czwartek, 6 maja, 2021
TECHNOLOGIAWspółcześni konsumenci chcą mieć wszystko natychmiast

Współcześni konsumenci chcą mieć wszystko natychmiast

-

Współcześni konsumenci chcą mieć wszystko natychmiast

Cyfryzacja i automatyzacja rządzą dziś na każdej płaszczyźnie. Od składania zamówień w sklepie internetowym, poprzez zakup pożyczek i ubezpieczeń, aż po wynajem samochodu lub zarezerwowanie wakacji. Konsumenci potrzebują szybkich, prostych i sprawdzonych rozwiązań, chcą mieć natychmiastowy kontakt z obsługą, a przede wszystkim zależy im na tym, by dany proces był jak najmniej skomplikowany i zajmował jak najmniejszą ilość czasu. Tym zmianom sprzyja rozwój nowych technologii.

Dziś cyfryzuje się i automatyzuje większość procesów. Same dane możemy wprowadzać głosem, przetwarzać je na tekst z „prędkością światła”, płacić za zakupy dzięki mrugnięciu okiem, odebrać paczkę poprzez kliknięcie w smartfonie, wziąć kredyt rozmawiając z voicebotem przez Messengera, przechować dane w chmurze w sposób bezpieczny i szybki, na dodatek z nieograniczonym dostępem z każdego miejsca na świecie. Na co dzień obsługują nas czatboty i voiceboty, z czego już czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy.

Dobrym przykładem może być telewizja internetowa wywodząca się z USA, a obecnie działająca na całym świecie. Na początku swojej działalności, informatycy tej firmy chcąc nadążyć z realizacją zamówień na wypożyczenie płyt DVD jeździli codziennie do sklepu ze sprzętem komputerowym dokupując kolejne serwery. – Oni też musieli nadążyć wówczas za digitalizacją, automatyzacja i optymalizacją swojej usługi. My dzisiaj możemy skorzystać z dobrodziejstwa chmury danych, gdzie w razie potrzeby serwery ‘same się dostawią’ aby obsłużyć wymagających i niecierpiących zwłoki klientów – mówi Karol Dziasek, CEO Self Learning Solutions. – Doświadczenia pandemii 2020 roku zmusiły firmy do szukania szans na przetrwanie i dalszego rozwoju. Skoro offline’owy świat pogrążył się w pandemii, zarówno klienci, jak i firmy przeniosły się do online.  I ten cyfrowy online’owy rynek wystrzelił. Pojawiły się nowe usługi i produkty. Okazuje się, że można złożyć wnioski o dofinansowanie z tarczy pomocowej przez Internet, kupić mieszkanie bez wychodzenia z domu, wynająć samochód on-line, a firma dostarczy go nam pod dom, itd. Co więcej, zmieniają się też same firmy – coś  co jeszcze do niedawna wydawało niemożliwe – zadziało się w ciągu kilku tygodni – firmy przeszły na pracę zdalną, czasem w 100 proc. Duża część ich wewnętrznych procesów również została przeniesiona do świata cyfrowego – dodaje.

Zapotrzebowanie jest, ale brakuje pracowników IT

Kluczowe jest to, że pandemia zmusiła firmy do szukania oszczędności i marżowości swoich produktów oraz usług. To spowodowało, że przedsiębiorcy dwoją się i troją, jak sprostać wymaganiom nie tylko klientów ale i pracowników. Trudno jest jednak digitalizować i automatyzować procesy bez dobrego i stabilnego zespołu IT. Wynagrodzenia informatyków są coraz wyższe i zależne od rosnącego zapotrzebowanie na digitalizację.  Zasoby IT nie są nie jednak nieograniczone. Jak podaje sam szef Microsoftu, Satya Nadella, do 2030 roku na świecie będzie brakowało około 1 mln deweloperów IT[1], potrzebnych do zaspokojenia popytu na przenoszenie usług do świata on-line.

Królowa cyfryzacja

Z całą stanowczością można stwierdzić, że firmy które nie wejdą w świat cyfrowy zostaną w tyle za konkurencją. Zapewne z czasem mogą wypaść z rynku. Dlaczego? – Dlatego, że nowoczesne technologie i digitalizacja pozwalają na dostarczanie usług lub produktów szybciej, taniej i w lepszej jakości zaspokajając potrzeby coraz bardziej wymagających klientów. Aby tak się stało firmy będą korzystać z całej puli narzędzi usprawniających procesy, a za tym stoją takie rozwiązania jak: wykorzystanie platform low-coding i no-coding do zarządzania procesami (co powoduje niższe zapotrzebowanie na programistów oraz niższe koszty),  stosowanie rozwiązań AI i algorytmów Machine Learning do obsługi klientów, personalizację usług i produktów, stosowanie technologii blockchain m.in. do ofertowania i zawierania umów – podsumowuje Karol Dziasek, CEO Self Learning Solutions.

To jednak tylko garstka możliwości cyfrowych, bez których trudno wyobrazić sobie świat w 2021 w praktycznie każdej dziedzinie życia.

[1] * https://qz.com/1740052/microsoft-shares-plan-to-make-anyone-a-software-developer

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....
Deloitte

Deloitte: Rok 2021 przyniesie zwiększoną aktywność na rynku private equity

0
Mimo, że rynek private equity (PE) w Europie Środkowej odczuł wpływ pandemii i wywołanego nią spowolnienia, przedstawiciele funduszy wykazują dziś znacznie większy optymizm niż w pierwszej połowie 2020 r. Jak wynika z raportu firmy...
polska unia europejska

Jaka przyszłość czeka Unię Europejską i Polskę?

0
Michał Perzyński/Instytut Jagielloński: Jak Pana zdaniem będą wyglądać stosunki Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi po zaprzysiężeniu Joe Bidena na prezydenta? Bogusław Sonik: Myślę, że przede wszystkim zmieni się jedno – będą mieli do siebie zaufanie...