czwartek, 24 kwietnia, 2025

Badania w czasach epidemii. Eksperci z całego świata wspólnie opracowali wytyczne. Wśród nich są również Polacy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Koronawirus zagraża nie tylko zdrowiu ludzi, lecz również biznesowi. Firmy stanęły przed problemem, którego nie potrafią rozwiązać: jak się rozwijać, gdy kataklizm ograniczył możliwość komunikacji i co za tym idzie realizację badań. Polska firma Symetria UX, wspólnie ze zrzeszonymi w ramach UXalliance ekspertami z całego świata, opracowała wytyczne dotyczące prowadzenia badań w czasach epidemii.

Światowa gospodarka pikuje na naszych oczach. – Ostatni globalny kryzys ekonomiczny był finansowym zawałem serca. Ten może być paraliżem całego ciała – pisze Adam Tooze z Instytutu Europejskiego Uniwersytetu Columbia na łamach portalu Foreign Policy. Jego zdaniem recesja jest nieunikniona. Zamykają się fabryki, sklepy, szkoły, a nawet restauracje. Według wczesnych wskaźników tylko w USA do czerwca pracę straci ponad 3 miliony osób. Unia Europejska spodziewa się natomiast, że z powodu epidemii gospodarka wspólnoty skurczy się o 1%.

Kryzys dotknął wiele branż. Bez prowadzenia badań nie da się projektować rozwiązań dopasowanych do realnych potrzeb osób, które na co dzień będą z nich korzystać. – Złe doświadczenie użytkownika często bywa wąskim gardłem, diametralnie obniżającym wyniki sprzedaży. Czasem potrafi nawet pogrążyć cały projekt – tłumaczy Piotr Chwiedziewicz, Marketing Manager z Symetrii, wiodącej polskiej agencji w obszarze User Experience. Symetria jest jedyną firmą z Polski zrzeszoną w ramach UXalliance – organizacji, w skład której wchodzi 26 firm trudniących się projektowaniem doświadczeń użytkownika, ze ścisłej światowej czołówki. W Europie firm, które mogą pochwalić się takim statusem, jest zaledwie 12.

Organizacje, które realizują badania UX, potrafią je odpowiednio zinterpretować i uwzględnić wnioski na etapie projektowania produktu lub usługi, odnotowują znacznie wyższy wzrost przychodów niż ich konkurenci, będący UX-owymi ignorantami. Firma konsultingowa McKinsey przez 5 lat obserwowała 300 firm, by zmierzyć korelację pomiędzy przychodami a dobrą praktyką User Experience. Udowodniono, że przychody firm kładących nacisk na właściwe projektowanie doświadczeń użytkownika, rosną dwukrotnie szybciej – dodaje Chwiedziewicz.

Tylko jak prowadzić badania, nie spotykając się z ich uczestnikami? Eksperci z całego świata zrzeszeni w UXalliance pochylili się nad tym problemem i wspólnie opracowali wytyczne dotyczące prowadzenia badań w obliczu globalnej pandemii. Polskę w tym gronie reprezentowali należący do zespołu Symetrii: Wojciech Chojnacki, Strategy Director i Monika Banach, UX Team Leader. Ich wskazówki mogą być niezwykle cenne dla firm z wielu branż. Badania odgrywają ważną rolę nie tylko w IT, lecz również w marketingu, finansach czy bankowości.

Dokument został już bezpłatnie udostępniony na stronie internetowej stowarzyszenia UXalliance oraz na portalu Medium.com, gdzie posiłkować się nim mogą przedsiębiorcy z całego świata. Jak na razie dokument dostępny jest w języku angielskim, hiszpańskim, portugalskim i francuskim. W polskiej wersji dokument dostępny jest już na oficjalnym blogu Symetrii.

To know-how, które pomaga w rozwiązaniu kluczowych problemów, które zgłaszały firmy chcące realizować badania. Dlatego sugerujemy różne scenariusze i rozwiązania komplikacji, jakich nastręcza obecność koronawirusa. Wiemy, że bez odpowiedniej wiedzy nie ma dobrych produktów, a w tych ciężkich czasach chcemy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem – tłumaczy Monika Banach, UX Team Leader z Symetria UX, która koordynuje sekcję badań zdalnych w Symetrii.

Najważniejszym punktem dokumentu jest ten dotyczący modyfikacji metod badawczych. Autorzy dokumentu zwracają uwagę, że badania nadal odbywają się nawet w najbardziej zainfekowanych państwach i że wybór modyfikacji zależy od celu, w jakim są prowadzone.

Pracochłonne badania są najbardziej podatne na zakłócenia. Jak możesz zanurzyć się w doświadczenia użytkownika, który jest na drugim końcu świata, podczas gdy Ty jesteś uziemiony? Badania dzienniczkowe połączone z warsztatami kooperacji z lokalnymi badaczami są świetnym obejściem tego problemu. Lokalni badacze mogą przeprowadzić pogłębienie danego zagadnienia w kontekście, nagrać je i przeprowadzić Cię przez szczegółowe spostrzeżenia podczas sesji podsumowującej. Tak właściwie może to zadziałać nawet lepiej, ponieważ Ty jako obcokrajowiec nie będziesz wtedy uprzedzał uczestników i zrozumiesz lokalne zachowania społeczne. W połączeniu z dzienniczkami i filmikami nagrywanymi przez użytkowników może to być świetny sposób na przybliżenie Ci życia użytkowników – czytamy w dokumencie.

Również grupy fokusowe z oczywistych powodów znalazły się na przegranej pozycji – zbieranie nieznajomych sobie osób na niewielkiej przestrzeni sprzyja zakażeniom. Tu z pomocą przychodzą nowe technologie, takie jak np. hangouty video. – Narzędzia do współpracy, takie jak Whimsical, Miro czy Mural, mogą również zachęcać uczestników do pracy we wspólnej przestrzeni cyfrowej. W piątek, 13 marca 2020, włoski zespół w Assist Digital w Mediolanie przeprowadził pierwszą zdalną grupę fokusową i skorzystał z kilku tych narzędzi, w celu umożliwienia uczestnikom interakcji pomiędzy sobą – zwracają uwagę eksperci UXalliance.

Pytań, jakie może zadać przedsiębiorca, nie brakuje. Czy lepiej jest opóźniać badania, czy mimo wszystko warto je kontynuować? Czy warto korzystać z usług lokalnych firm prowadzących badania? Jak chronić zarówno badaczy, jak i respondentów podczas trwania epidemii? Jak zmodyfikować metody badawcze i jak planować pracę? Jak radzić sobie z niespodziewanymi przeszkodami? To najczęściej pojawiające się wątpliwości, dlatego również te zagadnienia zostały wzięte na warsztat UXalliance.

Jest to o ważne przedsięwzięcie ze względu na to, że w tych niespokojnych okolicznościach firmy mają minimalny margines błędu. A przecież produkty nadal potrzebują rozwoju i ulepszenia, w przeciwnym razie potencjalne zyski zostaną utracone, a business managerowie, zdając się na łaskę losu i intuicję, ryzykują popadnięciem w biznesowy marazm.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

Młodzi vs. doświadczeni – jak przełamać stereotypy i stworzyć silny zespół?

Dzisiejszy rynek pracy jest areną dynamicznych zmian, które wymagają...

CGI przejmuje Novatec – ekspansja na rynki cyfrowe w Niemczech i Hiszpanii

CGI (TSX: GIB.A) (NYSE: GIB), jedna z największych niezależnych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie