wtorek, 29 kwietnia, 2025

Konfederacja Lewiatan: Propozycje wyposażenia szkolnych laboratoriów AI i STEM wymagają zmian

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Konfederacja Lewiatan wyraziła krytyczną opinię na temat zestawów wyposażenia szkolnych laboratoriów sztucznej inteligencji (AI), nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM), a także sal lekcyjnych do nauki zdalnej, które zostały przekazane do konsultacji społecznych. Według organizacji, propozycje wymagają uzupełnienia lub przemodelowania, aby lepiej odpowiadały potrzebom szkół i nauczycieli.

– W naszej ocenie zestawy wymagają uzupełnienia lub przemodelowania. Ważne jest, aby wymagania sprzętowe i dotyczące oprogramowania były maksymalnie otwarte, z zachowaniem parametrów jakościowych oraz wymogów bezpieczeństwa. Powinny one pozwalać na wykorzystanie laboratoriów przy uwzględnieniu autonomii szkół i nauczycieli – mówi Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan.

Elastyczne wsparcie dopasowane do potrzeb szkół

Konfederacja Lewiatan podkreśla, że wsparcie dla szkół powinno być elastyczne i dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Szkoły ubiegające się o środki na utworzenie laboratoriów STEM lub AI powinny przedstawić szczegółowy plan, obejmujący:

  • obecne zasoby,
  • potrzeby w zakresie sprzętu i kompetencji,
  • planowane zakupy i zamówienia,
  • sposób wykorzystania laboratoriów.

Zgodnie z propozycjami Konfederacji, wartość wsparcia powinna być ograniczona do określonej kwoty, ale jednocześnie umożliwiać utworzenie zarówno laboratorium STEM, jak i AI, jeśli szkoła tego potrzebuje.

Technologia to nie wszystko – kluczowe kompetencje nauczycieli

Z badań wynika, że samo wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt cyfrowy nie przekłada się automatycznie na poprawę wyników edukacyjnych uczniów. Sukces cyfrowej transformacji edukacji zależy przede wszystkim od kompetencji nauczycieli, odpowiednich materiałów edukacyjnych i dobrze dobranego oprogramowania. Programy ograniczające się do dostarczania sprzętu, takiego jak komputery czy tablety, bez zmiany metod dydaktycznych, nie przynoszą oczekiwanych efektów.

– Oczekujemy systemowych zmian w prowadzeniu kształcenia i redefinicji roli nauczyciela. Nauczyciele powinni przyjąć nowe role, takie jak przewodnik technologiczny, facylitator wiedzy i doświadczenia, czy moderator uczenia się opartego na dowodach i problemach – dodaje Lelińska.

Potrzeba cyfrowej dydaktyki

Nowe technologie w klasie to nie tylko narzędzia, ale również czynnik zmieniający sposób nauczania i uczenia się. Dlatego kluczowe jest wprowadzenie cyfrowej dydaktyki, która pozwoli nauczycielom efektywnie korzystać z technologii. Solidna wiedza na temat nauczania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych stanie się niezbędnym elementem pracy w nowoczesnej szkole.

Konfederacja Lewiatan wzywa do przemyślenia i udoskonalenia propozycji wyposażenia szkolnych laboratoriów, tak aby realnie wspierały transformację cyfrową polskiego systemu edukacji. Współpraca z nauczycielami i elastyczne podejście do potrzeb szkół mogą zapewnić skuteczniejsze wdrożenie tych innowacji.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Słowa mają moc… ale czy przynoszą zysk? Kondycja rynku książki w Polsce

W 2025 roku mija dokładnie 30 lat od ustanowienia...

Polscy naukowcy dostaną wsparcie w komercjalizacji wynalazków. Oto jak działa Commercialization Reactor

Rusza ogólnopolski program dla naukowców zainteresowanych komercjalizacją projektów Deep...

Podobne tematy

00:03:33

„Patriotyzm gospodarczy” wraca na polityczną scenę. Bochniarz: to tylko slogan

Wypowiedzi premiera o "patriotyzmie gospodarczym", które stały się głównym...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...
00:01:07

Rada Dialogu Społecznego wymaga reformy. Potrzebna lepsza reprezentacja pracodawców

W dzisiejszych czasach problemem dialogu społecznego w Polsce jest...
00:04:09

Dezintegracja Europy w polityce migracyjnej – każdy kraj idzie własną drogą

Politycy, planując swoje kampanie, powinni brać pod uwagę, że...

SprawdzaMy: 10 tysięcy zgłoszeń i 1500 ekspertów – deregulacja nabiera tempa

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski otrzymała już niemal...

Komisja Europejska prezentuje Kompas Konkurencyjności – nowa strategia dla silniejszej gospodarki UE

Komisja Europejska zaprezentowała Kompas Konkurencyjności, który wyznacza strategiczne kierunki...

Sztuczna inteligencja kluczem do konkurencyjnej gospodarki – nowy raport zaprezentowany na WEF w Davos

Raport pt. „Blueprint for Intelligent Economies: AI Competitiveness through...

Zmiany w Radzie Dialogu Społecznego. Kto zyska, a kto straci na nowych zasadach reprezentacji?

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie