sobota, 19 kwietnia, 2025

Udział Polaków kupujących w sieci spada, ale rośnie liczba stałych e-klientów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Mimo zmniejszenia się w 2023 r. o 5 punktów procentowych (p.p.) grupy Polaków kupujących w sieci, udział stałych e-klientów pozostaje stabilny. Tak wynika z badania „Barometr e-Shopper” 2023, przygotowanego dla Geopost, które po raz pierwszy daje tak szeroki ogląd polskich e-konsumentów.

W minionym roku zakupy w Internecie zrobiło 72 proc. Polaków, wynika z badania Barometr e-Shopper 2023. Po pandemicznym boomie kolejny rok z rzędu widać więc zmniejszenie udziału nabywców w tym kanale sprzedaży. W 2022 r. zakupy w sieci robiło 77 proc., a jeszcze rok wcześniej – 79 proc.

Obserwowany spadek liczby e-kupujących w naszym kraju jest zgodny z ogólnoeuropejskim trendem, który wskazuje na delikatne zmniejszanie zainteresowania e-commerce. Zjawisko to nie powinno jednak budzić obaw, ponieważ udział regularnych e-klientów pozostaje stabilny; dla około połowy e-konsumentów zakupy w sieci to stała praktyka. Po wydarzeniach ostatnich lat, rynek e-commerce wydaje się stabilizować i nic nie wskazuje na to, by ta forma zakupów miała stracić na znaczeniu, choć w podkategoriach, odpowiadających poszczególnym rodzajom e-zakupów, zachodzą ciekawe zmiany” – komentuje Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.

Wszystko w sieci

Przekonanie polskich e-konsumentów o tym, że w sieci mogą nabyć absolutnie wszystko czego potrzebują, jest znacznie wyższe, niż średnia europejska. Takiego zdania jest bowiem 66 proc. Polaków, podczas gdy dla całej Europy ten wynik to 55 proc. Ponadto polscy regularni e-kupujący odpowiadają za 91 proc. krajowych transakcji online, podczas gdy średnia europejska jest o 5 p.p. niższa.

Długi cień inflacji

W minionym roku zwiększyła się wśród polskich e-nabywców grupa tych, dla których najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na zakup, była cena (65 proc.) Ponadto czynniki zachęcające lub zniechęcające do zakupów online związane z ceną plasowały się na szczycie rankingu, na tym samym poziomie co w 2022 roku. Nawet w dość szczególnej grupie entuzjastów e-zakupów, którzy intensywnie zamawiają produkty w sieci, 70 proc. wskazuje na istotność ceny podczas dokonywania zakupu. To wzrost o 11 p.p. w stosunku do 2022 roku.

W przypadku barier związanych z zakupami online, szybkość dostawy oraz znajomość strony internetowej sprzedawcy również odgrywają istotną rolę jako czynniki decyzyjne dla regularnych e-nabywców z Polski. W minionym roku kładli oni większy nacisk na funkcjonalności strony internetowej (możliwość płatności przelewem bankowym lub poziom skomplikowania nawigacji w witrynie) oraz dostępność produktów, w porywaniu do tego co miało miejsce dotychczas.

Powodów, dla których cena odgrywa tak dużą rolę w zakupach online należy szukać przede wszystkim w wysokim poziomie inflacji w 2023 roku, który także e-konsumenci odczuli w swoich portfelach. Jednak zdaniem regularnych e-nabywców z Polski to właśnie zakupy w Internecie pozwalają im na oszczędności podczas zakupów – jest o tym przekonanych aż 71 proc. z nich, podczas gdy z opinią taką w Europie zgadza się 65 proc. regularnych e-konsumentów” – zauważa Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.

Z drugiej ręki też cieszy

Inflacja windująca ceny była także czynnikiem, który sprawił, że w ubiegłym roku 8 na 10 regularnych e-konsumentów w Polsce zrobiło zakupy na platformach C2C. Prawie 4 na 10 regularnych e-kupujących przyznało, że w ub. roku zwiększyło zakupy produktów używanych. Ponadto regularni e-konsumenci w Polsce dokonują zakupów za pośrednictwem platform C2C aktywniej niż ich europejscy odpowiednicy (81 proc. vs. 72 proc.). Jak sami przyznali, skłonił ich do tego właśnie wzrost cen spowodowany inflacją. Z kolei e-sprzedawców do aktywności w obszarze handlu C2C przekonała możliwość sprzedaży produktów, których nie używają, uwolnienie przestrzeni wykorzystywanej do przechowywania oraz szansa na zarobienie dodatkowych pieniędzy.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...
00:07:01

RPP coraz bliżej cięcia stóp – pierwsza obniżka możliwa już w maju

Rośnie prawdopodobieństwo obniżenia stóp procentowych już w maju. Bazowy...

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Inflacja stabilna, rynek spokojny. Czas na ruch RPP?

Nowy marcowy odczyt inflacji CPI w Polsce jest generalnie...

Rynek akcji na rozdrożu – nastroje słabe, a ryzyko recesji rośnie

Choć dopiero mamy połowę kwietnia, rynek akcji ma za...

Euro kontratakuje, dolar pod presją. Czy kurs dolara spadnie poniżej 3,75?

Euro kontratakuje. Czy będzie nowy szczyt na notowaniach głównej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie