środa, 3 czerwca, 2020
INNOWACJE Badania w czasach epidemii. Eksperci z całego świata wspólnie opracowali wytyczne. Wśród...

Badania w czasach epidemii. Eksperci z całego świata wspólnie opracowali wytyczne. Wśród nich są również Polacy

-

Badania w czasach epidemii. Eksperci z całego świata wspólnie opracowali wytyczne. Wśród nich są również Polacy

Koronawirus zagraża nie tylko zdrowiu ludzi, lecz również biznesowi. Firmy stanęły przed problemem, którego nie potrafią rozwiązać: jak się rozwijać, gdy kataklizm ograniczył możliwość komunikacji i co za tym idzie realizację badań. Polska firma Symetria UX, wspólnie ze zrzeszonymi w ramach UXalliance ekspertami z całego świata, opracowała wytyczne dotyczące prowadzenia badań w czasach epidemii.

Światowa gospodarka pikuje na naszych oczach. – Ostatni globalny kryzys ekonomiczny był finansowym zawałem serca. Ten może być paraliżem całego ciała – pisze Adam Tooze z Instytutu Europejskiego Uniwersytetu Columbia na łamach portalu Foreign Policy. Jego zdaniem recesja jest nieunikniona. Zamykają się fabryki, sklepy, szkoły, a nawet restauracje. Według wczesnych wskaźników tylko w USA do czerwca pracę straci ponad 3 miliony osób. Unia Europejska spodziewa się natomiast, że z powodu epidemii gospodarka wspólnoty skurczy się o 1%.

Kryzys dotknął wiele branż. Bez prowadzenia badań nie da się projektować rozwiązań dopasowanych do realnych potrzeb osób, które na co dzień będą z nich korzystać. – Złe doświadczenie użytkownika często bywa wąskim gardłem, diametralnie obniżającym wyniki sprzedaży. Czasem potrafi nawet pogrążyć cały projekt – tłumaczy Piotr Chwiedziewicz, Marketing Manager z Symetrii, wiodącej polskiej agencji w obszarze User Experience. Symetria jest jedyną firmą z Polski zrzeszoną w ramach UXalliance – organizacji, w skład której wchodzi 26 firm trudniących się projektowaniem doświadczeń użytkownika, ze ścisłej światowej czołówki. W Europie firm, które mogą pochwalić się takim statusem, jest zaledwie 12.

Organizacje, które realizują badania UX, potrafią je odpowiednio zinterpretować i uwzględnić wnioski na etapie projektowania produktu lub usługi, odnotowują znacznie wyższy wzrost przychodów niż ich konkurenci, będący UX-owymi ignorantami. Firma konsultingowa McKinsey przez 5 lat obserwowała 300 firm, by zmierzyć korelację pomiędzy przychodami a dobrą praktyką User Experience. Udowodniono, że przychody firm kładących nacisk na właściwe projektowanie doświadczeń użytkownika, rosną dwukrotnie szybciej – dodaje Chwiedziewicz.

Tylko jak prowadzić badania, nie spotykając się z ich uczestnikami? Eksperci z całego świata zrzeszeni w UXalliance pochylili się nad tym problemem i wspólnie opracowali wytyczne dotyczące prowadzenia badań w obliczu globalnej pandemii. Polskę w tym gronie reprezentowali należący do zespołu Symetrii: Wojciech Chojnacki, Strategy Director i Monika Banach, UX Team Leader. Ich wskazówki mogą być niezwykle cenne dla firm z wielu branż. Badania odgrywają ważną rolę nie tylko w IT, lecz również w marketingu, finansach czy bankowości.

Dokument został już bezpłatnie udostępniony na stronie internetowej stowarzyszenia UXalliance oraz na portalu Medium.com, gdzie posiłkować się nim mogą przedsiębiorcy z całego świata. Jak na razie dokument dostępny jest w języku angielskim, hiszpańskim, portugalskim i francuskim. W polskiej wersji dokument dostępny jest już na oficjalnym blogu Symetrii.

To know-how, które pomaga w rozwiązaniu kluczowych problemów, które zgłaszały firmy chcące realizować badania. Dlatego sugerujemy różne scenariusze i rozwiązania komplikacji, jakich nastręcza obecność koronawirusa. Wiemy, że bez odpowiedniej wiedzy nie ma dobrych produktów, a w tych ciężkich czasach chcemy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem – tłumaczy Monika Banach, UX Team Leader z Symetria UX, która koordynuje sekcję badań zdalnych w Symetrii.

Najważniejszym punktem dokumentu jest ten dotyczący modyfikacji metod badawczych. Autorzy dokumentu zwracają uwagę, że badania nadal odbywają się nawet w najbardziej zainfekowanych państwach i że wybór modyfikacji zależy od celu, w jakim są prowadzone.

Pracochłonne badania są najbardziej podatne na zakłócenia. Jak możesz zanurzyć się w doświadczenia użytkownika, który jest na drugim końcu świata, podczas gdy Ty jesteś uziemiony? Badania dzienniczkowe połączone z warsztatami kooperacji z lokalnymi badaczami są świetnym obejściem tego problemu. Lokalni badacze mogą przeprowadzić pogłębienie danego zagadnienia w kontekście, nagrać je i przeprowadzić Cię przez szczegółowe spostrzeżenia podczas sesji podsumowującej. Tak właściwie może to zadziałać nawet lepiej, ponieważ Ty jako obcokrajowiec nie będziesz wtedy uprzedzał uczestników i zrozumiesz lokalne zachowania społeczne. W połączeniu z dzienniczkami i filmikami nagrywanymi przez użytkowników może to być świetny sposób na przybliżenie Ci życia użytkowników – czytamy w dokumencie.

Również grupy fokusowe z oczywistych powodów znalazły się na przegranej pozycji – zbieranie nieznajomych sobie osób na niewielkiej przestrzeni sprzyja zakażeniom. Tu z pomocą przychodzą nowe technologie, takie jak np. hangouty video. – Narzędzia do współpracy, takie jak Whimsical, Miro czy Mural, mogą również zachęcać uczestników do pracy we wspólnej przestrzeni cyfrowej. W piątek, 13 marca 2020, włoski zespół w Assist Digital w Mediolanie przeprowadził pierwszą zdalną grupę fokusową i skorzystał z kilku tych narzędzi, w celu umożliwienia uczestnikom interakcji pomiędzy sobą – zwracają uwagę eksperci UXalliance.

Pytań, jakie może zadać przedsiębiorca, nie brakuje. Czy lepiej jest opóźniać badania, czy mimo wszystko warto je kontynuować? Czy warto korzystać z usług lokalnych firm prowadzących badania? Jak chronić zarówno badaczy, jak i respondentów podczas trwania epidemii? Jak zmodyfikować metody badawcze i jak planować pracę? Jak radzić sobie z niespodziewanymi przeszkodami? To najczęściej pojawiające się wątpliwości, dlatego również te zagadnienia zostały wzięte na warsztat UXalliance.

Jest to o ważne przedsięwzięcie ze względu na to, że w tych niespokojnych okolicznościach firmy mają minimalny margines błędu. A przecież produkty nadal potrzebują rozwoju i ulepszenia, w przeciwnym razie potencjalne zyski zostaną utracone, a business managerowie, zdając się na łaskę losu i intuicję, ryzykują popadnięciem w biznesowy marazm.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POLECAMY

forex

Wpływ epidemii Covid-19 na gospodarkę – komentarz Grzegorza Maliszewskiego

0
W tym tygodniu publikowane będą kolejne dane z gospodarek rozwiniętych, wskazujących na skalę załamania koniunktury w następstwie epidemii koronawirusa. W tym kontekście istotne będą wskaźniki koniunktury w USA i strefie euro. Oczekiwać można dalszego...
2

W II kwartale globalny PKB może spaść nawet o 15 proc. w ujęciu rocznym....

0
W marcu wskaźnik PMI – łącznie dla przemysłu i usług – w strefie euro odnotował rekordowy spadek do 31,4 pkt, podczas gdy jeszcze w lutym wyniósł 51,6 pkt. Dane te obrazują nastroje osób odpowiedzialnych za zakupy w firmach, co...
rozwoj

Tarcza Antykryzysowa: przykłady działań polityki podatkowej w innych państwach

0
Doświadczenia z kryzysu z 2008 roku pokazały, że instrumenty podatkowe mają istotną rolę w łagodzeniu skutków spowolnienia gospodarczego. Aktualne działania innych państw pozwalają stwierdzić, że polityka podatkowa ma i będzie mieć istotne znaczenie w...