Polki są liderkami na skalę Europy Środkowo-Wschodniej w adopcji i wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji – wynika z badania przeprowadzonego przez organizację Women Go Tech. Aż 87 proc. polskich respondentek korzystało z co najmniej jednego narzędzia AI, co wśród badanych krajów zdecydowanie stawia Polskę na czele stawki.
Badanie „Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region” zostało przeprowadzone przy wsparciu Google.org oraz OBWE i objęło ponad 5400 kobiet z 13 krajów europejskich. To pierwsza analiza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, która koncentruje się na rzeczywistych danych, a nie na opiniach ekspertów.
Na skróty:
Zaangażowanie kobiet szansą dla całej polskiej gospodarki
Średnik wynik Polek – 87 proc. – znacznie przekracza regionalną średnią. Polki używają narzędzi AI, między innymi ChatGPT, GPT-4 i OpenAI Codex, do zadań takich jak tłumaczenia językowe, planowanie podróży i codzienne obowiązki. Niektóre z nich wykorzystują sztuczną inteligencję także do planowania finansów, programowania i tworzenia treści.
Warto podkreślić, że entuzjazm dla sztucznej inteligencji w całym regionie jest szczególnie wysoki właśnie wśród kobiet, zarówno tych pracujących w sektorze ICT, jak i tych, które rozważają karierę w tej dziedzinie. Wbrew powszechnym stereotypom, badanie wykazało, że 61 proc. respondentek chce dowiedzieć się więcej o narzędziach i aplikacjach AI.
– Według wielu badań kobiety przyjmują nowe technologie i metody pracy później niż mężczyźni. Jednak w tym przypadku widać, że role się odwracają; kobiety nie tylko już korzystają z narzędzi AI, ale ponad dwie trzecie z nich wyraża chęć dowiedzenia się więcej o ich zastosowaniach. Co ciekawe, zrobiłyby to nawet kosztem swojego osobistego czasu, co wskazuje na bardzo duże zainteresowanie technologią – mówi dyrektor generalna Women Go Tech Jarūnė Preikšaitė.
– Sztuczna inteligencja to przyszłość biznesu – dodaje Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, który ściśle współpracuje z inicjatywą Women Go Tech i wspiera jej pracę. – Im więcej osób przekona się do stosowania narzędzi AI, tym większe szanse stoją przed całą polską gospodarką. Gratuluję kobietom, które są w tym wypadku forpocztą zmian, i zachęcam także mężczyzn do większego zainteresowania dostępnymi już dziś technologiami opartymi na AI – mówi Michał Kanownik.
Brak wsparcia od pracodawców powszechnym problemem
Badanie zidentyfikowało również pewne bariery, z którymi borykają się korzystające z AI Polki i inne kobiety w regionie. To między innymi obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych, brak szkoleń i wsparcia oraz kwestie związane z pewnością siebie.
Z rezultatów badania wynika, że tylko 9 proc. polskich pracodawców ustanowiło zasady korzystania z AI i zapewniło wytyczne dla pracowników. Zaledwie 15 proc. z nich zezwala na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, ale bez żadnych wskazówek ani wsparcia.
– Zaangażowanie pracodawców jest bardzo ważne. Jeśli kobiety są zachęcane do korzystania z narzędzi AI w miejscu pracy, czują się bardziej pewne siebie i generalnie mają mniej barier związanych z technologią – mówi Jarūnė Preikšaitė.
Dodatkowe szkolenia także dla kobiet z Polski
Dyrektor generalna Women Go Tech podkreśla, że według badania więcej kobiet byłoby również bardziej skłonnych do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, gdyby widziały wyraźną korzyść dla swojej produktywności. Potrzebne są zatem szkolenia, w przystępny sposób wyjaśniające funkcje i możliwości AI.
Aby wypełnić tę lukę, Google.org przyznało Women Go Tech grant w wysokości 500 tys. USD na przeszkolenie 20 tys. kobiet w zakresie sztucznej inteligencji. Dotacja obejmie cały region Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę, i będzie realizowana w ciągu najbliższych dwóch lat. Organizacja już opracowuje programy edukacyjne mające na celu wyposażenie kobiet w umiejętności wykorzystywania sztucznej inteligencji, przydatne do awansu w sektorze technologicznym.
– Sztuczna inteligencja pozostanie z nami na zawsze. Dlatego nauka efektywnej pracy z narzędziami AI nie jest już opcjonalna. Nasz nowy program przyjmuje praktyczne podejście, wyposażając uczestników w umiejętności automatyzacji powtarzalnych zadań przy użyciu sztucznej inteligencji. Przekłada się to na zwiększoną produktywność, oszczędność czasu i, co najważniejsze, pokonywanie barier, które zidentyfikowaliśmy w badaniu – podsumowuje Jarūnė Preikšaitė.