BEZPIECZEŃSTWONowa odsłona oszustwa „na Booking”. Cyberprzestępcy wabią atrakcyjną pracą

Nowa odsłona oszustwa „na Booking”. Cyberprzestępcy wabią atrakcyjną pracą

Nowa odsłona oszustwa „na Booking”. Cyberprzestępcy wabią atrakcyjną pracą

„Praca przez 30-50 minut dziennie”, „Rekrutacja pracowników zdalnych do hoteli na całym świecie”, „proste zadania”, „relaks i szczęście”, „dziennie 400-2500 zł” – takimi obietnicami mamią użytkowników telefonów autorzy nowego oszustwa SMS-owego, które wykorzystuje bezprawnie  znane marki z branży turystycznej, takie jak m.in. Booking, Hilton, Four Seasons, Accor czy Marriott. Mechanizm prześledzili i zdemaskowali eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET.

„Nasza firma rekrutuje pracowników zdalnych do hoteli na całym świecie, dzięki czemu możesz elastycznie planować swoją pracę i zajmujesz tylko 30-50 minut dziennie. Treść pracy obejmuje głównie proste zadania związane z rezerwacją, zwiększanie przepływu klientów oraz bycie zrelaksowanym i szczęśliwym” – tak rozpoczyna się SMS inicjujący nową odsłonę oszustwa wabiącego prostą, nieskomplikowaną pracą i wysokimi zarobkami. Tym razem cyberprzestępcy podszywają się pod markę Booking, wykorzystują też bezprawnie marki i identyfikację graficzną znanych, światowych sieci hotelowych, m.in. Hilton, Four Seasons, Accor czy Marriott. Intryga jest nowa w warstwie treści, ale jej mechanizm jest dobrze znany ekspertom ds. cyberbezpieczeństwa. To phishing SMS (smishing), polegający na fałszywej rekrutacji, a jego głównym celem jest wyłudzenie środków finansowych.Nowa odsłona oszustwa na BookingNowa odsłona oszustwa na Booking 2Nowa odsłona oszustwa na Booking 3

SMS- y zawierają zachętę do kontaktu za pośrednictwem aplikacji WhatsApp. Po drugiej stronie znajdują się fałszywi rekruterzy, najprawdopodobniej boty, zaprogramowane w ten sposób, aby kontynuować rozmowę. Rzekoma praca wydaje się bardzo mało wymagająca, ma prawdopodobnie polegać na rezerwowaniu noclegów. Bot z którym rozmawiamy zapewnia, że „jedynym wymaganiem, aby wykonywać tę pracę, jest posiadanie telefonu komórkowego lub komputera z dostępem do Internetu”. Zainteresowany użytkownik zostaje przekierowany na stronę za pośrednictwem której miałby wykonywać swoje zadania. Tam znajdują się m.in. logotypy największych światowych sieci hotelowych, które zapewne mają wzbudzić jego zaufanie. Szybko okazuje się, że warunkiem otrzymania wynagrodzenia w nowej „pracy” jest uiszczenie przez nowego „pracownika” opłaty.

– Oszustwo sprowadza się do wyłudzenia od ofiary płatności w kryptowalucie USDT (Tether). Po dłuższej konwersacji z botem pojawia się prośba o przelanie 40 USDT, co daje równowartość około 160 zł. Te pieniądze zostałyby bezpowrotnie stracone, a na dalszych etapach oszustwa prawdopodobnie pojawiłyby się żądania większych kwot, które należałoby przelać, aby móc rzekomo zarobić jeszcze więcej. Intryga jest od początku podejrzana i szyta grubymi nićmi. Podejrzenia powinny wzbudzać wszelkie tego typu nierealne obietnice. Dodatkowo  komunikaty bota zawierają błędy językowe. Z kolei fałszywa platforma zbudowana przez cyberprzestępców nie wygląda zbyt wiarygodnie, ale wykorzystuje identyfikację graficzną znanych marek hotelowych. Przed oszustwami chroni też aktualny pakiet antywirusowy ESET, który szybko zidentyfikował i zablokował stronę wykorzystywaną przez oszustów jako phishing – komentuje Kamil Sadkowski, analityk laboratorium antywirusowego ESET.Nowa odsłona oszustwa na Booking 5 Nowa odsłona oszustwa na Booking 4

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...