poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary z Unii Europejskiej czy Chin mogą wywołać istotne turbulencje w polskiej gospodarce, ale w tej presji kryje się potencjał. Eksperci Fulfilio, dostawcy usług logistycznych dla e-commerce, wskazują, że Polska, jako atrakcyjna lokalizacja produkcyjna i logistyczna, może przyciągnąć inwestorów uciekających z drożejącej Europy Zachodniej. Co więcej, dzięki rozwiniętej infrastrukturze oraz kompetencjom w obsłudze e-commerce mamy szansę stać się kluczowym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych na rynek amerykański. Nie bez znaczenia dla Polski jest też koniec reguły T86.

– Wojna celna zainicjowana przez administrację Donalda Trumpa, choć na pierwszy rzut oka wydaje się niekorzystna dla globalnego handlu, w przypadku Polski może stworzyć wyjątkową okazję strategiczną. Dzięki swojemu położeniu geograficznemu, rozwiniętej infrastrukturze logistycznej oraz kompetencjom w obsłudze e-commerce mamy szansę stać się kluczowym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych na rynek amerykański. Już dziś obserwujemy zwiększone zainteresowanie operatorów chińskich rozbudową łańcuchów dostaw z wykorzystaniem polskich centrów logistycznych oraz lokalnych partnerów. Jednak to nie tylko szansa na rozwój polskiego sektora logistycznego, ale też dobry czas na przyciągnięcie nowych inwestycji w branży nieruchomości przemysłowych czy usług dla e-commerce. Warto to wykorzystać, aby stać się głównym ogniwem globalnego łańcucha dostaw – podkreśla Arkadiusz Filipowski, prezes zarządu Fulfilio.

Reguła T86

W kontekście cenowej polityki amerykańskiego Prezydenta warto wspomnieć o regule T86, która pozwalała na bezcłowy import do Stanów Zjednoczonych przesyłek o wartości do 800 USD. W ciągu ostatnich lat znacznie przyczyniła się ona do wzrostu wolumenu drobnych paczek trafiających na rynek amerykański, zwłaszcza z Chin. Choć sama regulacja nie jest głównym tematem obecnych zmian, jej modyfikacje dodatkowo komplikują obraz międzynarodowego handlu, mobilizując sprzedawców do poszukiwania nowych, bardziej opłacalnych kanałów dystrybucji.

 – Liczba paczek objętych T86 wzrosła z 139 mln sztuk w 2015 roku do ok. 1,36 mld w 2024 roku. Ponad 60 proc. z nich pochodziło z Chin. W dynamicznym obszarze transgranicznego handlu elektronicznego ostatnie wahania amerykańskiej polityki handlowej, w tym zmiany dotyczące T86, wywołały falę uderzeniową w branży. Bo każda zmiana w polityce taryfowej, a szczególnie dokonana z dnia na dzień, jest jak głaz wrzucony do jeziora transgranicznego handlu elektronicznego, wywołujący fale, które wpływają na każde ogniwo od łańcucha dostaw do końca sprzedaży. Sprzedawcy, od małych i średnich przedsiębiorstw polegających na bezpośredniej wysyłce małych paczek, po duże korporacje z magazynami zagranicznymi, obecnie uważnie monitorują trendy w polityce i aktywnie poszukują środków zaradczych – mówi prezes Fulfilio.

Może być potrójny zysk …

Wahania amerykańskiej polityki celnej, w tym niepewność wokół reguły T86, tworzą nowe warunki gry w handlu transgranicznym. Polska może w tej rozgrywce wyjść zwycięsko w trzech obszarach. 

Po pierwsze, dla sektora fulfillmentowego oznacza to zwiększony popyt na usługi składowania, konfekcjonowania oraz realizacji zamówień, zwłaszcza ze strony platform i sprzedawców, którzy będą omijać bezpośrednie dostawy z Chin do USA. Po drugie, wzrost znaczenia Polski jako bufora w handlu transkontynentalnym może pociągnąć za sobą boom na rynku magazynowym i kurierskim, z czego skorzystają operatorzy nieruchomości przemysłowych, firmy logistyczne oraz dostawcy usług fulfillment takich jak Fulfilio. To naturalne następstwo globalnego poszukiwania rozwiązań, które pozwolą uniknąć bezpośrednich kosztów nowych ceł​​. I w końcu, zyskają też sami konsumenci, szczególnie ci poszukujący najniższych cen. Napływ tanich produktów z Chin, omijających wyższe taryfy, oznacza większą konkurencję cenową w e-handlu. 

… i strata

Jednocześnie eksperci Fulfilio zauważają się, że dynamiczne zmiany na rynku mogą wiązać się z pewnymi wyzwaniami. Skutki uboczne mogą być dotkliwe dla lokalnych sprzedawców detalicznych. Wraz z napływem tanich produktów z Chin, które będą magazynowane i wysyłane z Polski, presja cenowa na rodzimych e-sprzedawców – zwłaszcza tych opartych na platformach typu Allegro – znacznie wzrośnie. Firmy, które nie będą w stanie konkurować ceną, będą musiały zintensyfikować inwestycje w jakość, obsługę klienta i markę. Efektem ubocznym może być dalsze rozwarstwienie rynku – z jednej strony dominować będą dostawcy produktów niskiej jakości w atrakcyjnej cenie, a z drugiej – nisze dla marek premium i produktów z wartością dodaną. 

Polska może zyskać na nowej fali amerykańskiego protekcjonizmu, jeśli odpowiednio wykorzysta swoje atuty infrastrukturalne i logistyczne. Jako Fulfilio już teraz przygotowujemy się na rosnący popyt ze strony międzynarodowych partnerów i analizujemy scenariusze dalszego rozwoju sieci operacyjnej. Dla nas to nie tylko szansa, ale wręcz obowiązek, by odpowiedzieć na globalne wyzwania elastycznym i skalowalnym modelem operacyjnym – mówi Arkadiusz Filipowski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Podobne tematy

Przedwiośnie w handlu. Internetowa sprzedaż wzrosła o ponad 5% w lutym

Z najnowszych danych GUS wynika, że handel podobnie jak...

Fulfilio z Grupy OEX przejmuje SellerSwitch

Fulfilio, spółka zależna grupy OEX, kupiło większościowy pakiet...

Inflacja sprawia, że szczegółowo rozważamy każdy zakup

Słabnąca dynamika sprzedaży detalicznej ma determinujący wpływ na kształtowanie...

GUS o handlu i e-handlu w lipcu 2023 – eksperci komentują

Wewg najnowszych danych GUS w lipcu 2023 r. w porównaniu...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie