sobota, 12 kwietnia, 2025

Waloryzacja wynagrodzenia w zamówieniach publicznych – konieczność dostosowania do zmian

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Zmiany przepisów prawa są naturalne, a jeżeli powodują dodatkowe koszty, to nie uwzględnienie ich w treści stosunków handlowych często grozi tym, że umowa nie będzie wykonana albo będzie wykonana wadliwie. Wyższe koszty np. wynagrodzeń minimalnych, VAT czy składek na ubezpieczenie społeczne siłą rzeczy powodują konieczność zmniejszenia wydatków na inne nakłady niezbędne do wykonania umowy albo sfinansowanie tych kosztów z innych źródeł.

Brak pokrycia rosnących kosztów oznacza jednak, że wykonawca w istocie dofinansowuje swojego kontrahenta, co na dłuższą metę jest po prostu niemożliwe, bo zagraża stabilności samego wykonawcy. Innym sposobem „radzenia sobie” z wyższymi kosztami wywołanymi zmianą przepisów prawa może być ucieczka w szarą strefę. W celu uniknięcia takich szkodliwych skutków ubocznych podniesienia stawek minimalnego wynagrodzenia, VAT czy składek na ubezpieczenie społeczne, ustawodawca w art. 436 pkt 4 lit. b Prawa Zamówień Publicznych (PZP) przewidział obowiązek włączenia do umowy o zamówienie publiczne klauzul, które zapewnią wykonawcy pokrycie wzrostu tych wydatków wykonawcy.

W orzecznictwie podkreśla się, że zasady zmiany wynagrodzenia z tytułu zmian stawek minimalnego wynagrodzenia, VAT czy składek na ubezpieczenie społeczne powinny precyzować kwestię adaptacji wynagrodzenia na tyle szczegółowo, aby w toku realizacji umowy strony niejako automatycznie, według opisanej procedury mogły dokonać procesu zmian.

Postanowienia umowne realizujące przepis art. 436 pkt. 4) PZP mają gwarantować zmianę wynagrodzenia umownego o całą kwotę potrzebną do uwzględnienia skutków zmian. Jak zwracają uwagę mec. A. Szymańska i mec. A. Kowalczyk z kancelarii prawniczej Dentons „zmiana wynagrodzenia zgodnie z art. 436 PZP powinna pokryć zmiany kosztów spowodowane zmianą przepisów prawa – by zapewnić utrzymanie wynagrodzenia odpowiadającego poziomowi określonemu w ofercie. Przepis nie wprowadza możliwości wprowadzenia limitacji wzrostu wynagrodzenia przez wprowadzenie jedynie częściowego zwrotu kosztów czy określonego limitu waloryzacji”.

Również Krajowa Izba Odwoławcza (sygn. akt KIO 346/15) nie pozostawia wątpliwości, że zmiana wynagrodzenia wykonawcy winna być adekwatna do zmiany czynników, w nawiązaniu do których wykonawca określił swoje wynagrodzenie.

Zatem kwota waloryzacji ma wynikać wprost z zaistniałej zmiany przepisów prawa, a kwota, o jaką zmienione zostanie wynagrodzenie, nie powinna być ani niższa, ani wyższa niż to wynika ze zmiany przepisów prawa.

„Wielu przedsiębiorców sygnalizuje, że problemem jest opóźnienie dokonywania zmian wynagrodzenia zgodnie z art. 436 PZP” – zwraca uwagę Grzegorz Lang z Federacji Przedsiębiorców Polskich. Tymczasem, KIO stwierdza, że „ustalenie zasad, w których możliwość zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy zostaje przyznana dopiero po upływie kolejnych miesięcy następujących po roku świadczenia usługi, stoi w sprzeczności z literalnym brzmieniem art. 142 ust. 5 PZP”.

W tym roku szczególnego znaczenia nabiera kwestia waloryzacji z tytułu zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia, które nie tylko urosło od stycznia w stosunku do poziomu z 2023, ale będzie podniesione ponowne w lipcu 2024. Oznacza to, że w przypadku umów zawartych w ubiegłych latach, które nadal są wykonywane, niepełna lub opóźniona waloryzacja może wywołać poważne skutki dla wykonawców i dla zamawiających. Jeżeli wykonawcy zostaną pozbawieni należnych im środków, zamawiający muszą liczyć się nawet z zerwaniem kontraktów. Nowe kontrakty z pewnością będą zawierały wyższe ceny.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...

Podobne tematy

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

CGI przejmuje Novatec – ekspansja na rynki cyfrowe w Niemczech i Hiszpanii

CGI (TSX: GIB.A) (NYSE: GIB), jedna z największych niezależnych...

Pożyczki między spółkami a podatek VAT: kiedy można skorzystać ze zwolnienia?

Przedsiębiorcy udzielając sobie pożyczek mogą w ich zakresie korzystać...

Enterprise Investors inwestuje w Salus Centrum Medyczne

Fundusz private equity Enterprise Investors inwestuje w Salus Centrum...

Chiny odpowiadają na cła Trumpa

Chińskie ministerstwo finansów ogłosiło wprowadzenie 15-procentowych ceł na import...

Polska coraz bardziej międzynarodowa – obcokrajowcy na polskim rynku pracy

W ciągu ostatnich lat liczba zatrudnionych w Polsce obcokrajowców...

41% cyberataków w UE to DoS, DDoS i RDoS – ENISA ujawnia skalę zagrożenia

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie