czwartek, 16 stycznia, 2025

E-commerce czyści magazyny. W tym roku mniejszy ruch w handlu internetowym, ale kierowcy i tak są intensywnie poszukiwani

Dla sektora TSL tegoroczne święta są czasem dość specyficznym. Nadal jest gigantyczne zapotrzebowanie na kierowców, a jednocześnie eksperci branży przyznają, że widoczne jest pewne delikatne spowolnienie tempa rozwoju. – E-commerce rozwija się i z tej drogi wzrostu nic nie jest w stanie tego sektora zrzucić, ale to tempo na pewno jest mniejsze niż w czasie pandemii. Po pierwsze dlatego, że mamy alternatywę w postaci otwartych sklepów stacjonarnych, a po drugie inflacja wciąż jest na bardzo wysokim poziomie i często rezygnujemy z zakupów z powodu oszczędności – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL. – Ruch w portach pokazuje, że mamy mniej transportów z kontenerami. W tym sezonie na święta przedsiębiorcy więc bardziej zajmują się „czyszczeniem magazynów” niż inwestowaniem w nowy towar – dodaje ekspert.

Ciszej nad e-commerce? Eksperci: kierowcy poszukiwani, ale paczki w tym roku powinny dotrzeć na czas

W opinii prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie sektor e-commerce i TSL w regionie jest w bardzo dobrej formie. Należy jednak przyznać, że jego rozwój jest w dużej mierze uzależniony od sytuacji gospodarczej.

– E-commerce ma się dobrze, widzimy to chociażby po ilości otwieranych hal i magazynów oraz ciągle trwających rekrutacjach. Należy jednak obiektywnie stwierdzić, że bieżąca gospodarka mocno wpływa na to, jakie decyzje podejmują konsumenci. W pandemii mieliśmy gwałtowne wzrosty zakupów przez Internet, pojawiały się dylematy czy paczki będzie mieć kto dowozić na czas, sektor TSL był rozgrzany do czerwoności, by najpierw importować, potem magazynować, a następnie rozwozić towar do klientów. W tym sezonie o takich problemach słyszymy mniej – mówi Prezes Hanna Mojsiuk.

Co nie oznacza, że problemów nie ma. – Oczywiście kierowcy są bardzo poszukiwani i to od sprawności organizacyjnej firm zajmujących się dostawami zależy czy prezenty dotrą na święta na czas. Sektor TSL boryka się z poważnymi brakami kadrowymi, to spadek jeszcze po pandemii, gdzie Polska utraciła wielu kierowców z Ukrainy, a jednocześnie tych braków nie udało się zrekompensować kierowcami z Polski. W wielu firmach nawet na dwa tygodnie przed świętami trwały intensywne rekrutacje np. kurierów czy po prostu kierowców gotowych do pracy sezonowej w grudniu – dodaje Przemysław Hołowacz.

– W ostatnim kwartale roku 2022 odnotowaliśmy spadek przeładunków kontenerów. To nimi zwykle przypływały do Polski towary z Azji sprzedawane przez sklepy internetowe. Zaryzykowałbym więc tezę, że wiele sklepów w tym roku postawiło na pozbywanie się zaległych towarów, a nie inwestycje w nowe produkty – mówi Przemysław Hołowacz.

„Konsumenci są świadomi, że powstrzymując się od zakupów zaoszczędzą więcej niż udając się na promocje”

Eksperci Północnej Izby Gospodarczej są zgodni, że sektor TSL i e-commerce będą odczuwać zmiany. – Spowolnienie zagląda z każdej strony, a branża TSL, często zwana barometrem gospodarki, jest tego dobrym probierzem. I tak na przykład tradycyjny znaczny wzrost zamówień corocznie notowany w okresie tzw. Black Friday był w tym roku zauważalnie mniejszy. Stanowi to odzwierciedlenie zachowań konsumentów, którzy w obliczu inflacji, drożyzny, a także wieloaspektowej niepewności jutra, wydają się coraz powszechniej stosować do zasady, iż powstrzymując się od zakupów zaoszczędzą więcej, niż kupując w promocjach – mówi Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics.

–  Również przemysł zauważalnie zmniejsza zapotrzebowanie na komponenty. Zauważam mniejszą ilość zleceń np. w sektorach budowlanym i automotive. W tej sytuacji problemy strukturalne, z którymi mierzy się nasza branża od lat, i które narastały w ostatnich miesiącach, jak przede wszystkim braki kierowców czy pracowników magazynów, są chwilowo mniej odczuwalne. Na marginesie tych zjawisk zauważam pewną liczbę kierowców, którzy zgłaszają problemy z wypłacalnością swoich szefów – typowych wg polskiej statystyki małych przewoźników dysponujących średnio 5-ma zestawami transportowymi. Niektórzy z tych kierowców rozglądają się za nowym pracodawcą. Podobnie mali przewoźnicy – wobec braku ciągłości zleceń oraz ogólnego pogorszenia się sytuacji finansowej poszukują pewnego spedytora do stałej współpracy – zauważa Jerzy Gębski.

Autor

Popularne w tym tygodniu

Przemysł cukrowniczy w Polsce na drodze do neutralności klimatycznej

Polska branża cukrownicza, od dekad oparta na węglu, stoi...

Ericsson i Nokia apelują o działania dla technologicznej przyszłości Europy

Przy wsparciu wiodących europejskich firm technologicznych, takich jak ASML...

Czynsze rosną, a najemcy dochodzą do granic możliwości finansowych

Płacimy więcej za wynajem mieszkań. „Czynsz, media, sprzątanie klatek...

HR 2025: Jak ESG, AI i zmiany demograficzne zmieniają strategie biznesowe

Wymagające otoczenie biznesowe sprawia, że firmy na bieżąco dostosowują...

Nowe stawki podatku od nieruchomości od stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wzrośnie podatek...

Podobne tematy

Im bliżej inauguracji Trumpa, tym silniejszy trend umocnienia kursu dolara

Po mocnym zaskoczeniu piątkowymi danymi z amerykańskiego rynku pracy...

5 procesów biznesowych, które każda firma powinna zautomatyzować, by zwiększyć wydajność

Automatyzacja procesów biznesowych jest dziś kluczowym elementem usprawniania przepływu...

Kurs dolara szybko odrabia straty po danych CPI, rynki akcji rosną, funt słabnie

Wczorajsza zmienność kursu EUR/USD to jedynie chwilowe osłabienie USD....

8/10 polskich firm deklaruje gotowość zapłaty okupu w przypadku ataku ransomware

Eksperci VECTO opublikowali właśnie siódmą edycję raportu VECTO: „Cyberbezpieczeństwo...

2024 na plusie, ale 2025 stawia wyzwania dla branży badawczej

Dwa ostatnie lata były stabilne w branży badawczej. Przychody...

Połowa stycznia z inflacją

Jesteśmy na półmetku pierwszego miesiąca nowego roku. Podczas dzisiejszej...

Dzień z inflacją

Po wczorajszym odczycie producenckiej inflacji w USA, dziś wszyscy...

Na niższe stopy procentowe poczekamy

Przed nami pierwsza w tym roku decyzja Rady Polityki...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie