MOTORYZACJAUżywany samochód dla kobiety

Używany samochód dla kobiety

Używany samochód dla kobiety

Na co kobiety zwracają uwagę decydując się na zakup używanego samochodu? Czy panie kupują oczami, mniejszą wagę przywiązując do parametrów technicznych auta? Ile czasu poświęcają na znalezienie idealnego samochodu? O tym jakie auta wybierają Polki mówią eksperci z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Według ostatnich, dostępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców[1], na koniec 2016 roku w Polsce, prawo jazdy kategorii B posiadało prawie 12 mln mężczyzn i ponad 8 mln kobiet. Kobiet – kierowców z roku na rok przybywa, a panie pewniej czują się w świecie motoryzacji, niż jeszcze kilka lat temu. Kobiety są świadome swoich oczekiwań względem samochodów, wiedzą jakie parametry powinien mieć ten idealny. A powszechnie panujący stereotyp, związany z tym że kobiety wybierają i kupują samochody tylko na podstawie koloru karoserii, czy tapicerki może odejść w zapomnienie.

Kobiety o autach używanych – historia pojazdu, czy regularny serwis ważniejsze niż dla mężczyzn

Na co zatem zwracają uwagę kobiety poszukując idealnego samochodu na rynku wtórnym? Jak wynika z badania opinii „Rynek samochodów używanych w Polsce – doświadczenia i oczekiwania Polaków”[2]zrealizowanego przez Kantar TNS na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), 59% kobiet uważa, że zakup dobrego, używanego auta jest trudny, ale możliwy. Jednocześnie 48% badanych pań przyznaje, że samochody używane mogą być bardzo dobre, tylko trzeba potrafić ich szukać. Gdzie zatem kobiety szukają samochodów używanych? 82% badanych wskazuje, że w pierwszej kolejności szukają w internecie, na portalach z ofertami. Jednak co ciekawe, tylko 19% przyznało, że uważa to miejsce za bezpieczne – takie, gdzie dostaną rzetelne informacje na temat faktycznego stanu samochodu. Panie uważają, że najlepszym źródłem ofert sprawdzonych samochodów używanych są znajomi (38%). Jednocześnie, kobiety zapytane o cechy samochodu używanego, który warto kupić, częściej od mężczyzn wskazują na w pełni udokumentowany stan techniczny (85%), udokumentowany rzeczywisty przebieg (85%) oraz w pełni udokumentowaną historię serwisową i dokonywanych napraw blacharsko-lakierniczych (73%). A jak wynika z badania m.in. właśnie te cechy stanowią największą trudność w procesie szukania dobrego samochodu używanego. 49% badanych pań uważa, że w dostępnych ofertach najczęściej są wystawiane samochody ze złym stanem technicznym. Z kolei 43% uważa, że problemem są sprzedawcy nie wzbudzający zaufania.

Kobiety są znacznie bardziej uważne przy wyborze auta używanego. Mitem jest, że panie kupują samochód tylko na podstawie jego koloru, nie sprawdzając dokładnie kwestii technicznych. Kobiety przy wyborze auta są bardzo rzeczowe i przywiązują dużą wagę do szczegółów, szczególnie tych mających kluczowy wpływ na stan samochodu używanego, jak np. historia serwisowania czy eksploatacji pojazdu. Wiedzą o co zapytać i na jakie elementy zwrócić uwagę. Pytają o dokumentację, bezpieczeństwo danego modelu, sprawdzają historię napraw oraz serwisu. Te wszystkie informacje dostępne są w przypadku aut używanych po wynajmie długoterminowym. Kupujący mają pewność co do historii samochodu. Dzięki dokumentacji wiedzą jaki jest prawdziwy stan licznika, jaka jest pełna historia pojazdu. Wiedzą także jakie naprawy, w tym te blacharsko – lakiernicze, były dokonywane oraz gdzie i w jakich odstępach czasowych samochód był serwisowany. Niezwykle istotne jest także, że wszelkie naprawy czy prace serwisowe są realizowane zawsze w profesjonalnych serwisach, przy użyciu oryginalnych części zamiennych i zgodnie z zaleceniami oraz technologią producenta pojazdu. To daje gwarancję dobrego stanu auta oraz bezpieczeństwa jego użytkowania – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Dokładna analiza i czasochłonne poszukiwania

Kobiety znacznie więcej czasu poświęcają na poszukiwanie samochodu używanego niż mężczyźni. Dokładnie sprawdzają ogłoszenia, analizują opisy, historię i parametry poszczególnych samochodów. Chcą mieć pewność, że auto które wybiorą będzie spełniało ich oczekiwania, będzie bezpieczne i przede wszystkim sprawdzone. A na znalezienie takiej oferty potrzebny jest czas. 47% kobiet wskazuje, że znalezienie odpowiedniego auta zajmuje im od 1 do 3 miesięcy. Tymczasem ten sam przedział czasowy wskazuje jedynie 39% mężczyzn. Kobiety zapytane także o to, dlaczego mają złe doświadczenia związane z zakupem używanego samochodu, przede wszystkim wskazują na nieuczciwość sprzedawcy (78%) – panie przyznają, że kupiony samochód miał ukryte przez sprzedawcę wady takie jak np. rdza czy usterki techniczne, które wcześniej nie zostały zgłoszone. Drugim powodem niezadowolenia jest zły stan techniczny auta, co wiązało się z koniecznością dodatkowych, kosztownych napraw (44%).

Jak pokazują wyniki badania, kupującym przede wszystkim zależy na tym, aby samochód był sprawdzony. Dlatego niezwykle ważne jest, aby do każdego ogłoszenia podejść indywidualnie. Każdy samochód – mimo, że w ogłoszeniu wygląda obiecująco – powinniśmy osobiście sprawdzić. Poprośmy właściciela o dokumentację samochodu, a jeśli nie chce nam jej udostępnić, nie poświęcajmy więcej czasu na to ogłoszenie. Dokumentacja, przy zakupie auta używanego jest niezwykle ważna. To na tej podstawie jesteśmy w stanie ocenić jak eksploatowany był samochód, jakie naprawy były w nim dokonywane, czy serwis był wykonywany regularnie. Bądźmy ostrożni – jeśli właściciel nie chce nam pokazać dokumentów, powinien to być dla nas sygnał ostrzegawczy – mówi Michał Cierniak, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Zawsze warto skorzystać także z oceny niezależnego eksperta. Jeśli nie jesteśmy pewni samochodu, dobrze jest umówić wizytę na stacji diagnostycznej lub w zaprzyjaźnionym serwisie, gdzie mechanik będzie mógł ocenić jego faktyczny stan.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...