wtorek, 29 kwietnia, 2025

Aż 52% pracowników nie otrzymało podwyżki. Rośnie stres i rotacja

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Zaledwie 14% badanych pracowników odnotowało poprawę swojej sytuacji finansowej w porównaniu do początku 2022 roku – wynika z najnowszego badania „Potrzeby pracowników 2023” zrealizowanego przez PBS na zlecenie Pluxee Polska. Ponad jedna trzecia (35%) obserwuje w swoim miejscu pracy zwiększenie obowiązków bez dodatkowego wynagrodzenia, jednak rzadko kiedy proponowane są zróżnicowane formy wsparcia finansowego
i pozapłacowego.

Kluczowe dane z raportu Pluxee „Pod presją. Czas na działanie!”

  • Aż 78% badanych, którzy z trudnością regulują niezbędne płatności i wydatki, podkreśla, że ich sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła.
  • Więcej pracy za to samo wynagrodzenie (44%), więcej stresu (37%), brak lub mniejsza premia (32%) to najczęstsze obawy pracowników.
  • 30,5% badanych pracowników obserwuje dużą rotację w swoim miejscu pracy.
  • Aż 45% respondentów uznaje zwiększenie wartości i ilości benefitów za preferowaną formę wsparcia od pracodawcy.

pluxee1_21 pluxee1_13 pluxee1_11-2 pluxee1_11 pluxee1_07-2Czy jest lepiej niż rok temu?

Długotrwałe zjawisko niepewności ekonomicznej i wyzwań związanych z domowym budżetem wyraźnie się utrzymuje. Ponad połowa (51%) pracujących deklaruje, że dostrzega pogorszenie swojej sytuacji finansowej w porównaniu do początku 2022 roku. Spora część pracujących (35,3%) przyznaje, że ich sytuacja ani się nie polepszyła, ani się nie pogorszyła, co może wskazywać na odczuwanie swego rodzaju stagnacji, co w efekcie odbija się na zaangażowaniu, motywacji i satysfakcji zawodowej. Szczególnie alarmujące są statystyki wskazujące na pogłębiający się niedostatek finansowy i coraz większy wysiłek wkładany w to, by sprostać piętrzącym się zobowiązaniom. Aż 78% badanych, którzy z trudnością regulują niezbędne płatności i wydatki, podkreśla, że ich sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła. W lepszej sytuacji są natomiast ci, których budżet domowy pozwala z łatwością regulować różne zobowiązania i wydatki. Wśród tej grupy 29% badanych zauważa poprawę swojej sytuacji, ale aż 47% nie widzi różnicy na przestrzeni ostatnich miesięcy.

Czego najbardziej obawiają się pracownicy?

Z badania „Potrzeby pracowników 2023” wybrzmiewa wielogłos, którego wspólnym doświadczeniem są różnego rodzaju obawy. Spoglądając z perspektywy ostatniego roku, widać wyraźnie, że obniżone nastroje nadal są powszechne wśród pracowników. Obecnie najczęściej deklarują, że obawiają się większej ilości pracy przy niezmienionym wynagrodzeniu (44%). Dzisiejsze realia rynkowe wymagają ciągłego poszerzania kompetencji i elastyczności, rozumianej także w kontekście wielozadaniowości
i umiejętności adaptacji do kolejnych wyzwań. A to – w rzeczywistości, w której towarzyszą nam finansowe obawy i trudności związane z codziennym funkcjonowaniem – potrafi być stresujące. Nie dziwi więc, że odpowiedź „więcej stresu” znalazła się aż na drugiej pozycji wśród pracowniczych obaw (37%). Kolejne miejsce zajmuje lęk związany z sytuacją ekonomiczną: „brak lub mniejsza dodatkowa premia” (32%). W porównaniu do zeszłorocznej edycji raportu wzrósł także znacząco poziom obaw związanych ze zwolnieniem z pracy (23%; wzrost o 8,6 p. p.). Pracownicy niepokoją się, że trudności finansowe firm mogą prowadzić do redukcji zatrudnienia. Obawa związana z większą ilością pracy wiąże się poniekąd z niepokojem dotyczącym zmniejszenia zatrudnienia – w takiej sytuacji pracownicy, którzy nie stracą pracy, mogą zostać obarczeni dodatkowymi zadaniami z powodu braków kadrowych i rosnących kosztów w organizacji.

Jak wygląda sytuacja w firmach?

Czy obawy pracowników znajdują odzwierciedlenie w środowisku zawodowym? Okazuje się, że nie brakuje tutaj presji, niepewności i różnego rodzaju zmian, które wpływają na dobrostan zatrudnionych. Aż 35% respondentów obserwuje w swoim miejscu pracy zwiększenie zakresu obowiązków bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto 1/3 pracowników dostrzega trudną sytuację finansową w firmie, a 31% odczuwa zwiększone wymagania w pracy. Co ważne, aż 30,5% badanych zauważa rotację – dużo osób odchodzi z firmy i pojawiają się nowi pracownicy.

Jak pracownicy radzą sobie z wyzwaniami?

W dobie wysokich kosztów życia najczęściej wybieraną strategią jest oszczędzanie – ponad połowa (51%) pracowników deklaruje, że szuka oszczędności w domowym budżecie. Pracownicy starają się redukować niepotrzebne wydatki i zwiększać swoją poduszkę finansową, aby być przygotowanym na ewentualne nieoczekiwane koszty czy sytuacje kryzysowe. Rozglądanie się za nowymi możliwościami zawodowymi to kolejny krok – dodatkowej pracy szuka 35% respondentów, a 25% deklaruje, że szuka nowej lepiej płatnej pracy. Decyzje o przebranżowieniu (7% wskazań) i pozyskiwanie nowych umiejętności (11%) nie cieszą się na tle innych działań dużą popularnością. Może to wynikać z faktu, że tego typu aktywności stanowią raczej strategię długofalową, nienastawioną na natychmiastowe i wymierne efekty. A właśnie takich efektów dziś – w dobie codziennych wyzwań – w większości oczekujemy. Dlatego działania „tu i teraz” skoncentrowane są przede wszystkim na zapewnieniu stabilności finansowej i skuteczniejszym zarządzaniu domowym budżetem.

Jak firmy odpowiadają na presję płacową?

Czy jednak pracodawcy rozumieją potrzeby pracowników, którzy oczekują większego poczucia bezpieczeństwa finansowego? Jak pokazuje badanie, mimo rosnących kosztów życia, a co za tym idzie, obciążeń dla pracowniczego portfela, podwyżkę inflacyjną otrzymała w ciągu ostatniego roku mniej niż połowa osób zatrudnionych (47,6%). Pracodawcy pod presją rosnących kosztów rzadko rozszerzają narzędzia motywacji pracowników o inne rodzaje wsparcia finansowego – jedynie 3 na 10 pracowników otrzymało w ciągu ostatniego roku np. okazjonalną premię, dofinansowanie dojazdów do pracy czy pomoc dla dzieci. W wielu przypadkach zabrakło też odpowiedzi na inflację w sposób pozafinansowy, np. jako pomoc psychologiczna, programy doceniania pracowników czy szkolenia podnoszące kwalifikacje. Aż 82% badanych stwierdziło, że nie otrzymało takiego rodzaju wsparcia. To pokazuje, że elastyczność i różnorodność
w zarządzaniu systemami wynagrodzeń i polityką pozapłacową jest sporym wyzwaniem w czasach spowolnienia gospodarczego.

Co dzisiaj wpływa na zaangażowanie?

Stabilność zatrudnienia (79%), duża samodzielność w wykonywaniu zadań (78%), elastyczny czas pracy (63%) oraz wspierający i doceniający lider (67%) – to zdaniem pracowników czynniki, które wpływające na ich poziom zaangażowania. Warto też wiedzieć, jakich rozwiązań motywujących oczekują sami zainteresowani. Aż 45% badanych pracowników uznaje zwiększenie wartości i ilości benefitów za preferowaną formę wsparcia od pracodawcy. Popularnością cieszą się m.in. benefity finansowe i żywieniowe, np. w formie karty na posiłek ufundowanej przez pracodawcę.

Z badania „Potrzeby pracowników 2023” płynie wniosek, że istnieje potrzeba jeszcze większego zaangażowania pracodawców w zaspokajanie potrzeb pracowników, zarówno tych finansowych, jak i niematerialnych. Polityka płacowa i pozapłacowa stanowi dziś nieodłączny element wizerunku pracodawcy. Aby utrzymać zaangażowanie zatrudnionych, potrzebna jest kultura doceniania, skupiona wokół work-life balance, zapewniająca klarowne ścieżki rozwoju zawodowego oraz transparentne zasady dotyczące wynagrodzeń i benefitów pracowniczych.

Więcej szczegółowych informacji w raporcie „Pod presją. Czas na działanie!”: www.pluxee.pl/lp/raport-podpresja

O badaniu

Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2023” zostało przeprowadzone na zlecenie Pluxee Polska przez pracownię PBS, w dniach 27.04.2023 – 16.05.2023. W badaniu wzięło udział 1200 pracowników (bez samozatrudnionych)

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wiek to tylko liczba – prawdziwe kompetencje są ponadpokoleniowe

W świecie, gdzie podziały pokoleniowe stały się jednym z...

Zmęczeni technologią, oderwani od sensu. Nowe badanie o wypaleniu i nieefektywności w pracy

Niska wydajność pracy, niska odporność na zmiany, oderwanie...

Jawność wynagordzeń – konieć tabu na rynku pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku...

Czterodniowy tydzień pracy krytycznie oceniany przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy nie są gotowi na czterodniowy tydzień pracy. „Nie...

Koszty zatrudnienia rosną, pensje też. Rynek pracy 2025 w liczbach

W 2024 r. pracodawcy w Polsce mierzyli się z...

Podobne tematy

Pokolenie Z na rynku pracy: stabilność, rozwój i dobre wynagrodzenie ponad wszystko

74 proc. przedstawicieli pokolenia Z chce być zatrudnionych na...

Presja płacowa słabnie – efekt inflacji i kondycji firm

Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2025 r....

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Rok 2025: Nowe regulacje na rynku pracy – co zmienia się dla pracowników i pracodawców?

Rok 2025 przynosi istotne zmiany w przepisach dotyczących rynku...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Dział administracji i zakupów w 2024: zmiany na rynku pracy i wzrost wynagrodzeń

Działy administracji i zakupów odgrywają kluczową rolę w codziennym...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie