Połowa rodziców wyda na tegoroczną wyprawkę szkolną do 500 złotych – wynika z najnowszej edycji badania SW Research na zlecenie Empiku*. Listy zakupów są kompleksowe, a poza artykułami papierniczymi obejmują też ubrania i obuwie, wyposażenie pokoju czy elektronikę. 9 na 10 osób twierdzi, że zrealizuje je przed pierwszym dzwonkiem. Deklaracje z badania „Wyprawka szkolna 2023” potwierdzają prognozy ekspertów Empiku: kolejny rok z rzędu szczyt sprzedaży przypadnie po 15 sierpnia. Niezmiennie to przede wszystkim indywidualne upodobania dziecka oraz cena zdecydują o wyborze konkretnych produktów.
Na skróty:
Zakupy rozłożone w czasie
– Przy kompletowaniu wyprawki szkolnej nie ma miejsca na impulsywność zakupową – zwykle proces ten planowany jest z kilkutygodniowym, a nawet miesięcznym wyprzedzeniem. Ponadto, osoby planujące wydać na wyprawkę mniej niż w poprzednich latach zawdzięczają to właśnie możliwości wcześniejszego zakupu produktów wyższej jakości. Możemy być zatem spokojni, że w tym roku rodzice zadbają o wyposażenie swoich dzieci w najlepszy dostępny im sposób. Mimo wciąż wysokiej inflacji, prognozuje się, że pociechom nie zabraknie w nowym roku szkolnym żadnych podstawowych przyborów – w szczególności podręczników, zeszytów, artykułów piśmiennych czy ubrań i obuwia. – Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW RESEARCH
Kompleksowe listy zakupów przed rokiem szkolnym
– Listy zakupów w ramach przygotowań do roku szkolnego są kompleksowe i oprócz artykułów papierniczych czy podręczników, obejmują także ubrania, obuwie, wyposażenie pokoju ucznia (biurka, oświetlenie, krzesła) i elektronikę. Na przykład widzimy wzrost zainteresowania bezprzewodowymi słuchawkami, drukarkami czy tabletami (dynamika +140% r/r). Ponadto już od lipca wzrasta sprzedaż innych akcesoriów potrzebnych w szkole – np. lunchboxów (skok o 120%) i bidonów/butelek na wodę z motywami najpopularniejszych bajek, gier komputerowych czy seriali telewizyjnych dla młodzieży. Szczególną popularnością cieszą się butelki filtrujące – to dowód na to, że świadomość ekologiczna stale się zwiększa.
– Od połowy lipca na Empik.com obserwujemy mocną dwucyfrową dynamikę w kategoriach związanych z urządzaniem pokoju ucznia. Teraz nasi klienci kupują częściej biurka oraz fotele i krzesła biurowe. Hitem są lampki typu „kreślarskie: z funkcją doświetlenia i dużą elastycznością ustawienia światła – zarówno stawiane na biurku, jak i te montowane do blatu. – Ewa Strzelecka, Dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku
Trendy we wzorach produktów do wyprawki szkolnej
– Co roku uważnie obserwujemy trendy i staramy się dostosowywać do nich nasze kolekcje, a ostateczny głos oddajemy dzieciom – to one wybierają konkretne wzory, które potem wchodzą do sprzedaży. Dlatego tak dobrze trafiamy w gusta i oczekiwania naszych odbiorców. Tegoroczne serie to: Color Shake w kolorystyce tie dye i mnóstwem pastelowych kolorów, Big Adventure odwołujący się do elementów podróży czy też kosmosu, Hello Dino dla fanów dinozaurów, a także wyjątkowa kolekcja Tom&Jerry z bohaterami kultowej kreskówki. Dużym powodzeniem cieszą się też wzory gamingowe i moro, a także popularne od lat motywy hologramowe i złote. – Ewa Strzelecka, Dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku
Cena kluczowym kryterium wyboru
– Dla wielu kluczowym kryterium wyboru jest cena, stąd bardzo duże zainteresowanie naszymi promocjami. Dzięki licznym okazjom cenowym, można jeszcze więcej zaoszczędzić na zakupach produktów szkolnych. Mamy produkty do szkoły na każdą kieszeń a podstawową wyprawkę można u nas skompletować już do 100 zł. Ceny zeszytów zaczynają się od 1,49 zł, piórników od 6,99 zł a plecaków od 49,99 zł. Obserwujemy również, że klienci wybierają bardziej designerskie artykuły szkolno-biurowe – w oryginalnych, niepowtarzalnych wzorach, ale nieco droższe. – Ewa Strzelecka, Dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku
– Badanie potwierdza, że rodzice, kupując wyprawkę szkolną, kierują się konsekwentnie przede wszystkim jakością wykonania produktów oraz ich ceną. Pomimo to, największa część respondentów jako najistotniejszy aspekt wyboru produktów wskazuje opinię swojego dziecka – które de facto będzie użytkownikiem zakupionych przedmiotów. Z drugiej strony, rodzice obserwują, że ich pociechy najwięcej uwagi przywiązują do wyglądu, wzoru i aktualnych trendów. Aspekty wizualne i modowe są dla dzieci ważniejsze niż jakość czy cena i może to dlatego największa część rodziców jedynie częściowo pozwala swoim dzieciom na wybór niektórych produktów szkolnych.Warto zwrócić również uwagę, że udział dzieci w wyborze wyprawki szkolnej (niezależnie od wieku dziecka) jest mniejszy niż w poprzednich latach – choć przy omawianym już nastawieniu na cenę i jakoś produktów taki stan rzeczy nie jest zbyt zaskakujący. – Karolina Polak, Research Executive SW RESEARCH
Wybór sklepu przy zakupach wyprawki
– Odpowiedzi respondentów sugerują, że niezależnie od wybranego rodzaju sklepu (stacjonarnego lub internetowego), w którym respondenci planują zakupić wyprawkę szkolną dla swoich dzieci, największymi motywatorami decydującymi o konkretnym miejscu dokonania zakupów, pozostają oferowane promocje, rabaty i dostępność produktów w niskich cenach. Co ciekawe, w tym roku istotnie więcej osób wspominało o szerokim wyborze produktów w kontekście sklepów stacjonarnych niż internetowych. Może to oznaczać, że pomimo potencjalnej wygody w zamawianiu produktów przy pomocy sklepów tego drugiego rodzaju, respondenci wciąż cenią sobie łatwość, z jaką mogą przeglądać i porównać produkty jednej kategorii widząc je na żywo na sklepowej półce, w odróżnieniu od ich zdjęć na stronie internetowej.Warto jednak zaznaczyć, że przy rozpatrywaniu sklepów internetowych wielu respondentów wciąż deklaruje, że zwraca dużą uwagę na możliwość bezpłatnej/szybkiej dostawy i dostępność wygodnych metod płatności. – Marcin Wróblewski, Junior Quantitive Researcher SW RESEARCH
Oferta na każdą kieszeń
W tym roku 50% rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 złotych. Co trzeci przeznaczy na ten cel nieco więcej: od 501 do 700 złotych, a ponad 20% liczy się z kosztem przekraczającym 700 złotych. Tylko 13% zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 złotych.
Jak wynika z najnowszej edycji badania „Wyprawka szkolna 2023” do poziomu 70% spadł odsetek rodziców, którzy zakładają wyższe wydatki na ten cel niż w poprzednim roku (-10 p.p.). Niezmiennie respondenci najczęściej wskazują jako przyczyny: ogólny wzrost cen wywołany inflacją (88%) i większe potrzeby uczniów (52%).
– Biorąc pod uwagę różne oczekiwania i potrzeby konsumentów, mamy produkty szkolne w tysiącach modnych wzorów, a co ważne – na każdą kieszeń. Podstawowy zestaw przyborów szkolnych można skompletować w Empiku już do 100 zł – podkreśla Ewa Strzelecka, Dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku.
Spontaniczne czy zaplanowane?
Jakie będą tegoroczne zakupy wyprawkowe? Podejście konsumentów jest różne w zależności od kategorii. Niezmiennie to ubrania i obuwie (75%), tornister lub plecak (74%) oraz podręczniki (69%) kupowane są w sposób przemyślany – po wcześniejszym zaplanowaniu. Natomiast bardziej spontanicznie – artykuły papiernicze czy drobne przybory szkolne.
W ramach przygotowań do nowego roku szkolnego Polacy realizują zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Jednak niezależnie od kanału sprzedaży, na wybór konkretnego miejsca największy wpływ mają trzy czynniki: bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje oraz atrakcyjne ceny.
– Rodzice tak planują zakup wyprawki, aby skorzystać z atrakcyjnych ofert oraz promocji, a przy tym uniknąć stresu spowodowanego zakupami last minute. Tym, co szczególnie przyciąga ich do sklepów stacjonarnych, jest możliwość obejrzenia dostępnej oferty i porównania produktów, np. pod kątem wzornictwa czy funkcjonalności. Rodzice cenią sobie to, że mogą zajrzeć do danego plecaka, sprawdzić jego wagę, układ przegródek w środku, materiał, z którego został wykonany oraz jakość. Wizyta w sklepie daje także szansę szybkiego przeglądu wzorów i motywów pod kątem upodobań dziecka. Dlatego też artykuły papiernicze czy przybory szkolne częściej kupowane są stacjonarnie – mówi Daniela Wojewoda, Menadżerka Kategorii, Ekspertka Empiku ds. oferty szkolnej.
Opinia dziecka jest najważniejsza
Doradcy z salonów Empik podkreślają, że przy zakupach wyprawki klienci – obok takich cech jak jakość, trwałość, funkcjonalność i bezpieczeństwo oraz cena produktów – zwracają szczególną uwagę na wzornictwo i wygląd. Dokładnie te same priorytety wskazują konsumenci w badaniu Empiku „Wyprawka szkolna 2023” – zresztą konsekwentnie od 3 lat. Co więcej, podobnie jak w poprzednim roku – ponad 60% ankietowanych przyznało, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty, które trafiają w gust dziecka.
Z kolei uczniowie – zdaniem rodziców – wybierają do szkoły po prostu to, co im się podoba (56%) i co jest zgodne z aktualną modą i trendami. Przykładają też dużo większą wagę do wyglądu – wzorów, motywów i marek.
– Co roku uważnie przyglądamy się trendom i zgodnie z nimi tworzymy nasze kolekcje. Jednak ostateczny głos oddajemy dzieciom – to one wybierają wzory, które potem wchodzą do sprzedaży – mówi Daniela Wojewoda.
Już nie 10% (jak rok temu), ale 25% rodziców zrealizuje zakupy samodzielnie – w ogóle nie angażuje w nie dzieci. Jeśli dane te zestawimy z deklarowanym przez respondentów nastawieniem na cenę i jakość produktów, ograniczenie planów konsultacji wyprawki szkolnej z dziećmi w tym roku już aż tak nie dziwi.
Miejsce przyjazne nauce
Przygotowania do rozpoczęcia nowego roku szkolnego obejmują także miejsce do nauki w domu. Ponad połowa rodziców planuje kupić oświetlenie, krzesła czy siedziska lub inne elementy organizujące przestrzeń. To ważne, szczególnie, gdy pod uwagę weźmiemy dane dotyczące czasu, jaki młodzi ludzie spędzają na nauce w domu. Blisko połowa z nich uczy się ok. 2 godzin dziennie, a co trzecia osoba nawet powyżej 3 lub 4 godzin.
– Od połowy lipca obserwujemy mocną, dwucyfrową dynamikę w kategoriach związanych z powrotem do szkoły i urządzaniem pokoju do nauki. To potwierdza coraz większe zaangażowanie rodziców w stworzenie dziecku odpowiedniej przestrzeni do nauki: z wygodnym i funkcjonalnych fotelem oraz dobrym oświetleniem – przytacza Ewa Strzelecka.