sobota, 4 stycznia, 2025

Konferencja „Places and Spaces”: Lotniska przyszłości fundamentem globalnego wzrostu

Lotniska stały się kluczowymi elementami globalnej infrastruktury, które nie tylko ułatwiają podróże, ale także napędzają wzrost gospodarczy, przyciągają inwestycje i wspierają transformację regionów. Te zagadnienia zdominowały konferencję „Places and Spaces” zorganizowaną przez Urban Land Institute, która odbyła się w Warszawie. Na przykładach funkcjonującego Amsterdam Airport City oraz planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce eksperci wskazali, w jaki sposób dobrze zaprojektowane huby komunikacyjne mogą przyciągnąć inwestorów, wspierają rozwój lokalny, tworzą miejsca pracy i poprawiają jakość życia mieszkańców.

Patrick Verhulst, dyrektor Amsterdam Airport City, podkreślił, że lotnisko Schiphol to coś więcej niż punkt przesiadkowy – jest centrum całego ekosystemu gospodarczego.

– W latach 90. po raz pierwszy użyto terminu „aerotropolis” na opisanie miejsca, które pełni rolę hubu logistycznego, biznesowego, a często także kulturalnego i rekreacyjnego, wykorzystując swoją bliskość do portu lotniczego jako główny motor gospodarczy. Dziś Amsterdam Airport City to rzeczywistość, w której biznes i życie współistnieją w harmonii – zapewnił Verhulst.

Amsterdam Airport City – model sukcesu

Amsterdam Airport City, dzięki ponad 300 bezpośrednim połączeniom lotniczym oraz integracji z siecią kolejową i drogową, przyciąga inwestorów z całego świata. W ciągu dekady Amsterdam awansował z szóstego na drugie miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej, zaraz po Londynie.

– Przykład Schiphol pokazuje, że infrastruktura transportowa może być podstawą wzrostu gospodarczego. W naszym przypadku widać to w rozwoju Park 20|20 – w pełni zrównoważonego parku biznesowego, Schiphol Trade Park – logistycznego centrum w Haarlemmermeer, a także zintegrowanego ekosystemu, w którym działają i współpracują różne podmioty związane z life sciences – mówił Verhulst.

Jednak sukces niesie ze sobą także wyzwania, takie jak ograniczona przestrzeń.

– Holandia przechodzi z etapu intensywnego wzrostu ekonomicznego do zrównoważonej, jakościowej gospodarki, ale rozwój infrastruktury jest kontynuowany. W planach jest rozbudowa połączeń transportu publicznego, takich jak linia metra łącząca Schiphol z centrum Amsterdamu i sąsiednim Hoofddorp. Po raz pierwszy naprawdę łączymy całą metropolię – stwierdził Verhulst, podkreślając znaczenie łączności w globalnej rywalizacji o inwestorów.

CPK – przyszłość transportu w Polsce

Podobne ambicje przyświecają Polsce, gdzie przygotowywany jest jeden z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat – Centralny Port Komunikacyjny. Jak wyjaśnił dr Filip Czernicki, prezes CPK, projekt obejmuje budowę nowoczesnego lotniska oraz kolejowego i drogowego węzła transportowego między Warszawą a Łodzią.

– Tworzymy system, który skróci dystanse w Polsce i regionie, przyciągnie inwestorów i da impuls do rozwoju gospodarczego kraju – zapewnił dr Czernicki.

CPK ma być jednym z najbardziej innowacyjnych lotnisk w Europie, z przepustowością początkową 34 mln pasażerów rocznie i możliwością rozbudowy do 60 mln pasażerów rocznie. Lotnisko ma działać 24/7, bez ograniczeń nocnych, co jest wyjątkowe w skali europejskiej.

– Lotnisko Chopina w Warszawie osiąga już maksymalną przepustowość. Nie ma na nim miejsca na obsługę zwiększającej się liczby podróżnych i na dalszy rozwój LOTu. Latem miejsca do odladzania są wykorzystywane do parkowania samolotów, a już tej zimy miejsc odstawczych będzie brakować. Dlatego CPK jest niezbędne – podkreślił dr Czernicki.

Projekt będzie także przykładem zrównoważonego podejścia – lotnisko ma być w momencie otwarcia neutralne węglowo (tzw. „net zero ready”). CPK to również sieć kolei dużych prędkości która połączy Warszawę, Łódź, Wrocław, Poznań, a także w przyszłości  stolice innych państw, np. Pragę.

– Dzięki budowie kolei dużych prędkości, podróż z Warszawy do Łodzi skróci się do 40 minut z ponad godziny, a do Wrocławia z czterech godzin do 100 minut. To prawdziwa zmiana jakościowa – dodał prezes CPK.

Głos samorządu i inwestorów

Podczas dyskusji panelowej, moderowanej przez Johna Bankę z ARC Capital Markets, prelegenci skupili się na ekonomicznych korzyściach wynikających z projektów takich jak CPK. Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi, przyznał, że projekt jest wielką szansą dla regionu.

– Łódź będzie największym beneficjentem CPK. To projekt, który odmieni nasze miasto i połączy nas z całym światem. Łódź ma świetną lokalizację, ale do tej pory brakowało jej odpowiednich narzędzi, by w pełni wykorzystać swój potencjał. Z projektami towarzyszącymi CPK, które połączą Łódź z paneuropejskimi korytarzami  kolejowymi, a także z największym lotniskiem w regionie oddalonym o 30 minut, nasze miasto stanie się zwycięzcą. Wierzę, że to moment w historii Polski, w którym taki projekt jest niezbędny. Nasz kraj rozwijał się dynamicznie przez ostatnie dekady, ale aby kontynuować ten wzrost, potrzebujemy silnego ekonomicznego paliwa. CPK i jego infrastruktura mogą stać się tym właśnie impulsem dla Łodzi, regionu i całej Polski – powiedział Adam Pustelnik.

Patrick Verhulst z Amsterdam Airport City dodał, że kluczowym elementem sukcesu jest łączność. – Lotnisko to serce aerotropolis, ale to połączenia z resztą regionu decydują o jego roli w gospodarce. Transport, dane i mobilność – to wszystko przyciąga inwestorów – podkreślił.

Konferencja „Places and Spaces” potwierdziła, że dobrze zaprojektowane lotniska mogą stać się fundamentem rozwoju gospodarczego. Projekty takie jak Amsterdam Airport City czy CPK pokazują, że inwestycje w infrastrukturę transportową nie tylko mogą przyciągnąć kapitał, ale także zmienić krajobraz gospodarczy całych regionów. Jak podkreślił Filip Czernicki: CPK to projekt na miarę przyszłości, który uczyni Polskę bardziej konkurencyjną na globalnym rynku.

Popularne w tym tygodniu

Meta przegrywa w sądzie: WSA nakazuje respektować zakaz fałszywych reklam z udziałem Omeny Mensah i Rafała Brzoski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie: Meta musi respektować zakaz...

60 lat obowiązkowych składek ZUS dla przedsiębiorców – przedsiębiorcy chcą reformy systemu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zapłacą w 2025 roku znacznie...

Świadectwa energetyczne przy wynajmie nieruchomości: obowiązek, który wciąż budzi wątpliwości

Najemcy przy podpisywaniu umowy powinni otrzymywać świadectwa energetyczne. Realizacja...

Czy ustawa o sygnalistach ma jeszcze sens? Potencjalni zgłaszający problemy nie czują się bezpiecznie

Teoretycznie ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września....

Podwyżki bez realnych zmian: Pracodawcy gotowi na rewaloryzację, ale nie na wzrost wynagrodzeń

8 na 10 firm deklaruje wzrosty wynagrodzeń od stycznia...

Podobne tematy

131,7 mld zł na budowę CPK. Rząd przyjął zaktualizowany program

31 grudnia 2024 roku Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni...

ArcelorMittal stawia na zieloną energię: rusza budowa farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW

ArcelorMittal rozpoczął współpracę z Quanta Energy. Ruszyła budowa farmy...

Ekonomiczne prognozy Mastercard na 2025: przyspieszenie wzrostu gospodarczego i stabilizacja inflacji

Według najnowszego raportu Mastercard Economic Outlook, w 2025 roku globalna...

Bilans pierwszego roku rządu: Plusy, minusy i wyzwania

Nowy skład rządu rozpoczął prace w połowie grudnia...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie