- Dotychczas wakacje kredytowe objęły ponad milion kredytów mieszkaniowych, a około połowa zdecydowała się na ten krok w ciągu dwóch pierwszych dni programu;
- Nowy program obejmie około 1,7 mln kredytów;
- Wprowadzenie wakacji kredytowych było dla Polaków ważną szansą, dla banków – sporym wyzwaniem;
Na skróty:
Wakacje od kredytu – ważny oddech i moment prawdy dla banków
„Wakacje kredytowe” dały w latach 2022-23 Polakom ważną opcją w radzeniu sobie z rosnącymi stopami procentowymi kredytów. Jak precyzuje rząd na koniec września obejmowały ponad milion kredytów mieszkaniowych, co stanowiło aż 57 proc. zobowiązań kredytowych w polskiej walucie.
Co ważne, aż 500 000 posiadaczy kredytów hipotecznych w Polsce (ok. 25% wszystkich uprawnionych) zdecydowało się na udział w programie w ciągu pierwszych dwóch dni po jego wejściu w życie. Wówczas banki znalazły się pod presją czasu – musiały działać szybko i modernizować operacje, żeby jak najlepiej obsługiwać klientów. Kluczowym wyzwaniem było stworzenie i wdrożenie możliwie sprawnie działającego narzędzia, które zagwarantuje przepustowość.
Automatyzacja kluczem do efektywności
Aby ograniczać ryzyko i realizować skuteczne strategie oparte na automatyzacji, wiodące polskie banki, takie jak Bank Pekao S.A. i PKO Bank Polski, wykorzystały solidność i łatwość wdrożenia platformy automatyzacji biznesu UiPath, aby poradzić sobie z ogromnym wzrostem aktywności, pokonać wyzwania operacyjne i pomóc pracownikom utrzymać płynność w obsłudze klienta.
– Rozwiązania automatyzujące procesy biznesowe firmy UIPath pomogły zwiększyć efektywność i wydajność operacyjną w Banku Pekao S.A. Dzięki wykorzystaniu robotów zmniejszyliśmy koszty, skróciliśmy istotnie czas obsługi różnego rodzaju dyspozycji oraz wdrożyliśmy usprawnienia przekładające się na jakość obsługi klienta – mówi Błażej Szczecki, Chief Transformation Officer w Bank Pekao SA. – Dzięki robotyzacji zwiększamy także kompetencje cyfrowe naszych pracowników – w ramach naszej Akademii Robotyzacji, uczestnicy pozyskują wiedzę jak samodzielnie budować roboty. Jako lider wykorzystywania robotów w sektorze bankowym jesteśmy zadowoleni ze współpracy z firmą UIPath, której technologia pozwala nam na bieżąco dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów, rynku a także dostosowywać się do wymagań regulacyjnych – dodaje.
– Technologia RPA pozwala nam szybciej i łatwiej wykonywać powtarzalne zadania o dużej skali i umożliwia lepsze reagowanie na potrzeby naszych klientów. Automatyzacja zwiększa możliwości produktów, poprawia doświadczenia klientów i podnosi konkurencyjność. Pozwala nam dostarczać usługi szybciej i po niższych kosztach – zapewniając większą wydajność. Wykorzystujemy automatyzację w każdym procesie back-office i przynosi to nam wymierne korzyści. Dzięki hiper-automatyzacji uwalniamy zasoby ludzkie i umożliwiamy naszym pracownikom wykonywanie bardziej kreatywnych i wymagających zadań – uzupełnia Agnieszka Wrońska, Managing Director Services Transformation Division w PKO Bank Polski.
Kredytodawcy sprostali wyzwaniu
Wdrożenie platformy wpłynęło na elastyczność instytucji bankowych i pomogło w krótkim czasie rozpatrywać dużą liczbę wniosków składanych w różny sposób: w oddziałach, za pomocą aplikacji czy poczty elektronicznej. To nieoceniona korzyść dla kredytobiorców, ale też odciążenie dla personelu bankowego. Przeszkolenie i zatrudnienie pracowników to niełatwy proces, na który również brakowało w tym okresie czasu. Łatwa do wdrożenia technologia UiPath umożliwiła bankom opracowanie rozwiązań automatyzacji biznesu w ciągu kilku tygodni, a nie miesięcy.
Zauważmy też, że wakacje kredytowe okazały się zupełnie nową sytuacją dla branży.
– Dla firm jednym z największych wyzwań jest wprowadzanie innowacji pod presją. Na szczęście, korzystając z platformy UiPath duże instytucje obsługujące ogromną grupę klientów w Polsce z powodzeniem zaspokoiły ich potrzeby pomimo wyjątkowych okoliczności – dodaje Mateusz Majewski, wiceprezes UiPath na Europę Południowo-Wschodnią.
Nowe oblicze „wakacji”, sprawdzone rozwiązania
W roku 2024 wakacje kredytowe mają funkcjonować na nowych zasadach. Osoby z kredytem do 400 tys. zł nie muszą spełniać żadnych dodatkowych warunków, a w przypadku kredytów 400-800 tys. zł program będzie dostępny tylko w przypadku, gdy koszt obsługi kredytu, czyli rata kapitałowa i odsetkowa, przekracza 50 procent dochodu gospodarstwa domowego. Oznacza to, że do programu zakwalifikuje się maksymalnie 1,7 umów kredytowych. Banki chętnie skorzystają z automatyzacji, którą dobrze znają.