- Wzrost popytu na elastyczne usługi logistyczne z uwagi na ponowne zakłócenia w łańcuchu dostaw
- Wyższa kwartalna rentowność w jednostkach morskiej i lotniczej
- Kwartalny wzrost wolnych przepływów pieniężnych
Grupa Kuehne+Nagel CHF mln |
9M 2024 |
9M 2023 |
Δ | Q3 2024 | Q3 2023 | Δ |
Obrót netto | 18,041 | 18,159 | -1% | 6,487 | 5,438 | 19% |
Zysk brutto | 6,460 | 6,728 | -4% | 2,187 | 2,079 | 5% |
Wynik operacyjny (EBITDA) | 1,846 | 2,158 | -15% | 661 | 640 | 3% |
EBIT | 1,233 | 1,581 | -22% | 455 | 446 | 2% |
Zysk za okres | 915 | 1,181 | -23% | 339 | 321 | 6% |
Wolne przepływy pieniężne | 332 | 730 | -55% | 292 | 233 | 25% |
Od stycznia do września 2024 r. Grupa Kuehne+Nagel osiągnęła obrót netto w wysokości 18,0 mld CHF, EBIT wynoszący 1,2 mld CHF i zysk na poziomie 915 mln CHF. W trzecim kwartale 2024 r. kluczowe wskaźniki kształtowały się pozytywnie. Po raz pierwszy od zakończenia pandemii EBIT i zysk w trzecim kwartale 2024 r. wzrosły zarówno kwartał do kwartału, jak i rok do roku.
Wskaźnik konwersji, który opisuje stosunek EBIT do zysku brutto Grupy, w okresie od stycznia do września 2024 r. wyniósł 19%. Na ten wynik wpłynęły ujemne różnice kursowe w wysokości 2% oraz jednorazowe koszty restrukturyzacji w wysokości 17 milionów CHF zaksięgowane w drugim kwartale 2024 r.
Stefan Paul, Dyrektor Zarządzający Kuehne+Nagel International AG:
„Wysoce elastyczne rozwiązania logistyczne Kuehne+Nagel po raz kolejny okazały się wyraźną przewagą dla naszych klientów w obliczu rosnących zakłóceń w łańcuchu dostaw na całym świecie. Znajduje to również odzwierciedlenie w naszym pozytywnym rozwoju biznesowym. Strategiczne usprawnienie firmy poprzez usunięcie struktury regionalnej zaczyna przynosić efekty. Osiągnęliśmy również ważny kamień milowy w naszej strategii dzięki płynnej migracji do chmury naszego systemu zarządzania transportem logistyki morskiej i lotniczej”.
Na skróty:
Logistyka morska
CHF mln |
9M 2024 | 9M 2023 |
Δ | Q3 2024 | Q3 2023 | Δ |
Obrót netto | 6,700 | 6,804 | -2% | 2,643 | 1,945 | 36% |
Zysk brutto | 1,565 | 1,847 | -15% | 548 | 538 | 2% |
EBIT | 653 | 875 | -25% | 256 | 236 | 9% |
Obroty netto w logistyce morskiej od stycznia do września 2024 r. wyniosły 6,7 mld CHF przy zysku operacyjnym (EBIT) w wysokości 653 mln CHF. Wolumen do końca września 2024 r. wyniósł 3,2 mln kontenerów (TEU). Współczynnik konwersji był na wysokim poziomie 42%. Do tej pory otwarto trzydzieści siedem nowych lokalizacji w sieci.
Platforma cyfrowa seaexplorer.com okazała się wiarygodnym źródłem informacji dla klientów korzystających z usług morskich na całym świecie, zwłaszcza podczas niedawnych zakłóceń w łańcuchu dostaw, takich jak kryzys na Morzu Czerwonym i strajk portowy na wschodnim wybrzeżu USA. Dzięki agregacji danych w seaexplorer, informacje o sytuacji w portach i pozycje kontenerowców mogą być śledzone w czasie rzeczywistym.
Logistyka lotnicza
CHF mln |
9M 2024 | 9M 2023 | Δ | Q3 2024 |
Q3 2023 |
Δ |
Obrót netto | 5,204 | 5,028 | 4% | 1,812 | 1,512 | 20% |
Zysk brutto | 1,256 | 1,348 | -7% | 434 | 411 | 6% |
EBIT | 330 | 429 | -23% | 120 | 136 | -12% |
Obroty netto w jednostce logistyki lotniczej wyniosły 5,2 mld CHF, a EBIT 330 mln CHF w okresie od stycznia do września 2024 roku. Łącznie dywizja obsłużyła 1,5 mln ton frachtu lotniczego w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r., czyli o 6% więcej rok do roku. Większość wzrostu odnotowano w segmencie towarów łatwo psujących się.
Dzięki Cathay Pacific, Kuehne+Nagel po raz pierwszy włączyło azjatycką partnerską linię lotniczą do swojego programu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Ponadto Kuehne+Nagel wykorzystuje SAF dla Mercedes-Benz do transportu lotniczego we własnych samolotach B747 z Niemiec do USA. Zmniejsza to emisje CO2 o około 11 000 ton rocznie.
Logistyka drogowa
CHF mln |
9M 2024 | 9M 2023 |
Δ | Q3
2024 |
Q3 2023 |
Δ |
Obrót netto | 2,629 | 2,707 | -3% | 859 | 834 | 3% |
Zysk brutto | 988 | 987 | – | 318 | 303 | 5% |
EBIT | 88 | 119 | -26% | 22 | 26 | -15% |
Obroty netto w dywizji drogowej wyniosły 2,6 mld CHF, a EBIT 88 mln CHF w okresie od stycznia do września 2024 r. Ze względu na zmiany makroekonomiczne, wykorzystanie europejskiej sieci transportowej było niższe rok do roku.
W sierpniu 2024 r. Kuehne+Nagel z powodzeniem sfinalizowało przejęcie malezyjskiej firmy City Zone Express. W rezultacie Kuehne+Nagel może teraz oferować usługi transportu ładunków drobnicowych z Chin do głównych węzłów w Azji Południowo-Wschodniej.
Logistyka kontraktowa
CHF mln |
9M 2024 | 9M 2023 | Δ | Q3 2024 | Q3 2023 |
Δ |
Obrót netto | 3,508 | 3,620 | -3% | 1,173 | 1,147 | 2% |
Zysk brutto | 2,651 | 2,546 | 4% | 887 | 827 | 7% |
EBIT | 162 | 158 | 3% | 57 | 48 | 19% |
Przy obrotach netto w wysokości 3,5 mld CHF i zysku EBIT w wysokości 162 mln CHF, logistyka kontraktowa po raz kolejny odnotowała bardzo dobry wynik za okres od stycznia do września 2024 r.
We wrześniu 2024 r. Kuehne+Nagel otworzyło wysoce zautomatyzowane i zrównoważone centrum logistyczne dla Europy Południowej i Wschodniej dla Adidasa w miejscowości Mantova w północnych Włoszech. Obiekt o powierzchni ponad 130 000 mkw. może przetwarzać do pół miliona przesyłek dziennie, obsługując każdy kanał sprzedaży detalicznej – od pojedynczych paczek e-commerce po zamówienia hurtowe dla dużych detalistów.