Eksperci z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w aplikacjach biznesowych, opracowali narzędzie służące do automatycznej segmentacji klientów. Oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie ClusterSense przeznaczone jest dla producentów, dystrybutorów i sieci handlowych.
ClusterSense służy do segmentacji punktów sprzedaży detalicznej według zachowań zakupowych. Wspierane inteligentnymi algorytmami rozwiązanie na podstawie danych dotyczących zamówień z przeszłości przygotowuje ofertę i działania promocyjne dopasowane dla wyodrębnionych grup klientów.
Bazą danych dla analizy ClusterSense są informacje na temat zachowań klientów biznesowych, czyli tego, jak często i jakie produkty zamawiają punkty sprzedaży. Sztuczna inteligencja i algorytmy uczenia maszynowego analizują dane historyczne dotyczące konkretnych lokalizacji z faktur. Źródłem informacji mogą być dystrybutorzy zewnętrzni lub własne systemy gromadzące odpowiednie dane. Narzędzie powstało na bazie modeli językowych Microsoft Azure Open AI.
– Dzieląc klientów na odrębne grupy w oparciu o łączące ich cechy i sposób w jaki kupują, firmy mogą skuteczniej ukierunkowywać swoje działania marketingowe, zadbać o doświadczenia zakupowe klientów i zwiększyć swoje zyski – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology. – Jeszcze niedawno taka segmentacja, ze względu na zbyt dużą ilość danych wymaganych do takiej analizy, nie była możliwa do przeprowadzenia. Sztuczna inteligencja pozwala przetwarzać i analizować dane, wykorzystując uczące się algorytmy, dając w efekcie perfekcyjne narządzie wspierające bieżące decyzje i działania.
Automatyczna, inteligentna segmentacja klientów może być rewolucją w skuteczności działań sprzedażowych i marketingowych. Zastosowanie sztucznej inteligencji sprawia, że organizacje mogą osiągnąć sukces w działaniach marketingowych, eliminować błędy i precyzyjnie docierać z ofertą do konkretnej grupy.
– ClusterSense to jedno z kilku już narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, działające u naszych klientów. Oprócz segmentacji klientów, inne aplikacje automatyzują kontrolę merchandisingu czy wspierają analitykę danych. Stawiamy na AI, bo wiemy, że jest przyszłością. Zastosowana w odpowiednim miejscu, daje efekty lepsze niż praca człowieka, zwiększa efektywność, niweluje błędy i optymalizuje koszty operacyjne – mówi Adam Sienkiewicz.
Wszystko wskazuje na to, że biznes będzie korzystał ze sztucznej inteligencji w sposób coraz bardziej powszechny. Według raportu McKinsey, sztuczne inteligencja może w ujęciu globalnym zwiększyć produktywność o 4,4 bln rocznie. Marketing i sprzedaż to jeden z 4 głównych segmentów, które mogą na tym skorzystać, bo wraz z operacjami klientów, inżynierią oprogramowania oraz badaniami i rozwojem, ma odpowiadać za 75 proc. tego wzrostu.