czwartek, 16 stycznia, 2025

Pikniki, grille i wigilie – najpopularniejsze formy integracji w małych i średnich firmach

Nie tylko korporacje, ale także mikro, małe i średnie firmy przykładają wagę do inicjatyw integracyjnych dla swoich pracowników. 63% z nich dba o spotkania mające na celu budowanie zespołu i wzmacnianie relacji między pracownikami, wynika z raportu EFL „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą”. Najpopularniejszą formą integracji są imprezy takie jak pikniki, grille, wigilie (52%). Co dziesiąty przedsiębiorca organizuje warsztaty i szkolenia, dni rodziny lub konkursy i turnieje (po 10% wskazań). Jednak 37% przedsiębiorstw nie przewiduje żadnych takich inicjatyw. Najczęściej dotyczy to mikro firm, wśród których 74% nie organizuje spotkań integracyjnych. Dużo częściej na takie wydarzenia mogą liczyć pracownicy małych i średnich firm (57% i 89%).

– Integracje pracownicze rozumiemy coraz rzadziej jako klasyczne imprezowanie, a częściej jako kluczowy element wspierający kulturę organizacyjną i efektywność zespołów. Bo i funkcje takich inicjatyw często są różne. Po pierwsze, pozwalają lepiej poznać współpracowników w sferze pozazawodowej, co pomaga w budowaniu wzajemnego zrozumienia i zaufania. Po drugie, integracja pomaga budować poczucie przynależności, co jest często kluczowe dla długoterminowego zaangażowania pracownika w firmę. Może to być również doskonała okazja do zrobienia czegoś dobrego społecznie, o czym często przekonuję się w EFL. Bo poza tradycyjnymi spotkania integracyjnymi jak organizowane obecnie wigilie, angażujemy pracowników w liczne akcje CSR, dzięki którym możemy się lepiej poznać i wspólnie działać dla dobra społeczności. Akcja sadzenia drzew, Bałtycka Odyseja i liczne działania charytatywne realizowane w ramach naszego programu WeCAre to tylko nieliczne przykłady – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Formy integracji

Z raportu EFL „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą” wynika, że 63% przedstawicieli sektora MŚP integruje swoich pracowników. Najpopularniejszym typem są klasyczne imprezy jak pikniki, grille i wigilie, które organizuje 52% zapytanych przedsiębiorców. Dalej wskazano warsztaty i szkolenia (10%), dni rodziny (10%) oraz konkursy i turnieje (10%). 6% daje pracownikom możliwość udziału w koncertach lub występach artystycznych, a 5% w wyjazdach firmowych. Jednak liczne grono firm – 37% – nie przewiduje żadnych inicjatyw dla pracowników.

Integracje rzadkością w najmniejszych firmach

Warto zwrócić uwagę na to, że popularność samej organizacji takich wydarzeń jak i poszczególnych rozwiązań różni się bardzo mocno ze względu na to, jakiej wielkości jest przedsiębiorstwo. W mikroprzedsiębiorstwach organizacja inicjatywy integracyjnej to rzadkość – wskazało na nie tylko 26% zarządzających. Prawie zawsze przyjmuje formę pikników, grilli lub festynów. Dużo częściej takie wydarzenia organizowane są w małych firmach (57%), ale przyjmują za to w większości podobną formę. W średnich przedsiębiorstwach (od 50 do 249 osób) imprezy i wyjazdy integracyjne organizowane są dużo częściej (89%) i przyjmują różnorodne formy – oprócz grilli i pikników są to także warsztaty i szkolenia, dni rodziny, konkursy i turnieje sportowe, gry i zabawy integracyjne i spotkania networkingowe.

Anna Michnej z BKM Serwis zwraca uwagę, że integracje, jeśli dobrze przemyślane i zorganizowane, są doceniane przez pracowników, co widać po frekwencji. – Nasi pracownicy bardzo doceniają różne formy integracji i chętnie w nich uczestniczą. Organizujemy np. dzień rodziny, gdzie wszyscy pracownicy z małżonkami i dziećmi biorą udział w pikniku z różnymi atrakcjami zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Organizujemy kolacje świąteczne po to, żeby podziękować sobie za miniony rok, porozmawiać w zupełnie innej atmosferze, kolejną formą wspólnego spędzenia czasu są wyjazdy w góry, gdzie większy nacisk jest położony na aktywność fizyczną – mówi Anna Michnej, prezes zarządu BKM Serwis.

***

Raport „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą” jest czternastym opracowaniem z serii „Pod lupą” wydanym przez Europejski Fundusz Leasingowy S.A. w ramach autorskiego projektu „Europejski Fundusz Modernizacji Polskich Firm”. Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju. W sumie zrealizowano 600 wywiadów: 263 rozmowy z przedstawicielami mikro firm, 169 rozmów z przedstawicielami małych firm oraz 169 rozmów z przedstawicielami średnich firm. Przebadane firmy reprezentowały cztery branże: budownictwo, handel, produkcję, rolnictwo, transport i usługi. Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) w czerwcu i lipcu 2024 roku.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Polska złotą potęgą, a w Chinach wrócił apetyt na kruszec

W całym 2024 roku Narodowy Bank Polski kupił blisko...

Cyfryzacja administracji publicznej – jak Polska prezentuje się na tle Zachodu?

Zarządzanie danymi w administracji publicznej to temat, który staje...

Telefon ważniejszy niż portfel – wyniki badania Mobilny Portret Polaka 2025

93 proc. badanych Polaków korzysta z telefonu komórkowego częściej...

Zmiany w Kodeksie Pracy w 2026: Nowa definicja stażu pracy, dłuższe urlopy i wyższe odprawy

Rząd planuje duże zmiany w Kodeksie Pracy, które mają...

Podobne tematy

Długi w małych miastach Polski: Co dziesiąty mieszkaniec zadłużony

W miastach o wielkości 20-50 tys. mieszkańców żyje w...

Nowe przepisy o pracy w wysokiej temperaturze – konsultacje i intensywne prace trwają

Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i...

Zawody przyszłości – jak technologia i ekologia kreują nowe profesje

Rosnące tempo automatyzacji, cyfryzacji oraz przejście na zieloną gospodarkę...

ORLEN Paczka z rekordowym wzrostem

Rekordowy, ponad 80-proc. wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek zanotowała w...

Telefon ważniejszy niż portfel – wyniki badania Mobilny Portret Polaka 2025

93 proc. badanych Polaków korzysta z telefonu komórkowego częściej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie