wtorek, 1 kwietnia, 2025

Polskie firmy na drodze cyfryzacji: sztuczna inteligencja kusi, ale wyzwań nie brakuje

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Polskie firmy wciąż mają problem z cyfryzacją, ale coraz lepiej identyfikują swoje potrzeby i chcą inwestować w sztuczną inteligencję: takie wnioski płyną z raportu „Made in Poland. Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych polskich przedsiębiorstwach” przygotowanego przez firmę badawczo-analityczną PMR Market Experts na zlecenie Comarch. Top management z przebadanych firm wskazał również największe wyzwania, które utrudniają osiągnięcie dojrzałości cyfrowej. I nie są to tylko koszty czy nowe regulacje prawne.

Publikacja ukazuje spojrzenie osób odpowiedzialnych za procesy digitalizacji i zarządzanie w średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, co pozwala lepiej zrozumieć ich trudności. Badanie ocenia stopień cyfryzacji polskich firm, wskazuje obszary wymagające poprawy oraz analizuje, jak firmy adaptują się do nowych technologii. Rynek został zbadany w sposób przekrojowy, z uwzględnieniem sektorów produkcji, logistyki oraz sprzedaży detalicznej i hurtowej.

Z treści raportu płynie kilka wniosków:

  • Polskie przedsiębiorstwa nadal mają kłopoty z cyfryzacją – wielu właścicieli firm (38%) przyznaje, że ich firma dalej korzysta z papierowych dokumentów, czy ręcznie zbiera dane produkcyjne (robi tak aż 58% badanych firm).
  • Organizacje chcą inwestować w AI, ale nie wiedzą, jak – prawie 75% ankietowanych odczuwa silną presję wdrażania sztucznej inteligencji, ale tylko 49% wie, w jaki sposób ją wykorzystać i w których procesach.
  • Zmiany w prawie są sporym wyzwaniem – przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się w najbliższych latach z koniecznością dostosowania się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur czy raportowania ESG. 44% firm nie potrafi określić, jakie podjęła działania w związku z wdrożeniem KSeF.
  • Firmy ufają polskim dostawcom oprogramowania – 73% przebadanych organizacji twierdzi, że krajowi producenci IT mają większą wiedzę i doświadczenie w obszarze lokalnego prawa i tworzenia oprogramowania zgodnie z przepisami, niż zagraniczni dostawcy.

Od obiegu dokumentów po bezpieczeństwo

Pomimo licznych wyzwań, z raportu wyłaniają się pozytywne sygnały, które świadczą o wysokim poziomie świadomości polskich przedsiębiorców. Firmy wiedzą, jak dużą rolę w ich rozwoju może odegrać transformacja cyfrowa. Wymieniają też obszary, w których powinna ona poprawić skuteczność działania organizacji. Są to m.in. digitalizacja obiegu dokumentów (68%), automatyzacja i integracja procesów biznesowych (67%) czy poprawa efektywności pracowników (55%). Właściciele i decydenci w firmach podkreślają również wagę oprogramowania w budowaniu bezpieczeństwa – 50% pytanych uważa je za kluczowe wyzwanie IT w najbliższych latach.

Inwestowanie w technologie powinno być naturalnym kierunkiem przedsiębiorstw w Polsce – podkreśla Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor sektora Comarch Enterprise Solutions. – Konkurencyjność i przewaga rynkowa powstają dzięki zwiększeniu produktywności oraz redukcji błędów i czasu, który firma musi przeznaczać na żmudne, powtarzalne zadania. Nowoczesne systemy IT, w tym oprogramowanie ERP, to odpowiedź biznesu na rosnące oczekiwania klientów oraz globalne wymagania. Nasz raport komunikuje te wyzwania i wątpliwości przedsiębiorców ze średnich i dużych firm, ale też przedstawia szanse, które przed nimi stoją. Publikacja jest diagnozą polskiego biznesu w kontekście wdrażania niezbędnych rozwiązań IT – dodaje.

W publikacji autorstwa PMR i Comarch znaleźć można nie tylko liczby i statystyki, ale przede wszystkim komentarze i wypowiedzi profesjonalistów z firm, którzy bazując na własnym doświadczeniu biznesowym mówią o roli i barierach we wprowadzaniu cyfryzacji. W raporcie wypowiadają się przedstawiciele średnich i dużych organizacji: dyrektorzy IT, prezesi, dyrektorzy operacyjni.

Bardzo pouczająco wypadły rozmowy z firmami na temat mega trendu, jakim jest sztuczna inteligencja – komentuje Paweł Olszynka, Dyrektor Działu Analiz Rynku ICT w PMR i jeden z autorów raportu. – Trzy czwarte przedsiębiorstw czuje, że AI można z powodzeniem wykorzystać w ich firmie. Co ciekawe, firmy bardzo różnie rozumieją AI i zazwyczaj nie potrafią podać, gdzie konkretnie AI mieliby wykorzystać. Jednocześnie 58% firm nie kryje, że wpisuje dane z produkcji do systemów ręcznie. Mówimy o dużych i średnich firmach. To pokazuje, jak ogromne pole

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polskie firmy coraz chętniej sięgają po sztuczną inteligencję – nowy raport EFL

Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po...

Transformacja to nie tylko procesy i technologie – to przede wszystkim ludzie

Zmiana jest nieuniknionym elementem rozwoju, a umiejętne zarządzanie nią,...

Przyszłość DevOps to automatyzacja wspierana przez sztuczną inteligencję

DevOps to dzisiaj standard branży – badania pokazują, że...

Eksperci: RCS stanie się nowym standardem komunikacji firmowej w Polsce

Z badania liderów rynku RCS w Polsce Tide Software...

Podobne tematy

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie