środa, 23 kwietnia, 2025

Phishing, malware, spoofing – kluczowe techniki obrony przed cyberzagrożeniami

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

E-mail jest dziś podstawowym narzędziem komunikacji w firmach i organizacjach. Jednak jego powszechność czyni go głównym celem cyberataków. Jak się przed nimi chronić? Kluczowe jest zrozumienie zagrożeń i poznanie podstawowych sposobów przeciwdziałania atakom.

Zabezpieczenia dedykowane systemom poczty elektronicznej obejmują technologie działające w obszarze samych kont pocztowych, jak i protokołów komunikacyjnych. Ze względu na ogromną ilość wrażliwych informacji wymienianych za pomocą wiadomości e-mail jest to kluczowy aspekt strategii cyberbezpieczeństwa każdej organizacji. Bez solidnych środków bezpieczeństwa poczty elektronicznej firmy są narażone na szereg zagrożeń cybernetycznych, które mogą prowadzić do naruszeń danych, strat finansowych i utraty reputacji – wyjaśnia Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

Phishing: Metody i mechanizmy

Ataki phishingowe są powszechnym zagrożeniem, często udającym legalną komunikację. Ich celem jest oszukanie odbiorców i wyłudzenie od nich wrażliwych informacji. Główne metody atakujących:

  • Spear phishing: Ten ukierunkowany atak jest dostosowany do konkretnych osób lub organizacji. Wykorzystuje spersonalizowane informacje o odbiorcy, aby zwiększyć wiarygodność i szanse na sukces.
  • Whaling: Rodzaj spear phishingu, który celuje w osoby na wysokich stanowiskach w organizacji, w tym w dyrektorów generalnych, finansowych czy prezesów. E-maile whalingowe są starannie przygotowane. Wykorzystują autorytet decydentów oraz dostęp do wrażliwych danych.
  • Clone phishing: Polega na precyzyjnym skopiowaniu autentycznej wiadomości e-mail i wykorzystaniu jej jako przynęty do wyłudzenia danych. Atakujący tworzą dokładną kopię wiadomości, którą atakowany otrzymał wcześniej od zaufanej firmy. Wprowadzają w niej jednak drobne modyfikacje, np. podmieniają link na taki prowadzący do fałszywej witryny lub dodają złośliwe załączniki.

Malware: Zróżnicowany i niebezpieczny

Złośliwe oprogramowanie (malware) dostarczane za pomocą e-maili może przybierać różne formy i mieć różnorodne cechy i cele.

  • Wirusy: Te złośliwe programy potrzebują do działania „gospodarza’, dlatego dołączają się do innych plików (np. Word lub Excel). Rozprzestrzeniają się w systemach poprzez infekowanie kolejnych elementów. Mogą uszkadzać dane, niszczyć pliki i zakłócać działanie aplikacji i urządzeń.
  • Trojany: Udają nieszkodliwe oprogramowanie. Tworzą ukryte wejścia do systemów, pozwalając atakującym na kradzież danych, instalowanie dodatkowego złośliwego oprogramowania lub uzyskiwanie nieautoryzowanego dostępu.
  • Robaki: W przeciwieństwie do wirusów robaki są samodzielnymi programami, same się replikują i rozprzestrzeniają przez sieć. Wykorzystują luki w zabezpieczeniach sieciowych i często powodują duże zniszczenia.
  • Ransomware: Ten rodzaj złośliwego oprogramowania szyfruje dane ofiary, żądając okupu za klucz deszyfrujący. Ataki ransomware mogą sparaliżować organizacje, uniemożliwiając dostęp do krytycznych danych.

Business Email Compromise (BEC): Techniki i skutki finansowe

BEC to zaawansowane oszustwo wymierzone w firmy współpracujące z różnymi dostawcami i dokonujące przelewów bankowych. Atakujący często podszywają się pod osoby decyzyjne lub zaufanych partnerów biznesowych. Oszukują pracowników i wydają im polecenia lub proszą o wykonanie przelewu lub udostępnienie wrażliwych informacji. Sam atak BEC jest wspomagany przez inne złośliwe działania, takie jak np.:

  • Typo-squatting: Rejestrowanie domen, które są bardzo podobne do nazw popularnych stron internetowych. Różnią się drobiazgami – może to być literówka, przestawienie znaków, dodanie lub pominięcie jakiegoś znaku, zastosowanie litery, która jest podobna do tej użytej w oryginalnej nazwie, ale nie identyczna.
  • Przejęcie konta e-mail: Uzyskiwanie dostępu do konta e-mail kierownictwa i używanie go do wysyłania fałszywych żądań.
  • Przekierowanie płatności: Przechwytywanie legalnych faktur i zmienianie danych do płatności, aby przekierować fundusze na konto atakującego.

Skutki finansowe BEC mogą być znaczące, a straty często sięgają siedmiocyfrowych kwot.

Spoofing i podszywanie się: Mechanizmy i zapobieganie

Ataki spoofingowe i podszywanie się polegają na fałszowaniu tożsamości nadawcy w celu oszukania odbiorców. Obejmują:

  • E-mail spoofing: Manipulowanie nagłówkami e-maili, aby wyglądało na to, że e-mail pochodzi z zaufanego źródła. Atakujący używają tej techniki, aby ominąć filtry e-mail i oszukać odbiorców.
  • Display name spoofing: Zmiana nazwy wyświetlanej w adresie e-mail nadawcy. Wszystko po to, by udawać zaufany kontakt. Jest to szczególnie skuteczne w przypadku poczty na urządzeniach mobilnych, które wyświetlają tylko nazwę, a nie adres e-mail.

Aby zabezpieczyć się przed takimi atakami, warto wdrożyć standardy wzmacniające uwierzytelnianie nadawców poczty e -mail, takie jak SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) i DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Te mechanizmy pomagają zweryfikować tożsamość nadawcy i zapobiegają spoofingowi.

Jak podnieść bezpieczeństwo firmy?

Gromadzenie i analizowanie informacji o zagrożeniach odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu bezpieczeństwa wiadomości e-maili. Takie działanie dostarcza danych na temat taktyk, technik i procedur (TTP) stosowanych przez atakujących. Znając je, organizacje mogą:

  • Identyfikować nowe zagrożenia: Wyprzedzać nowe ataki i dostosowywać odpowiednio środki bezpieczeństwa.
  • Poprawiać reakcję na incydenty: Zwiększać zdolność do wykrywania, reagowania i odzyskiwania danych po atakach opartych na e-mailach.
  • Edukować pracowników: Opracowywać ukierunkowane programy szkoleniowe, które podnoszą świadomość i zmniejszają ryzyko.

Zrozumienie technicznych szczegółów zagrożeń związanych z pocztą e-mail jest niezbędne do zbudowania solidnej strategii bezpieczeństwa firm i organizacji. Znając najnowsze zagrożenia i wdrażając zaawansowane środki bezpieczeństwa, przedsiębiorstwa są w stanie ochronić swoją komunikację i zapewnić sobie ciągłość operacyjną – podsumowuje Mateusz Ossowski z Barracuda.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Phishing traci na znaczeniu. Nadchodzą quishing, vishing i email bombing – raport Sophos 2025

W małych firmach aż 70% interwencji zespołów reagowania na...

Ograniczenie dostępu do falowników Deye ożywia debatę o cyfrowej niezależności UE

W Europie mieliśmy do czynienia z działaniem producenta, który...

Phishing coraz bardziej wyrafinowany i trudny do wykrycia

Phishing jest obecnie najpopularniejszą metodą cyberataku. Firma Darktrace przeanalizowała...

Nie daj się nabrać na blokadę BLIK – tak działają oszuści

Cyberprzestępcy nie śpią i coraz częściej sięgają po sprytne...

Rosyjscy hakerzy zaatakowali dyplomatów. Wyrafinowana kampania cyberszpiegów zapraszała na degustację wina

Zaproszenie na kieliszek wina? Pod tym niewinnym pretekstem kryła się...

Podobne tematy

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Samochód nowy czy używany? Podpowiadamy co wybrać!

Zakup samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych, jaką...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie