Toyota wprowadziła na rynek C+walkT, łatwy w kierowaniu pojazd elektryczny do jazdy na stojąco. Ten elektryczny pojazd przypominający hulajnogę nowej generacji jest przeznaczony do jazdy po strefach dla pieszych. Jego atutem są zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego, które zapobiegają kolizjom innymi użytkownikami stref dla pieszych oraz pomagają dostosować prędkość do warunków jazdy. Pojazdy C+walkT można kupić w japońskich salonach Toyoty.
C+walkT to łatwy w manewrowaniu pojazd do poruszania się na krótkich dystansach po strefach dla pieszych, dlatego zapewnienie bezpieczeństwa nie tylko użytkownikowi, ale także jego otoczeniu, znalazło się na szczycie priorytetów jego twórców. Z tego względu standardowym wyposażeniem C+walkT są systemy bezpieczeństwa czynnego.
Na skróty:
Systemy bezpieczeństwa czynnego Toyoty C+walkT
Najważniejszą funkcją bezpieczeństwa czynnego modelu C+walkT jest system zapobiegający kolizjom z pieszymi oraz z różnego rodzaju przeszkodami, które mogą się znaleźć na jego trasie. Gdy czujnik zamontowany na przodzie pojazdu wykryje pieszego lub inny obiekt, system uruchamia ostrzegawczy sygnał dźwiękowy oraz ostrzeżenie na ekranie na kierownicy oraz automatycznie zmniejsza prędkość do bezpiecznego poziomu, nawet do 2 km/h. Po zakończeniu manewru, gdy ryzyko kolizji już nie występuje, pojazd automatycznie wyłącza ograniczenie prędkości. Zasięg czujnika wynosi około 2,5–3 m, co jest wystarczające dla pojazdu poruszającego się z prędkością pieszego.
Do standardowych funkcji bezpieczeństwa należy także kontrola prędkości podczas zakrętu oraz system wykrywania nachylenia terenu, który automatycznie zmniejsza prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia. Bezpieczeństwo jazdy zwiększają także opony odporne na przebicie.
Sprawne poruszanie się między pieszymi
Toyota C+walkT zajmuje mniej więcej tyle miejsca co idący człowiek. Podłoga jest na wysokości 15 cm, więc łatwo na niej stanąć nawet osobie starszej. Jest to prosty, ekologiczny sposób na sprawne przemieszczanie się na krótkich dystansach, na przykład z metra do domu, w parkach i na promenadach, po centrum handlowym, lotnisku, magazynie lub hali produkcyjnej.
C+walkT ma z założenia poruszać się z prędkością porównywalną z chodem człowieka. Ma pięć ustawień maksymalnej prędkości, od 2 do 6 km/h oraz dodatkowe ustawienie 10 km/h dla doświadczonych użytkowników. Trójkołowy pojazd otrzymał silnik prądu stałego o maksymalnej mocy 0,35 kW, umieszczony w przednim kole oraz wyjmowalną baterię litowo-jonową o pojemności 0,27 kWh, której ładowanie za pomocą załączonej ładowarki AC 100 V trwa 2,5 godziny. Elektryczny pojazd ma zasięg 14 km na jednym ładowaniu przy prędkości 6 km/h. Dzięki kierownicy skręcającej się w zakresie 90 stopni C+walkT może zakręcać niemal w miejscu – promień skrętu wynosi zaledwie 0,59 m. Jego długość to 700 mm – mniej więcej tyle, co krok dorosłego człowieka, a szerokość 450 mm, zaś masa wynosi 29 kg.
C+walkT ma wiele potencjalnych zastosowań komercyjnych. Może służyć turystom podczas indywidualnego zwiedzania czy zorganizowanych wycieczek, pracownikom hipermarketów, fabryk i magazynów do poruszania się po długich ciągach komunikacyjnych, a także ochroniarzom podczas obchodów strzeżonego terenu. Toyota współpracuje obecnie z władzami, aby dostosować przepisy do tego rodzaju pojazdów i umożliwić im poruszanie się po publicznych drogach. Zwiększy to mobilność osób, którym chodzenie na duże dystanse sprawia trudność, a nie mają łatwego dostępu do transportu publicznego, na przykład w małych miejscowościach.
Strategia elektryfikacji pojazdów Toyoty
C+walkT to nowy model z serii C+pod i C+walk, którą Toyota stopniowo wprowadza do sprzedaży w Japonii. Są to niewielkie elektryczne pojazdy, wprowadzające do użytku nowe formy mobilności. W grudniu 2020 roku zadebiutował C+pod, dwuosobowy, ultrakompaktowy samochód elektryczny o mocy 12 KM i długości 2490 mm. Obecnie Toyota pracuje nad seryjnymi wersjami pojazdów C+walk w wersji siedzącej i do podłączania do wózków inwalidzkich.
Toyota planuje osiągnąć w 2030 roku roczną sprzedaż 8 milionów zelektryfikowanych samochodów, w tym 2 miliony pojazdów bezemisyjnych. Środkiem do tego celu jest równoległe rozwijanie wszystkich rodzajów zelektryfikowanych napędów – zarówno hybryd i hybryd plug-in, jak i aut elektrycznych na baterie i na wodór. Na tym Toyota opiera swoją strategię osiągnięcia do 2050 roku neutralności klimatycznej, ogłoszoną w 2015 roku.
W 2020 roku Toyota rozpoczęła w Chinach masową sprzedaż elektrycznej Toyoty C-HR, a w Europie samochodów dostawczych z rodziny PROACE. Kolejnym krokiem była premiera drugiej generacji elektrycznego sedana na wodór Toyota Mirai oraz elektrycznego Lexusa UX 300e, a także prezentacja koncepcyjnej Toyoty bZ4X, która stanowi zapowiedź nowej serii elektrycznych modeli z linii BZ (Beyond Zero). Równolegle Toyota rozwija elektryczne pojazdy e-Palette na wynajem krótkoterminowy w systemie Mobility as a Service, których łatwe w modyfikacji wnętrza umożliwiają szerokie wykorzystanie w różnego rodzaju biznesach – od mobilnych sklepów i punktów usługowych po krótkoterminowy wynajem pomieszczeń biurowych i noclegowych.