sobota, 8 sierpnia, 2020
MARKETING Wizerunkowe DNA firmy/marki

Wizerunkowe DNA firmy/marki

-

W komunikacji wizerunkowej każdy drobiazg ma znaczenie, a odpowiednie jej poprowadzenie może zmienić sposób postrzegania marki przez potencjalnych klientów o 180 stopni. Celem zawsze powinno być budowanie wizerunku, który sprawdzi się nie tylko za tydzień, za rok, ale zawsze, dopóki brand żyje. Na czym warto się skupić, aby to osiągnąć zamierzony wizerunkowy plan?

Wizerunkowe DNA firmy/marki

Na wizerunek firmy/marki wpływają różne czynniki, a narzędzi by go świadomie kształtować jest nieskończenie wiele. Zaczynając od przygotowania strategii, przez organizowanie indywidualnych sesji zdjęciowych, aż po prowadzenie kont w mediach społecznościowych. Mimo wielu możliwości każdemu z nich powinien przyświecać ten sam cel – sprawić, by marka była zapamiętana jako jedyna w swoim rodzaju. Na czym warto się skupić, aby to osiągnąć zamierzony wizerunkowy plan?

Siła marki leży w ludziach

Marki, a w szczególności te niewielkie, są najczęściej odzwierciedleniem ludzi, którzy je tworzą. Bez znaczenia jest czy będzie to jednoosobowa firma produkująca ręcznie robioną biżuterię, klinika medycyny estetycznej, czy biuro architektoniczne, które założyły po studiach dwie koleżanki. Cechy charakteru, cele, zachowania założycieli będą najprawdopodobniej współgrały z osobowością brandu. Budując strategię jednym z pierwszych pytań, które warto sobie zadać jest to czy chcemy by marka była taka jak my, wówczas stworzenie strategii dla brandu będzie polegało na poznaniu ludzi, którzy za nim stoją. Później pozostanie zręczne uporządkowanie tej wiedzy i solidny plan działania.

Jeśli marka pasuje do powyższego opisu (chociaż nie jest to jedyny przypadek) warto rozważyć zorganizowanie profesjonalnej wizerunkowej sesji zdjęciowej, która uchwyci indywidualizm właścicieli i pracowników. W końcu ciężko pomyśleć o lepszym sposobie opowiedzenia historii takiej marki, niż pokazanie, kto za nią stoi. Oczywiście budowanie wizerunku to proces, który wymaga działań na wielu płaszczyznach, jednak rozpoczynając działania PR-owe taka sesja przyniesie wiele korzyści i pozytywnych emocji.

Zastanawiając się nad takim rozwiązaniem warto pamiętać, że zdjęcia przedstawiające ludzi stojących za marką, skracają drogę między klientem a usługodawcą. Profesjonalna sesja zdjęciowa pozwoli potencjalnym konsumentom zobaczyć charakter i tożsamość marki, i to nie poprzez słowa, a zdjęcia, które opowiedzą niemą historię. Szczególnie ważne jest to w zawodach zaufania publicznego, gdzie wieź między specjalistą a użytkownikiem ma wyjątkowy, subtelny charakter.

Dobrze wykonane zdjęcia już na samym początku pozwalają poznać się lepiej, skrócić dystans, zachęcić do kontaktu i przede wszystkim pokazać, że nie ma żadnych zbędnych granic. W końcu brand to coś więcej niż usługa – to jedyne w swoim rodzaju doświadczenie.

Autentyczność kluczem do sukcesu

Kolejnym elementem, który należy wziąć pod uwagę przy planowaniu działań wizerunkowych jest uchwycenie autentyczności. Jeszcze do niedawna wszystko co trafiało do internetu, gazet i na billboardy musiało być dopracowane do perfekcji. Wygładzone, pozbawione jakichkolwiek wad i cech, które świadczyły by, że na zdjęciu znajdują się ludzie, a nie istoty boskie. Darmowe aplikacje sprawiły, że każdy może poprawić swoje zmarszczki, pęknięte naczynka, a nawet linię ud czy bicepsa. Ogólnodostępne filtry zmienią wygląd wszystkiego, co znajdzie się w obiektywie aparatu. Tymczasem jest rok 2020 i nawet największe marki słynące z uosabiania perfekcji jak Victoria Secret zrozumiały, że nie ma sensu dłużej mamić ludzi niedorównanymi ideałami. W 2018 roku po raz pierwszy zatrudnili na swój wybieg modelkę z bielactwem, a w 2019 w rozmiarze plus size. Dla odzieżowego giganta H&M normą stało się już zatrudnianie modelek i modeli o różnym pochodzeniu etnicznym i figurze, mimo, że jeszcze kilka lat temu wydawało się to nie do pomyślenia. Tego typu działania wiele zmieniają w opinii społecznej, wpływają na dominujący kanon piękna na naszych oczach. Pokazują, że nikt w rzeczywistości nie jest tak idealny jak modelki w reklamach. Nawet one same.

Polski rynek również powoli dołącza do tego ruchu. Powstaje coraz więcej marek modowych, które swoje kolekcje prezentują na różnych sylwetkach. Młody brand Nago jest tego świetnym przykładem – w ich katalogu dopasowane body są prezentowane zarówno na dziewczynach o rozmiarze 34, jak i 42. Firma Muuv za to, w sesji do kolekcji na 2019/20 rok zrezygnowała z photoshopa i postawiła na naturalność. Trendy wyraźnie wskazują, że czas zostawić perfekcyjne kształty, nieistniejące pory oraz wydepilowane ciała w przeszłości i zacząć pokazywać prawdziwych ludzi.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dążenie do naturalności nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z photoshopa i gotowych filtrów. Należy jedynie przykładać uwagę do tego, by takie zabiegi nie zmieniały rzeczywistości. W końcu pracą fotografa jest pokazać modela w jak najkorzystniejszym świetle, a kunsztem tego zawodu jest, by nałożyć takie poprawki, które uwypuklą unikalny charakter danej osoby i wydobędą jej wyjątkowe cechy charakteru.

Niepowtarzalność zdjęć autorskich

Istnieje również drugi aspekt autentyczności z którym mierzy się teraz większość marek. Obecnie zdjęcia z darmowych banków zdjęć takich jak Unsplash i Pexels zalewają przestrzeń internetową. Ciężko jest odmówić takiemu rozwiązaniu wygody. Jedno kliknięcie myszki zapewnia dostęp do miliona pięknych zdjęć, często najwyższej jakości. Niestety jest jedno ale… Z tych źródeł bez ograniczeń może skorzystać każdy, co sprawia, że wiele różnych marek prezentuje się przy użyciu tych samych fotografii. W momencie, gdy budowanie wizerunku marki ma na celu wyróżnienie jej, sprawienie by była jedyna w swoim rodzaju, taki zabieg to strzał w kolano.

Nie oznacza to oczywiście, że skorzystanie z tego typu rozwiązania zawsze przyniesie straty wizerunkowe – czasami potrzebne jest zdjęcie do uzupełnienia posta w social mediach, stworzenia mapy myśli, lub tablicy inspiracji dla marki. Wtedy darmowe zdjęcia z legalnych źródeł mogą być zbawieniem. Warto jedynie zadbać, aby były one profesjonalne, estetyczne i realistyczne. Czasy, gdy cała rodzina śmieje się wspólnie do sałatki na stole są już dawno za nami.

Skorzystanie z takich źródeł raz na jakiś czas nie przyniesie szkody, ale kręgosłup wizerunku dla marki zawsze powinien być indywidualny, autorski i jedyny w swoim rodzaju, a nie pożyczony.

Praca nad wizerunkiem to sztuka

Dzięki zaawansowanej technologii dzisiaj każdy może poczuć się profesjonalistą. Czasami zdjęcie zrobione telefonem odniesie taki sam sukces na platformach społecznościowych, jak zdjęcie wykonane profesjonalnym sprzętem. To samo można powiedzieć o prowadzeniu konta na Facebooku i Instagramie – w końcu każdy ma dostęp do tych portali. Dlaczego w takim razie warto sięgnąć po pomoc specjalistów?

Każda osoba, mniej lub bardziej świadomie, codziennie pracuje na swój wizerunek. Używane słownictwo, mowa niewerbalna, rodzaj i charakter zdjęć dodawanych na social media przyczyniają się do umacniania pewnego obrazu. Sztuka PR-u polega na tym, by robić to według określonej strategii, wiedzieć jakie rozwiązanie przyniesie pożądany efekt, jakiego języka używać, aby przyciągnąć daną grupę społeczną. Nauka odpowiedniego prowadzenia komunikacji zajmuje wiele lat.

Jednak nie wszyscy muszą być ekspertami od wizerunku, i to jest ok. Najlepszym rozwiązaniem jest budować brandy z ludźmi – ludźmi, którzy wnoszą swoje pierwiastki do marki i dodają autorskie umiejętności i cechy. Wówczas każdy ma swoje miejsce i trzymając się wcześniej określonego planu – strategii, kompletuje się spójną całość, spójną i prawdziwą.” Komentuje Martyna Szadkowska Ceo&Head of Strategy w PROSTE KREUJE.

W czasach tak dużej konkurencji na rynku specjaliści od wizerunku dbają o to, by ich klienci wyróżnili się na tle swojej konkurencji. Dobry spec od PR-u buduje coś więcej niż strony internetowe, posty na Facebooku, lub teksty na bloga. Dba o to, by wszystkie jego działania opowiadały historie. Co więcej wie on, w jaki sposób obchodzić się z marką nie tylko w czasach dobrobytu, ale i kryzysu, który może przydarzyć się każdej marce, niezależnie od intencji.

W komunikacji wizerunkowej każdy drobiazg ma znaczenie, a odpowiednie jej poprowadzenie może zmienić sposób postrzegania marki przez potencjalnych klientów o 180 stopni. Celem zawsze powinno być budowanie wizerunku, który sprawdzi się nie tylko za tydzień, za rok, ale zawsze, dopóki brand żyje.

Wiele rzeczy małych stało się wielkimi tylko dzięki odpowiedniej reklamie.

– Mark Twain

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POLECAMY

forex

Wpływ epidemii Covid-19 na gospodarkę – komentarz Grzegorza Maliszewskiego

0
W tym tygodniu publikowane będą kolejne dane z gospodarek rozwiniętych, wskazujących na skalę załamania koniunktury w następstwie epidemii koronawirusa. W tym kontekście istotne będą wskaźniki koniunktury w USA i strefie euro. Oczekiwać można dalszego...
2

W II kwartale globalny PKB może spaść nawet o 15 proc. w ujęciu rocznym....

0
W marcu wskaźnik PMI – łącznie dla przemysłu i usług – w strefie euro odnotował rekordowy spadek do 31,4 pkt, podczas gdy jeszcze w lutym wyniósł 51,6 pkt. Dane te obrazują nastroje osób odpowiedzialnych za zakupy w firmach, co...
rozwoj

Tarcza Antykryzysowa: przykłady działań polityki podatkowej w innych państwach

0
Doświadczenia z kryzysu z 2008 roku pokazały, że instrumenty podatkowe mają istotną rolę w łagodzeniu skutków spowolnienia gospodarczego. Aktualne działania innych państw pozwalają stwierdzić, że polityka podatkowa ma i będzie mieć istotne znaczenie w...