31 grudnia 2024 roku Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) na lata 2024–2032. Dokument ten wyznacza zaktualizowane ramy finansowe, czasowe oraz warunki realizacji kluczowego projektu infrastrukturalnego, mającego na celu rozwój transportu w Polsce. Łączny koszt realizacji programu wyniesie 131,7 mld zł, które zostaną przeznaczone na prace przygotowawcze, projektowe oraz zasadnicze roboty budowlane.
Na skróty:
Harmonogram i cele programu
Zaktualizowany harmonogram projektu CPK zakłada realizację pierwszego etapu inwestycji do końca 2032 roku. Kluczowe założenia obejmują:
- Budowę nowego lotniska z przepustowością co najmniej 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.
- Uruchomienie Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią, a także zaawansowanie budowy linii KDP w kierunku Wrocławia i Poznania.
- Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej, zapewniającej trwałą integrację regionów oraz alternatywę dla transportu drogowego.
- Stworzenie węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy na obszarze gmin Baranów, Wiskitki i Teresin.
Według ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka:
„Przyjęte harmonogramy są możliwe do dotrzymania, a urealnione założenia finansowe pozwolą na systematyczną realizację projektu.”
Centralny Port Komunikacyjny – skok cywilizacyjny
Centralny Port Komunikacyjny ma być nie tylko nowoczesnym węzłem transportowym, ale także strategiczną inwestycją, która podniesie pozycję Polski na mapie globalnych połączeń. Jak podkreślił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK:
„CPK to szansa na skok cywilizacyjny. Chcemy stworzyć jeden z najlepszych portów lotniczych na świecie, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy.”
W ramach inwestycji przewidziano budowę terminala pasażerskiego, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego oraz zintegrowanego dworca kolejowego. Dworzec będzie obsługiwał pociągi dalekobieżne, aglomeracyjne oraz ruch przesiadkowy, co uczyni CPK centralnym punktem transportowym w Polsce.
Kolej Dużych Prędkości i transport towarowy
Program zakłada również rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która usprawni transport międzymiastowy i regionalny. Koleje Dużych Prędkości mają połączyć najważniejsze aglomeracje w Polsce, a nowoczesne linie kolejowe będą mogły obsługiwać także ruch towarowy. Dzięki temu inwestycja przyczyni się do zmniejszenia ruchu ciężarowego na drogach i poprawy ekologii transportu.
Finansowanie i korzyści dla regionów
Koszt realizacji programu wynoszący 131,7 mld zł będzie pokryty ze środków Skarbu Państwa, funduszy unijnych oraz obligacji. Realizacja CPK ma przynieść szereg korzyści, takich jak:
- Stworzenie tysięcy nowych miejsc pracy.
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej w regionach.
- Przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina w Warszawie, co poprawi rentowność nowej inwestycji.
Ostatni moment na sprzedaż nieruchomości pod CPK
Właściciele nieruchomości na terenie planowanej inwestycji mają czas na negocjacje warunków sprzedaży swoich działek do końca listopada. To kluczowy etap, który pozwoli na rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych.