piątek, 25 kwietnia, 2025

E-commerce czyści magazyny. W tym roku mniejszy ruch w handlu internetowym, ale kierowcy i tak są intensywnie poszukiwani

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Dla sektora TSL tegoroczne święta są czasem dość specyficznym. Nadal jest gigantyczne zapotrzebowanie na kierowców, a jednocześnie eksperci branży przyznają, że widoczne jest pewne delikatne spowolnienie tempa rozwoju. – E-commerce rozwija się i z tej drogi wzrostu nic nie jest w stanie tego sektora zrzucić, ale to tempo na pewno jest mniejsze niż w czasie pandemii. Po pierwsze dlatego, że mamy alternatywę w postaci otwartych sklepów stacjonarnych, a po drugie inflacja wciąż jest na bardzo wysokim poziomie i często rezygnujemy z zakupów z powodu oszczędności – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL. – Ruch w portach pokazuje, że mamy mniej transportów z kontenerami. W tym sezonie na święta przedsiębiorcy więc bardziej zajmują się „czyszczeniem magazynów” niż inwestowaniem w nowy towar – dodaje ekspert.

Ciszej nad e-commerce? Eksperci: kierowcy poszukiwani, ale paczki w tym roku powinny dotrzeć na czas

W opinii prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie sektor e-commerce i TSL w regionie jest w bardzo dobrej formie. Należy jednak przyznać, że jego rozwój jest w dużej mierze uzależniony od sytuacji gospodarczej.

– E-commerce ma się dobrze, widzimy to chociażby po ilości otwieranych hal i magazynów oraz ciągle trwających rekrutacjach. Należy jednak obiektywnie stwierdzić, że bieżąca gospodarka mocno wpływa na to, jakie decyzje podejmują konsumenci. W pandemii mieliśmy gwałtowne wzrosty zakupów przez Internet, pojawiały się dylematy czy paczki będzie mieć kto dowozić na czas, sektor TSL był rozgrzany do czerwoności, by najpierw importować, potem magazynować, a następnie rozwozić towar do klientów. W tym sezonie o takich problemach słyszymy mniej – mówi Prezes Hanna Mojsiuk.

Co nie oznacza, że problemów nie ma. – Oczywiście kierowcy są bardzo poszukiwani i to od sprawności organizacyjnej firm zajmujących się dostawami zależy czy prezenty dotrą na święta na czas. Sektor TSL boryka się z poważnymi brakami kadrowymi, to spadek jeszcze po pandemii, gdzie Polska utraciła wielu kierowców z Ukrainy, a jednocześnie tych braków nie udało się zrekompensować kierowcami z Polski. W wielu firmach nawet na dwa tygodnie przed świętami trwały intensywne rekrutacje np. kurierów czy po prostu kierowców gotowych do pracy sezonowej w grudniu – dodaje Przemysław Hołowacz.

– W ostatnim kwartale roku 2022 odnotowaliśmy spadek przeładunków kontenerów. To nimi zwykle przypływały do Polski towary z Azji sprzedawane przez sklepy internetowe. Zaryzykowałbym więc tezę, że wiele sklepów w tym roku postawiło na pozbywanie się zaległych towarów, a nie inwestycje w nowe produkty – mówi Przemysław Hołowacz.

„Konsumenci są świadomi, że powstrzymując się od zakupów zaoszczędzą więcej niż udając się na promocje”

Eksperci Północnej Izby Gospodarczej są zgodni, że sektor TSL i e-commerce będą odczuwać zmiany. – Spowolnienie zagląda z każdej strony, a branża TSL, często zwana barometrem gospodarki, jest tego dobrym probierzem. I tak na przykład tradycyjny znaczny wzrost zamówień corocznie notowany w okresie tzw. Black Friday był w tym roku zauważalnie mniejszy. Stanowi to odzwierciedlenie zachowań konsumentów, którzy w obliczu inflacji, drożyzny, a także wieloaspektowej niepewności jutra, wydają się coraz powszechniej stosować do zasady, iż powstrzymując się od zakupów zaoszczędzą więcej, niż kupując w promocjach – mówi Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics.

–  Również przemysł zauważalnie zmniejsza zapotrzebowanie na komponenty. Zauważam mniejszą ilość zleceń np. w sektorach budowlanym i automotive. W tej sytuacji problemy strukturalne, z którymi mierzy się nasza branża od lat, i które narastały w ostatnich miesiącach, jak przede wszystkim braki kierowców czy pracowników magazynów, są chwilowo mniej odczuwalne. Na marginesie tych zjawisk zauważam pewną liczbę kierowców, którzy zgłaszają problemy z wypłacalnością swoich szefów – typowych wg polskiej statystyki małych przewoźników dysponujących średnio 5-ma zestawami transportowymi. Niektórzy z tych kierowców rozglądają się za nowym pracodawcą. Podobnie mali przewoźnicy – wobec braku ciągłości zleceń oraz ogólnego pogorszenia się sytuacji finansowej poszukują pewnego spedytora do stałej współpracy – zauważa Jerzy Gębski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

(Nie)Dostarczone zaufanie. Ostatnia mila – największy wróg lojalności klienta i budżetu firmy

Nietrafione decyzje operacyjne, brak kontroli i niewystarczająca transparentność w...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Podobne tematy

Czterodniowy tydzień pracy krytycznie oceniany przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy nie są gotowi na czterodniowy tydzień pracy. „Nie...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...
00:07:01

RPP coraz bliżej cięcia stóp – pierwsza obniżka możliwa już w maju

Rośnie prawdopodobieństwo obniżenia stóp procentowych już w maju. Bazowy...

Pendolino pojedzie do Świnoujścia jeszcze w te wakacje – nowy impuls dla turystyki

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka ogłosił w czwartek, że jeszcze...

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie