poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku e-commerce osiągnie do 2027 roku 902 miliardy dolarów. Dynamiczny wzrost sektora e-zakupów może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój polskiej branży logistycznej, która już teraz odpowiada za dostawy na terenie regionu CEE oraz w całej Europie. Rośnie także znaczenie innowacji w łańcuchach dostaw – jak wynika z raportu ID Logistics potencjał ten dostrzega 57% przedstawicieli branży e-commerce.

Europejski rynek e-commerce, według amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego[1], osiągnął w 2023 roku wartość przekraczającą 631 miliardów dolarów. Instytucja ta szacuje, że do 2027 roku przychody wzrosną do 902 miliardów dolarów. Ten dynamiczny rozwój sektora e-zakupów przekłada się na zwiększający się popyt na usługi logistyczne.

EUROPEJSKI E-COMMERCE Z POLSKICH MAGAZYNÓW

Polska branża TSL już dziś jest istotnym partnerem globalnych marek e-commerce. Przewoźnicy z naszego kraju odpowiadają za około 20% transportu towarów w Europie, zajmując wiodącą pozycję na rynku[2]. Sprzyja temu również zmieniająca się rola Polski w łańcuchach dostaw, która dzięki dobrej infrastrukturze oraz rozwiniętej branży logistycznej coraz częściej jest wybierana jako lokalizacja dla hubów logistycznych, obsługujących nie tylko region CEE, ale całą Europę. Potencjał ten odzwierciedla także prognoza z najnowszego zestawienia European Cities Logistics Chartbook przygotowanego przez Oxford Economics, według której do 2050 roku Warszawa oraz Poznań znajdą się wśród 15 największych rynków w Europie pod względem transportu i magazynowania z szacowaną wartością dodaną brutto na poziomie 50,4 miliardów euro i 24,4 miliardów euro[3].

Rozwój e-commerce to obecnie jeden z kluczowych czynników napędzających zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Coraz częściej w Polsce lokalizowane są nie tylko lokalne centra dystrybucji, ale także huby, które obsługują nawet całą Europę. Duże platformy handlowe chętnie wybierają nasz kraj ze względu na jego położenie, dobrą infrastrukturę, wykwalifikowane kadry oraz rozwinięty sektor logistyczny tłumaczy Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics Polska.

E-ZAKUPY NAPĘDZAJĄ INNOWACJE

Rynek e-zakupów, z uwagi na silną konkurencję, jest obecnie jedną z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych gałęzi handlu, sprzyjając rozwojowi nowych rozwiązań także w obszarze logistyki. Jak wynika z raportu ID Logistics, rosnące znaczenie innowacji w swojej działalności dostrzega 57% przedstawicieli branży e-commerce. Co więcej, aż 30% z nich deklaruje, że firmy, w których pracują rozwijają własne innowacyjne rozwiązania. Sektor e-zakupów chętnie stosuje także z najnowszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Z rozwiązania opartych o AI korzysta już 28% firm z tej branży[4].

W branży e-commerce przewagę buduje się dziś nie tylko ofertą, ale także efektywnością operacyjną. Przy rosnącej liczbie zamówień kluczowe jest zapanowanie nad każdym etapem procesu – od przyjęcia towaru, optymalnego składowania po kompletację zamówień i usługi o wartości dodanej. Dlatego inwestujemy w technologie, które realnie skracają czas obsługi i minimalizują ryzyko błędów: automatyczne sortery, inteligentne systemy znakowania, czy algorytmy AI optymalizujące przepływ towarów. W efekcie możemy skutecznie konkurować szybkością i niezawodnością dostaw, co ma kluczowe znaczenie dla lojalności klientów w e-commercewyjaśnia Marek Kaniera.

[1] European Retail eCommerce, Administracja Handlu Międzynarodowego, lipiec 2024,https://www.trade.gov/european-retail-ecommerce, dostęp 7 marca 2025.

[2] Transport drogowy w Polsce 2024/2025, SpotData na zlecenie i przy merytorycznej współpracy ze związkiem pracodawców Transport i Logistyka Polska, 7 stycznia 2025, https://tlp.org.pl/wp-content/uploads/2025/01/transport_drogowy_w_polsce_2024_2025-1.pdf, dostęp 7 marca 2025.

[3] European Cities Logistics Chartbook, Oxford Economics, 12 stycznia 2024, https://www.oxfordeconomics.com/resource/chartbook-in-search-of-europes-next-logistics-star-city/, dostęp 7 marca 2025.

[4] Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?, K+Research na zlecenie firmy ID Logistics, 1 października 2024, https://www.id-logistics.com/media/2024/10/Czy-AI-wspiera-logistyke-kontraktowa-w-Polsce.pdf, dostęp 7 marca 2024.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Podobne tematy

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Plany Trumpa budzą niepokój w branży TSL – sektor przygotowuje się na trudne czasy

Zapowiadane przez Donalda Trumpa radykalne zmiany w polityce celnej...

Stałe kontrole graniczne w Niemczech

Komentarz Prezes Hanny Mojsiuk do postulatów politycznych dotyczących stałych...

Północna Izba Gospodarcza: Inwestycje w polskie porty to konieczność, nie wybór

Polskie inwestycje portowe budzą niepokój w Niemczech. „Mamy ambicje...

Mniejszy podatek od nieruchomości dla przedsiębiorców. Postulat Północnej Izby Gospodarczej

Zachodniopomorski Klaster Morski podczas jednej z komisji szczecińskiej rady...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie