FINANSEEkonomia doświadczeń, czyli na co wydają Polacy?

Ekonomia doświadczeń, czyli na co wydają Polacy?

Ekonomia doświadczeń, czyli na co wydają Polacy?

W najnowszym badaniu Mastercard sprawdził, jakie podejście do wydatków na doświadczenia i pasje mają Polacy na tle mieszkańców innych krajów europejskich. Wyniki pokazały, że najchętniej wydajemy na cele związane z podróżami, muzyką, a także jedzeniem.

O ekonomii doświadczeń

W ostatnich latach widoczne są istotne zmiany w sposobie, w jaki konsumenci decydują się wydawać swoje pieniądze. Coraz więcej osób przedkłada wydatki na doświadczenia i przeżycia nad zakup dóbr materialnych. Właśnie ten trend opisuje termin „ekonomii doświadczeń”, w którym doświadczenia rozumiane są jako np. zakup biletów na wydarzenia, takie jak koncerty, spektakle teatralne czy wydarzenia sportowe, a także wydatki związane z podróżowaniem, sztuką czy realizacją innych pasji.

Na jakie doświadczenia wydają Polacy?

Aż 91% przebadanych Polaków deklaruje, że część swojego budżetu przeznacza na doświadczenia. Najczęściej wydajemy na podróże (60% badanych – jest to wskaźnik równy europejskiej średniej). Na ten sam cel pieniądze przeznacza nieco mniej, bo 50% badanych Niemców – podobnie wygląda to w przypadku Belgów i Czechów, przodują zaś mieszkańcy Portugalii i Grecji (odpowiednio 67% i 70%). Inne popularne kategorie to wydatki związane z jedzeniem (35% Polaków) – wizyty w restauracjach czy wydarzenia kulinarne np. festiwale foodtruckowe. Polacy często chodzą również do kina (24%) i na wydarzenia sportowe (20%) – np. mecze piłkarskie. Aż 33% przebadanych Polaków deklaruje wydatki na bilety do galerii sztuki (jest to najwyższy odsetek wśród przebadanych krajów, Polacy deklarują taką kategorię częściej niż Francuzi, Hiszpanie czy Austriacy). Najmniej popularną kategorią jest gaming i wydarzenia e-sportowe – przeznaczanie środków na ten cel deklaruje tylko 8% badanych. Mniej niż połowa Polaków (42%) uważa, że w 2024 r. wyda więcej na doświadczenia niż w 2023 r. – jest to wynik niższy niż średni europejski, który wynosi 51%.

– W Mastercard wierzymy, że wspólne doświadczenia i realizowanie pasji są tym, co czyni ludzi najszczęśliwszymi. Badania takie jak „Ekonomia doświadczeń” pomagają nam określić, co jest dla naszych konsumentów najważniejsze, a także w jaki sposób możemy najlepiej wnieść radość do ich życia – na przykład poprzez projekty takie jak Mastercard Music i festiwal kina niezależnego Mastercard OFF Camera – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Globalne trendy

Aż 9 na 10 przebadanych Europejczyków deklaruje, że zamierza w tym roku przeznaczyć część swoich wydatków na doświadczenia. Ponad 40% respondentów twierdzi, że podróże czy koncerty dostarczają im najlepszych wspomnień, a doświadczenia te pomagają im spojrzeć na świat w nowym świetle. Ponad jedna trzecia badanych uważa, że przeżycia dzielone z innymi są głęboko wzbogacające, niezależnie od tego, czy chodzi o odkrywanie nowego miejsca, udział w wydarzeniu kulturalnym, czy po prostu wspólny posiłek.

– W ciągu ostatnich kilku lat, konsumenci niewątpliwie stanęli w obliczu trudnych wyborów, dotyczących ustalania priorytetów swoich wydatków. Mimo tego niezmienna pozostaje potrzeba doświadczeń. Wraz ze stopniowym ustępowaniem niekorzystnych czynników, takich jak wysoka inflacja i wysokie stopy procentowe, konsumenci prawdopodobnie wykorzystają swoją większą siłę nabywczą na wydatki uznaniowe. Emocje związane z ważnymi wydarzeniami, takimi jak globalne zawody sportowe, trasy koncertowe artystów muzycznych i międzynarodowe festiwale filmowe, które odbędą się w tym roku w Europie, prawdopodobnie wpłyną na utrzymanie wysokich wydatków na doświadczenia – komentuje Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...