wtorek, 29 kwietnia, 2025

W metavesre poczujesz ból. Dosłownie

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Nie ma internetu bez skrajnych emocji. To wie każdy, kto czasami zerknie na komentarze wypisywane w internecie, a nasze emocje podbijane są choćby rozrywką opartą na grywalizacji. Jednak tego stricte fizycznego bólu w internecie mieliśmy nie doświadczać. To się jednak może zmienić, bo jeden z potentatów technologicznych pracuje nad technologią, która pozwoli przezywać rzeczywiste doświadczenia, również te związane z bólem.

Pomysł jest dość surrealistyczny, bo przecież przenosimy się do sieci bardzo często po to, żeby swój ból – w lepszy lub gorszy sposób – ukoić. Po co zatem wspierany przez Sony japoński start-up H2L Technologies pracuje nad stworzeniem rzeczywistych doświadczeń związanych z bólem w wirtualnym świecie metawersu?

Ból poprawi nasze życie?

Zacznijmy od tego czym jest właściwie ból. Ból ostry powstaje po podrażnieniu receptorów bodźcem o odpowiednio wysokim natężeniu, który jest przekształcany na impuls elektryczno-chemiczny i przemieszcza się drogą nerwową do rdzenia kręgowego, a stamtąd do mózgu. Zdrowy organizm wytwarza wiele naturalnych przeszkód, które pozwalają zatrzymać ból np. dzięki endorfinom. Jednak trzeba też jasno powiedzieć – odczuwanie bólu nie zawsze jest złe i spełnia on ważną funkcję ostrzegawczą. Choćby w banalnym przykładzie z gorącą wodą. Gdy poczujemy ból, natychmiast wyjmujemy rękę, a gdyby nie on to bez wahania zanurzylibyśmy się w pełni pod wrzącą wodę i narazili się na ogromne poparzenia.

Idea odtworzenia bólu w świecie wirtualnym – metaverse, rzeczywiście może wywoływać szok. Jednak, gdy przyjrzymy się temu bliżej, to widzimy znacznie więcej plusów. Ból to takie doświadczenie, które najłatwiej stymulować i wywoływać sztucznie. Działa jednak na podobnych zasadach co np. dotyk. Są ludzie i nie jest ich mało, którzy przez swoje problemy zdrowotne nie mogą odczuwać choćby dotyku drugiej osoby, ukochanego zwierzaka, gdyż receptory w ich ciele są zniszczone. Stworzenie rzeczywistych doświadczeń w metaverse może życie takich osób wznieść na wyższy i lepszy poziom – tłumaczy Bartosz Bilicki, ze startupu SmartVerum, który tokenizuje sztukę i tworzy „artystyczny” metaverse.

 

Pomysł na specjalną opaskę na nadgarstek nie powstał przez przypadek. Emi Tamaki, dyrektorka generalna H2L Technologies, wpadła na pomysł tej technologii, gdy jako nastolatka przeżyła śmierć kliniczną. Dziś cierpi na chorobę serca, która znacznie utrudnia jej codziennie funkcjonowanie – jej ciało ma za mało mięśni i każde wyjście z domu, to jak wyprawa na drugi kraniec świata.

Tamaki wymyśliła, więc koncepcję połączenia swoich fizycznych doświadczeń z komputerami. Opaska ma na celu umożliwienie użytkownikom poruszania się w wirtualnym świecie, ale odczuwania wrażeń takich jak ból i ciężar przedmiotów. Działa poprzez elektryczną stymulację mięśni ramion użytkownika. Twórcy technologii zapewniają, że użytkownik jest w stanie odczuwać wrażenia, takie jak ściskanie skóry lub ciężar w dłoniach.

Widzimy więc, że idea metaverse to nie tylko sposób na to, żeby stworzyć świat, w którym jeszcze lepiej będziemy doświadczać zabawę, gry czy spotkania ze znajomymi. To nie tylko sposób, żeby uczestniczyć w kulturze, będąc cały czas w swoim mieszkaniu. To nie tylko szansa na inwestowanie w NFT i inne wirtualne waluty. To szansa dla tych którzy w realnym świecie nie odczuwają wielu bodźców na to, aby w świecie metaverse zanurzyć się głębiej i odczuwać to co na co dzień nie osiągalne – komentuje Bartosz Bilicki ze SmartVerum.

Co więcej, twórczyni opaski chce, aby do 2029 roku jej technologia w pełni pozwalała odczuwać nie tylko ból czy dotyk, ale też stymulowała inne receptory. Choćby te, które w pełni odpowiadają za doznawanie szczęścia.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Satelitarne dane optyczne: klucz do 1,8 biliona USD w globalnej gospodarce do 2035 roku

Raport Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) opracowany we współpracy z...

Podobne tematy

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

Młodzi vs. doświadczeni – jak przełamać stereotypy i stworzyć silny zespół?

Dzisiejszy rynek pracy jest areną dynamicznych zmian, które wymagają...

Komputery kwantowe – rewolucja, która zmieni oblicze informatyki

Komputery kwantowe i dokonywane z ich pomocą obliczenia kwantowe...

Maciej Müldner nowym CFO w MLP Group

MLP Group wzmacnia  swoje struktury finansowe. Nowym CFO zostaje...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie