Alarmujące dane o kondycji psychicznej polskich pracowników: 80% nie czuje pasji do swojej pracy, a 77% nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach, co prowadzi do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego
Agencja badań rynku i opinii SW Research, we współpracy z agencją reklamową Runaways (znanej z prowadzenia profilu Mordor Na Domaniewskiej i projektu 31 maratonów w 31 dni), opublikowała najnowszy raport na temat kondycji psychicznej polskich pracowników. Wyniki badań, przeprowadzonych na grupie respondentów z różnych branż i typów firm, ujawniają niepokojące trendy w zakresie satysfakcji zawodowej i zdrowia psychicznego.
Ciekawym wnioskiem płynącym z badania jest fakt, że ponad 2/3 pracowników uważa, że są dobrzy w tym, co robią zawodowo, ale jednocześnie aż 80% nie czuje pasji do swojej pracy. Zdecydowanie bardziej niepokojące jest natomiast to, że 77% nie ma poczucia, że wykonywana praca jest potrzebna społeczeństwu. Co w połączeniu z faktem, iż 40% przyznaje, że sukces zawodowy jest w ich mniemaniu równoznaczny z sukcesem życiowym, może mieć wpływ na ogólne zadowolenie z życia.
“Wyniki badania dotyczącego kondycji psychicznej pracowników w Polsce, wskazujące na znaczny wzrost poziomu stresu i wypalenia zawodowego, są faktycznie alarmujące. Rynek pracy zmienia się dynamicznie, a wymagania zawodowe – rosnące nieadekwatnie do oferowanego wynagrodzenia, brak wsparcia mentalnego, umniejszanie kompetencjom – wywołują w pracownikach ogromną frustrację. Pojawiające się poczucie krzywdy w połączeniu z (niestety nadal) motywem mobbingu, wywołują krytycznie wysoki poziom stresu, który jest bezpośrednią przyczyną powstawania kryzysu psychologicznego” – Iga Gałecka, Konsultant Kryzysowy
Raport ujawnia istotne wyzwania, przed którymi stoją polscy pracownicy: od braku satysfakcji zawodowej po stres związany z nadgodzinami. Jest to sygnał dla pracodawców i decydentów, że konieczne są działania mające na celu poprawę warunków pracy i wsparcie zdrowia psychicznego pracowników.
“Dostęp do regularnych sesji terapeutycznych i poradnictwa psychologicznego powinien stać się standardem, aby zapobiegać kryzysom i wspierać pracowników w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami zawodowymi. Implementacja takich działań może nie tylko poprawić samopoczucie pracowników, ale również zwiększyć ich lojalność i zaangażowanie, co przełoży się na długofalowy sukces organizacji” – Iga Gałecka, Konsultant Kryzysowy