środa, 22 stycznia, 2025

Działy marketingu i PR w 2024 roku: umiarkowane tempo rekrutacji i wyraźny wzrost stawek

Transformacja cyfrowa i zmieniające się priorytety biznesowe sprawiają, że firmy coraz częściej koncentrują się na zatrudnianiu ekspertów pełniących kluczowe role w działach marketingu i PR. Jak pokazuje raport Grafton Recruitment „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024”, choć dynamika rekrutacji w tych obszarach pozostała umiarkowana, rosło zapotrzebowanie na kompetencje strategiczne i cyfrowe. Pracodawcy poszukują specjalistów, którzy łączą kreatywność z analitycznym podejściem, wspierając realizację kluczowych celów biznesowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku.

Zapotrzebowanie na strategiczne role

dział marketingu i PR

Zapotrzebowanie na specjalistów w działach marketingu i PR wciąż jest zauważalne, choć nie dorównuje ogólnorynkowemu popytowi na pracowników. Według danych z raportu Grafton Recruitment, benchmark dla wszystkich ról wzrósł w III kwartale 2024 roku do poziomu 1,04 względem I kwartału 2023 roku, podczas gdy indeks dla marketingu wyniósł 0,80, a dla PR – 0,65. Taka różnica wskazuje na niższą dynamikę rekrutacji w tych działach, szczególnie w porównaniu do bardziej uniwersalnych ról w organizacjach.

W 2024 roku największy popyt dotyczył kompetencji związanych z działaniami w przestrzeni cyfrowej i tworzeniem strategii opartych na analizie danych. Firmy niezmiennie koncentrują się na budowaniu obecności online i optymalizacji strategii sprzedażowych, dlatego poszukują pracowników, którzy potrafią skutecznie zarządzać kampaniami internetowymi oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania marketingowe.

– Priorytety biznesowe koncentrują się na budowaniu przewagi konkurencyjnej w środowisku cyfrowym. Firmy potrzebują osób, które łączą kreatywność z umiejętnością wykorzystania najnowszych  technologii oraz danych do projektowania skutecznych strategii marketingowych. Te kompetencje stały się kluczowe w dostosowywaniu działań komunikacyjnych i promocyjnych do dynamicznych zmian na rynku mówi Joanna Ciężkowska, Senior Brand Manager Grafton Recruitment.

Warto odnotować ustabilizowanie liczby ofert dla specjalistów PR w przedsiębiorstwach i powrót do wartości sprzed trzech lat. Powodów takiego stanu rzeczy można upatrywać w przejmowaniu zadań PR przez dział marketingu, coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji oraz zwiększenia skali korzystania z usług agencji. Kluczowy dla obecnej dynamiki zatrudnienia wydaje się wyraźny wzrost rekrutacji w tym obszarze na przełomie 2021 i 2022 roku.

Jakie zarobki w działach marketingu i działach PR

Rosnąca konkurencja o wykwalifikowanych specjalistów znalazła odzwierciedlenie w poziomie proponowanych wynagrodzeń w 2024 roku. W działach marketingu i PR pensje znacząco różnią się w zależności od lokalizacji i doświadczenia.

W dużych miastach, takich jak Warszawa, oferty dla dyrektorów marketingu sięgają 35 000 zł brutto miesięcznie, podczas gdy w mniejszych miastach widełki dla tego stanowiska kończą się na poziomie 28 000 zł. Specjaliści SEO/SEM mogą liczyć na wynagrodzenia 8 500 do 13 000 zł w zależności od lokalizacji, natomiast menedżerowie ds. marketingu w Warszawie do 20 000 zł, a w Poznaniu do 16 000 zł. Natomiast oferty dla e-commerce managerów, odpowiedzialnych za rozwój sprzedaży internetowej, mieszczą się w przedziale od 14 000 do 22 000 zł, przy czym najwyższe stawki notuje się w Krakowie.

Wynagrodzenia proponowane pracownikom na stanowisku content specialist w największych ośrodkach miejskich wynoszą do 12 500 zł, natomiast content managerów w Katowicach i Krakowie do 17 000 zł. Social media managerowie, odpowiedzialni za zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych, mogą liczyć na pensję w przedziale od 10 000 zł w Łodzi do 18 000 zł w Krakowie. Różnorodność wysokości płac na tych stanowiskach podkreśla znaczenie lokalnego rynku pracy oraz specyficznych wymagań pracodawców w największych miastach.

Sektor PR, choć cechuje się niższą dynamiką zapotrzebowania na pracowników niż dwa lata temu, oferuje atrakcyjne wynagrodzenia – w 2024 roku oferty pracy dla kierownika działu PR wynosiły od 14 000 zł w Poznaniu i Warszawie do 22 000 zł w Krakowie. Konsultanci PR natomiast mogli liczyć na wynagrodzenia od 9000 zł do 16 000 zł.wynagrodzenia – marketing i PR

Dynamika wynagrodzeń – najwyższe wzrosty proponowanych wynagrodzeń dla specjalistów PR

Proponowane wynagrodzenia w działach marketingu i PR w 2024 roku różniły się w zależności od stanowiska, odzwierciedlając zarówno potrzeby rynku, jak i specyfikę poszczególnych ról. Średni wzrost oferowanych stawek w działach marketingu wyniósł 3,2%, jednak w przypadku wybranych ról te wartości były wyższe. Najwyższe oferty dotyczyły specjalistów ds. marketingu (6,6%) oraz dyrektorów marketingu (+6,4%). W przypadku grafików i specjalistów SEO/SEM oferowane stawki wzrosły odpowiednio 3,2% i 3,9%, wskazując na stabilne zainteresowanie pracodawców tymi kompetencjami. W przypadku e-commerce managerów wzrost wyniósł nieco mniej – 2,1%, natomiast na stanowiskach takich jak digital marketing manager czy content manager dynamika była znacznie niższa – po 0,5%.

Oferty wynagrodzeń w działach PR rosły bardziej dynamicznie. Konsultanci ds. PR oraz kierownicy działu PR odnotowali wzrost oferowanych stawek o 4,5%, co świadczy o znaczeniu kompetencji związanych z zarządzaniem zespołami i realizacją strategii komunikacyjnych. Specjaliści ds. komunikacji, będący kluczowym ogniwem w zarządzaniu wizerunkiem firmy, osiągnęli wzrost proponowanych wynagrodzeń o 9,6%, co stawia ich w czołówce najbardziej docenianych ról w PR.

– Dane wyraźnie pokazują, że pracodawcy najbardziej doceniają role, które bezpośrednio wpływają na realizację kluczowych celów biznesowych, takich jak zwiększanie przychodów, budowanie rozpoznawalności marki czy optymalizacja działań marketingowych. Specjaliści odpowiedzialni za realizację kampanii marketingowych, zarządzanie projektami strategicznymi czy wdrażanie nowoczesnych narzędzi i technologii marketingowych są szczególnie poszukiwani na rynku. Ich kompetencje, obejmujące zarówno kreatywność, jak i zdolność analizy danych, stają się nieocenione w środowisku, w którym firmy muszą szybko reagować na zmiany rynkowe i dynamiczne oczekiwania klientów. Wysokie wzrosty stawek w działach PR wskazują jednocześnie na troskę o wizerunek i efektywną komunikację z całym rynkiem – komentuje Ewa Michalska, Dyrektor Operacyjna Grafton Recruitment.

Link do raportu: Raport wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach

O raporcie

Raport Grafton Recruitment został opracowany w oparciu o szerokie spektrum danych rynkowych i analizy własne. Dane dotyczą wynagrodzeń za 2024 rok oraz prognoz na początek 2025 roku, a zostały zebrane na podstawie rzeczywistych ofert przedstawionych kandydatom przez klientów Grafton Recruitment oraz wynagrodzeń uczestników procesów rekrutacyjnych. Analiza objęła 499 791 unikalnych ogłoszeń o pracę, które zostały zdeduplikowane w celu zwiększenia dokładności. Dodatkowo, wykorzystano dane z jednego z największych portali z ogłoszeniami w Polsce, obejmujące lata 2019–2024. Raport jest wynikiem kompleksowego badania, które pozwala na dokładne odwzorowanie rzeczywistej sytuacji na rynku pracy​.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

KPMG: Analiza due diligence jako klucz do sukcesu w erze cyfrowej i dynamicznych zmian na rynku pracy

Cyfryzacja i zmieniające się oczekiwania wobec pracowników redefiniują zasady...

NSA o przetwarzaniu danych przez banki: Przetwarzanie „na zapas” nieuzasadnione

W niedawnym orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) w Warszawie,...

Uniwersytety, Bundeswehra i Ministerstwo Obrony Niemiec wycofują się z X

Niemieckie media i opinia publiczna coraz częściej dyskutują o...

„Huśtawka cenowa” masła w 2024 roku: co czeka nas w 2025?

W ub.r. sieci handlowe zrobiły o 12,5% mniej promocji...

Boom ofertowy i coraz wyższe ceny – podsumowanie 2024 r. na rynkach wschodzących

Rynki wschodzące, czyli Lublin, Szczecin, Bydgoszcz, Rzeszów, Białystok, Kielce...

Podobne tematy

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Rok 2024 w open source: Kluczowe trendy i prognozy na najbliższą przyszłość

W 2024 roku ponad 67 proc. organizacji zwiększyło wykorzystanie...

NVIDIA na szczycie. Polscy inwestorzy idą pod prąd globalnym trendom

Amerykański gigant z branży technologicznej NVIDIA zamknął rok...

Active Ageing: przepis na dłuższe i lepsze życie

Czym jest aktywne starzenie? “Active Ageing” to według Światowej...

5 procesów biznesowych, które każda firma powinna zautomatyzować, by zwiększyć wydajność

Automatyzacja procesów biznesowych jest dziś kluczowym elementem usprawniania przepływu...

8/10 polskich firm deklaruje gotowość zapłaty okupu w przypadku ataku ransomware

Eksperci VECTO opublikowali właśnie siódmą edycję raportu VECTO: „Cyberbezpieczeństwo...

2024 na plusie, ale 2025 stawia wyzwania dla branży badawczej

Dwa ostatnie lata były stabilne w branży badawczej. Przychody...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie