czwartek, 9 stycznia, 2025

Zielone załączniki do umów najmu w centrach handlowych: korzyści czy dodatkowe koszty dla najemców?

Jak wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU), wynajmujący powinni uzgodnić między sobą i zaproponować najemcom standard tzw. zielonych załączników do umów najmu w centrach handlowych. Kluczowe jest, aby nowe zapisy uwzględniały właściwie rozłożoną odpowiedzialność obu stron umowy oraz przynosiły korzyści obu stronom – a nie tylko właścicielom galerii handlowych. Przedstawiciele centrów dużo mówią o wdrażanych rozwiązaniach ESG i politykach środowiskowych – ale nie pokazują, w jaki realny sposób przekłada się to na benefity dla środowiska i faktyczne oszczędności dla najemców, zwłaszcza w kontekście rosnących kosztów wspólnych. Brakuje konkretnych przykładów oszczędności i transparentnej polityki informowania o planowanych działaniach i etapach wdrażania ESG w centrach handlowych.

Właściciele centrów handlowych często podkreślają, że zielone załączniki przynoszą najemcom  „korzyści, oszczędności i ograniczają ryzyka, pozwalają na optymalizację kosztów eksploatacji obiektów i stymulują innowacje”. Jednak nie prezentują realnych przykładów na potwierdzenie tych tez – a zwłaszcza rozliczeń i oszczędności dla najemców. Ponadto wskazują, że zielone załączniki będą pomocne najemcom w pozyskiwaniu danych do raportowania zgodnie z Dyrektywą CSRD – ale także nie wyjaśniają, w jaki sposób.

„To czas, aby mówić o standardach tzw. zielonych załączników do umów najmu w centrach handlowych. Wynajmujący nie mają ustalonych między sobą jednoznacznych planów osiągania celów środowiskowych i nie proponują ich najemcom. Obowiązki raportowania ESG dla centrów handlowych spoczywają na ich właścicielach, a nie najemcach – zwłaszcza, że wielu z nich nie jest objętych takim obowiązkiem w najbliższej perspektywie. Natomiast duże firmy muszą obliczać ślad węglowy produktów od surowca do półki sklepowej – co oznacza bardzo duży zakres danych, których część właściciele centrów handlowych powinni przekazywać najemcom. Podczas III Kongresu ZPPHiU oraz PSNPH omawialiśmy te kwestie i dowiedzieliśmy się, że znacząca liczba najemców negocjuje zielone załączniki kierując się zdrowym rozsądkiem, co jest właściwym kierunkiem. Niestety wciąż zdarza się, że kosztogenne elementy zielonych załączników do umów nie są wskazane w tych dokumentach, ale ukryte np. w regulaminach, które powinny określać zasady porządkowe. Nie znamy ani jednego przykładu, by właściciele centrów handlowych prezentowali raporty wskazując rozliczenia i faktyczne oszczędności dla najemców będące wynikiem zastosowanych polityk środowiskowych. Takie wyliczenia nie są również wykazywane w zestawieniach kosztów wspólnych. Zarządcy niektórych centrów handlowych chwalą się uzyskanymi środowiskowymi certyfikatami BREEAM. Trzeba wiedzieć, że koszty ich uzyskania są wliczane w opłaty najemców – nie wiadomo natomiast, jakie korzyści przynoszą certyfikaty prywatne poza możliwością otrzymania tańszego kredytu przez właścicieli galerii. Dlatego trzeba stworzyć standardy korzystne dla obu stron umów najmu – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).

W wyniku zapisów forsowanych przez wynajmujących w tzw. zielonych załącznikach do umów najmu w centrach handlowych zwiększa się zagrożenie przeniesieniem kolejnych kosztów właścicieli na najemców. To następne dodatkowe obciążenie zazwyczaj pozbawione jakiegokolwiek uzasadnienia. Często wynajmujący wymagają wymiany w sklepach dobrych jakościowo posadzek, witryn, czy instalacji– bez benefitu dla środowiska i znaczenia dla klientów centrów.

Te nieracjonalne wymogi, zwłaszcza, kiedy pojawiają się po zakończeniu negocjacji finansowych sprawiają, że rosną koszty najemców, co wpływa na obniżenie rentowności

Często modernizacje części wspólnych są prowadzone przez wynajmujących bez powiadomienia najemców i rozliczane w kosztach serwisowych bez uzgodnień z partnerami biznesowymi tworzącymi wartość galerii handlowych.

„Warto podkreślić, że w polskiej legislacji nie istnieją odrębne przepisy regulujące umowy najmu dotyczące lokali w centrach handlowych. Specyfiką tych umów jest podpisywanie ich w celu prowadzenia działalności gospodarczej – a zatem generowania zysku, nie tylko dla właściciela centrum, ale także dla najemcy. To zasadnicza różnica w stosunku do umów najmu mających zaspokoić potrzeby mieszkaniowe. W każdym jednak przypadku, to na właścicielu nieruchomości, a nie jej użytkowniku, spoczywają obowiązki o charakterze inwestycyjnym, prawnym czy administracyjno-raportowym. Także system mierzenia zużycia energii elektrycznej pozostaje w gestii właściciela budynku. Podobnie ma się kwestia obowiązku modernizacji wszelkich instalacji i urządzeń, w jakie obiekt jest wyposażony. Przygotowując ofertę najmu wyjmujący powinien skalkulować i uwzględnić wszystkie koszty, które mogą go obciążyć w czasie trwania umowy i przyjąć ryzyko biznesowe związane z własnośc” – dodaje Zofia Morbiato.

Zielone załączniki do umów najmu w centrach handlowych mogą i powinny być negocjowane. Nowe, europejskie wymogi ESG wobec nieruchomości dotyczą ich właścicieli, a nie najemców. Co więcej, nie oznaczają na obecnym etapie legislacji obowiązku modernizacji – a jedynie stanowią wymóg raportowania faktycznego wpływu na środowisko. Dlatego nie można narzucać tego typu wymogów w ramach aneksów do umów najmu. Najemcy mają prawo i obowiązek mieć wpływ na zapisy tzw. zielonych załączników – a także otrzymywać informacje o śladzie węglowym od wynajmujących.

Istniejące centra handlowe wymagają systematycznie nowych inwestycji – zarówno ze względu na ich starzenie się, jak i zmiany standardów wymagane przez kierunek modyfikacji prawa unijnego. Trzeba podkreślać, że prawo nakłada obowiązki związane z nieruchomością na jej właściciela – zarówno w aspekcie bezpieczeństwa, jak zgodności z aktualnymi przepisami. Wynajmujący usiłują przenosić swoje obowiązki na najemców, od lat apelujących o minimum partnerstwa biznesowego. Dotyczy to w szczególności prawidłowego rozłożenia ryzyk na strony umów najmu.

Zagadnienia te były szczegółowo omawiane podczas III Kongresu ZPPHiU i PSNPH. Prezentowano zagrożenia oraz propozycje rozwiązań chroniące i ograniczające ryzyka najemców w tym obszarze. Głównym tematem Kongresu były właśnie tzw. „zielone umowy najmu” oraz obniżanie kosztów inwestycji w wyniku przemyślanej strategii negocjacji umów i kompleksowej kontroli kosztów. Ponadto po raz pierwszy przedstawiono wyniki badań wskazujące na faktyczne oczekiwania klientów centrów handlowych oraz omówiono nowe narzędzie ułatwiające ocenę customer experience na poziomie centrum handlowego i salonu.

Popularne w tym tygodniu

Meta przegrywa w sądzie: WSA nakazuje respektować zakaz fałszywych reklam z udziałem Omeny Mensah i Rafała Brzoski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie: Meta musi respektować zakaz...

Patryk P. ps. „Cygan” oskarżony o 21 przestępstw – w tym handel narkotykami i luksusowymi autami

Prokuratura małopolskiego pionu Prokuratury Krajowej skierowała do Sądu Okręgowego...

Prezes Arche wskazuje cele firmy na 2025 r. „Nasze plany są bardzo ambitne”

Notowane na Catalyst Arche S.A. to deweloper hotelowo-mieszkaniowy oraz...

Jak kształtuje się kariera w SEO? Co mówią o tym specjaliści?

Jak wygląda droga zawodowa osób, które pracują w SEO?...

Podobne tematy

Czy polska logistyka nadąża za standardami ESG? Raport pokazuje wyzwania i szanse

Zasady ESG przestają być wyborem, a stają się koniecznością...

Rekordowy rok dla polskiego sektora handlowego: Inwestycje na poziomie 2,5 mld euro

Według ostatnich danych firmy doradczej Savills rynek sektora handlowego...

DL Invest Group z rekordowym zakupem: 270 000 m² powierzchni komercyjnej w Bielsku-Białej

Jedna z największych transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w...

BNPPRE: Sztuczna inteligencja znacznie zmieni rynek nieruchomości komercyjnych

Dzięki postępowi technologicznemu i rosnącym wymaganiom klientów, regulacjom prawnym...

Nowe regulacje w obszarach OZE i ESG napędzają zapotrzebowanie na ekspertów w tych dziedzinach

Dyrektywa CSRD i transformacja energetyczna napędzają popyt na specjalistów...

Kram Investment rusza na podbój rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce

Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych swoją działalność rozpoczyna Kram...

Galerie i centra handlowe przeżyją przedświąteczny boom. Blisko co drugi konsument zamierza je odwiedzić

Według najnowszego raportu, 51,2% aktywnych konsumentów zamierza przed najbliższymi...

AI rewolucjonizuje SEO i content marketing – jak sztuczna inteligencja zmieni branżę w 2025 roku?

Pojawienie się generatywnej sztucznej inteligencji kilka lat temu na...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie