwiska, który będzie odpowiedzialny za wykonywane przez sztuczną inteligencję działania.

Ostatecznie sztuczna inteligencja pozostaje wytworem ludzkiej pomysłowości, odzwierciedlającym uprzedzenia, intencje i ograniczenia jej twórców. Jest to narzędzie, a nie czująca istota, i jako takie wymaga starannego nadzoru i ludzkiego przewodnictwa. Koncepcja systemów typu „człowiek w sercu systemu”, w których ludzka ocena i wartości odgrywają kluczową rolę, podkreśla znaczenie utrzymania ludzkiej kontroli nad procesami decyzyjnymi sztucznej inteligencji.

„Kluczowe jest ostrożne podejście do rozwoju sztucznej inteligencji, unikając pokusy przypisywania tym systemom cech podobnych do ludzkich lub świadomości. Pozycjonowanie AI jako kolejnej fazy rewolucji przemysłowej, a nie jako nowej formy życia, pomaga zachować perspektywę i chroni przed wielkimi twierdzeniami, które mogą prowadzić do nieuzasadnionego strachu lub niezasłużonego uznania” – podsumował Udo Sglavo.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Podobne tematy

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...
00:01:13

Piotr Voelkel: Edukacja musi się zmienić – tradycyjny model już nie wystarcza

Tradycyjny model edukacji, oparty na kilkuletnich cyklach, staje się...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie