Konfederacja Lewiatan wyraziła krytyczną opinię na temat zestawów wyposażenia szkolnych laboratoriów sztucznej inteligencji (AI), nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM), a także sal lekcyjnych do nauki zdalnej, które zostały przekazane do konsultacji społecznych. Według organizacji, propozycje wymagają uzupełnienia lub przemodelowania, aby lepiej odpowiadały potrzebom szkół i nauczycieli.
– W naszej ocenie zestawy wymagają uzupełnienia lub przemodelowania. Ważne jest, aby wymagania sprzętowe i dotyczące oprogramowania były maksymalnie otwarte, z zachowaniem parametrów jakościowych oraz wymogów bezpieczeństwa. Powinny one pozwalać na wykorzystanie laboratoriów przy uwzględnieniu autonomii szkół i nauczycieli – mówi Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan.
Elastyczne wsparcie dopasowane do potrzeb szkół
Konfederacja Lewiatan podkreśla, że wsparcie dla szkół powinno być elastyczne i dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Szkoły ubiegające się o środki na utworzenie laboratoriów STEM lub AI powinny przedstawić szczegółowy plan, obejmujący:
- obecne zasoby,
- potrzeby w zakresie sprzętu i kompetencji,
- planowane zakupy i zamówienia,
- sposób wykorzystania laboratoriów.
Zgodnie z propozycjami Konfederacji, wartość wsparcia powinna być ograniczona do określonej kwoty, ale jednocześnie umożliwiać utworzenie zarówno laboratorium STEM, jak i AI, jeśli szkoła tego potrzebuje.
Technologia to nie wszystko – kluczowe kompetencje nauczycieli
Z badań wynika, że samo wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt cyfrowy nie przekłada się automatycznie na poprawę wyników edukacyjnych uczniów. Sukces cyfrowej transformacji edukacji zależy przede wszystkim od kompetencji nauczycieli, odpowiednich materiałów edukacyjnych i dobrze dobranego oprogramowania. Programy ograniczające się do dostarczania sprzętu, takiego jak komputery czy tablety, bez zmiany metod dydaktycznych, nie przynoszą oczekiwanych efektów.
– Oczekujemy systemowych zmian w prowadzeniu kształcenia i redefinicji roli nauczyciela. Nauczyciele powinni przyjąć nowe role, takie jak przewodnik technologiczny, facylitator wiedzy i doświadczenia, czy moderator uczenia się opartego na dowodach i problemach – dodaje Lelińska.
Potrzeba cyfrowej dydaktyki
Nowe technologie w klasie to nie tylko narzędzia, ale również czynnik zmieniający sposób nauczania i uczenia się. Dlatego kluczowe jest wprowadzenie cyfrowej dydaktyki, która pozwoli nauczycielom efektywnie korzystać z technologii. Solidna wiedza na temat nauczania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych stanie się niezbędnym elementem pracy w nowoczesnej szkole.
Konfederacja Lewiatan wzywa do przemyślenia i udoskonalenia propozycji wyposażenia szkolnych laboratoriów, tak aby realnie wspierały transformację cyfrową polskiego systemu edukacji. Współpraca z nauczycielami i elastyczne podejście do potrzeb szkół mogą zapewnić skuteczniejsze wdrożenie tych innowacji.