PRACA I KARIERAREKRUTACJAWspółpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić

Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić

Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić

Ponad 1000 procesów rekrutacyjnych, dziesiątki tysięcy spotkań, tysiące rekomendacji oraz niemożliwa wręcz do oszacowania skala kontaktów z  klientami i potencjalnymi kandydatami. Czy tak rozległe doświadczenie da się sprowadzić do kilku zwięzłych wskazówek, które wpłyną na efektywność współpracy z partnerem Executive Search? Sprawdźmy!

Przed Tobą 9 wskazówek, dzięki którym lepiej przygotujesz się do rekrutacji menedżerskiej i zwiększysz szansę na jej pozytywne zakończenie. Za każdą z nich stoi nasze wieloletnie doświadczenie i zaangażowanie w ulepszanie przebiegu procesu Executive Search.

Sprawdź, czy współpraca z partnerem Executive Search jest rozwiązaniem, którego naprawdę potrzebujesz

Wynagrodzenie firmy rekrutacyjnej za realizację konkretnego projektu to zazwyczaj dość wysoka kwota, która może uszczuplić budżet. Przed podjęciem decyzji o inwestycji w rekrutację zewnętrzną, sprawdź, czy ta usługa jest niezbędna akurat w twoim przypadku.

Jak to sprawdzić? Wyjaśniamy to w artykule: Kiedy warto skorzystać z usług firmy Executive Search

Odpowiednio dobierz partnera rekrutacyjnego

W trakcie swojej kariery większość HR Managerów lub menedżerów zarządzających staje przed koniecznością skorzystania z usługi typu Executive Search. Jeżeli ma już sprawdzonych dostawców, wybór jednego z nich jest znacznie łatwiejszy. Jeśli jednak sytuacja wymaga poszukiwań i podjęcia decyzji o wyborze odpowiedniego partnera, kroki, które trzeba podjąć, by rozpocząć współpracę, wydają się bardziej skomplikowane.

Dlaczego kwestia wyboru odpowiedniego partnera jest tak istotna? Powodem jest to, że to właśnie od jakości wykonanej przez niego usługi zależy, o jakie kompetencje wzbogaci się Twoja firma.

Na co zwrócić uwagę przed podjęciem współpracy? Przeczytaj: Jak dobrze wybrać firmę Executive Search?

Pamiętaj o umowie, która zabezpieczy Twoje interesy

Istotne jest, żeby współpraca z partnerem Executive Search była oparta o umowę, w której jasno zostaną określone Twoje prawa. Dobrze skonstruowany dokument będzie skutecznie chronił Twoje interesy. Często słyszymy, że umowy podpisuje się „na złe czasy” – jest w tym dużo prawdy. To od jej zapisów zależy, czego możesz spodziewać się podczas trwania współpracy. Ten ważny dokument precyzuje także jakie usługi zobowiązuje się dostarczyć Twój partner oraz w jaki sposób będzie je realizował.

Więcej o przygotowaniu odpowiedniej umowy pisaliśmy tutaj: Jak zadbać o swój interes, zlecając projekt Executive Search.

Sprecyzuj jakie masz oczekiwania wobec kandydatów i wyznacz priorytety

Aby rekrutacja zakończyła się powodzeniem, ważne jest nie tylko precyzyjne określenie ogólnych kryteriów rekrutacyjnych, które pomogą zdefiniować profil kandydata. Ważnym czynnikiem jest także nadanie tym parametrom priorytetów. Na podstawie naszych doświadczeń możemy stwierdzić, że najlepszym sposobem jest podzielenie ich na trzy grupy:

  • konieczne – muszą je spełniać wszyscy potencjalni kandydaci,
  • istotne – pomogą zawęzić grupę kandydatów spełniających kryteria „konieczne” do grupy najbardziej dopasowanych do poszukiwanego profilu,
  • dodatkowe – ich spełnienie nie jest niezbędne do objęcia danego stanowiska, ale jest dodatkowym plusem.

Odpowiednie ustalenie priorytetów pomaga partnerowi rekrutacyjnemu poruszać się po rynku. Pozwala też przygotować alternatywny plan działań na wypadek, gdyby brakowało kandydatów, którzy spełnią wymagania i będą zainteresowani ofertą.

Pomyśl, także co jeszcze możesz zyskać podczas współpracy z partnerem Executive Search. Może chciałabyś/chciałbyś dowiedzieć się jaki jest wizerunek Twojej firmy? A może ciekawi Cię, jakie są realne, rynkowe stawki na oferowanym przez Ciebie stanowisku?

Gdy sprecyzujesz dodatkowe cele rekrutacyjne, zwiększasz swoje szanse, że cały proces zakończy się nie tylko znalezieniem najbardziej odpowiedniego kandydata, ale także zdobyciem cennej wiedzy o Twojej organizacji.

Nakreśl plan działania

Gdy chcesz rozpocząć rekrutację zewnętrzną,  pamiętaj żeby ją dobrze rozplanować. Istotne jest, żeby mieć pewność, że w kluczowych momentach wszyscy, którzy są w nią zaangażowani, będą dostępni.

Zaplanuj, kto spotka się z poszczególnymi kandydatami. Doprecyzuj, na jakich etapach rekrutacji, to się odbędzie, a następnie przygotuj proces oceny, tak żeby przebiegał możliwie jak najsprawniej. Zaufaj naszemu doświadczeniu – takie przygotowanie znacząco skróci czas rekrutacji i będzie miało pozytywny wpływ na Candidate Exeprience.

Briefuj z głową!

Jednym z najważniejszych etapów realizacji rekrutacji jest brief. To przede wszystkim od jego jakości zależy powodzenie procesu rekrutacji, dlatego tak ważne jest, żeby odpowiednio się do niego przygotować poświęcając mu należytą uwagę.  Według nas na jakość breifu składają się między innymi:

  • kompletność pozyskanych informacji,
  • przekrojowe spojrzenie na profil kandydata i wyzwania, z jakimi będzie musiał/musiała się zmierzyć,
  • kontekst procesu rekrutacji,
  • powody dla których potencjalny kandydat będzie zainteresowany ofertą.

Korzystaj z wiedzy eksperta

Współpraca z partnerem Executive Search to przede wszystkim dostęp do jego wiedzy i doświadczenia już na bardzo wczesnym etapie rekrutacji: podczas briefu i planowania całego procesu. Konsultant, z którym współpracujesz, z dużym prawdopodobieństwem zrealizował już liczne, podobne projekty. Z pewnością poznał już rynek i ma świadomość, jacy kandydaci są dostępni oraz co może przekonać ich do zmiany pracy. Prawdopodobnie potrafi także sprawnie ocenić ryzyka danego procesu oraz kluczowe czynniki wpływające na sukces.

Skorzystaj z doświadczenia konsultanta i dowiedz się, jak wygląda rynek i jakie odczucia może budzić Twoja oferta. Te informacje z pewnością przydadzą się podczas opracowywania planu działania. Dzięki temu szanse na sprawne zakończenie rekrutacji wzrosną.

Bądź na bieżąco i reaguj

Podczas pierwszych rozmów dość często pojawiają się kwestie, które mogą mieć decydujący wpływ na cały proces. Bywa, że umiejscowienie danego stanowiska w strukturze firmy lub nawet sama jego nazwa, zniechęcają kandydatów do rozpoczęcia rozmów. Zdarza się również, że kryteria rekrutacyjne nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji na rynku i są po prostu zbyt wygórowane. W takich przypadkach niezwykle istotna jest reakcja na feedback z rynku. Odpowiednie dostosowanie oferty do rynkowych realiów zwiększa szanse na pomyślne zakończenie procesu rekrutacji!

Szybko podejmuj decyzje

Każdy z potencjalnych kandydatów, których polecił Twój partner rekrutacyjny, może mieć inną motywację do podjęcia nowej pracy. Różni się ona nie tylko źródłem, ale także stopniem determinacji.

Spora część kandydatów bierze udział w kilku rekrutacjach w tym samym czasie. Zdarzają się tez takie przypadki, gdy kandydat początkowo nie rozważał zmiany, ale z biegiem czasu zaczął się do niej przekonywać.  Kiedy zbyt długo odwlekasz podjęcie decyzji o zatrudnieniu, kandydat może otrzymać konkurencyjną ofertę od innego pracodawcy, który zaangażuje go od razu.  W ten sposób pula rekomendowanych kandydatów maleje.  Dlatego uważamy, że decyzje warto podejmować w miarę możliwości dość szybko. Trwający w nieskończoność proces, połączony z brakiem decyzji lub informacji, to dla kandydata największe utrapienie podczas rekrutacji.

Pamiętaj, że to w jaki sposób prowadzisz proces Executive Search i jak szybko podejmujesz decyzje, wpływa na wizerunek Twojej firmy w oczach kandydata. Warto zadbać o to by to wrażenie było możliwie jak najlepsze, bo przekłada się ono także na ogólny wizerunek organizacji na rynku.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...