środa, 23 kwietnia, 2025

Wydatki świąteczne 2024: więcej zakupów, większa ostrożność konsumentów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według Mastercard Economics Institute, całkowite świąteczne wydatki wzrosną w tym roku w całej Europie. Oczekiwany jest dalszy wzrost w sektorach mody, elektroniki i kosmetyków. W tym okresie na znaczeniu zyskują również podróże, zwłaszcza do ciepłych destynacji. Mimo rosnącej siły nabywczej, konsumentów wciąż cechuje ostrożność, a ich preferencje zakupowe wskazują na chęć szukania oszczędności i sięgania po produkty premium w atrakcyjnych cenach.

Według Mastercard Economics Institute wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym w 2024 roku mają zwiększyć się o 2,9% w porównaniu do roku ubiegłego[1]. Wzrost ten obejmuje zarówno sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych, jak i online, dotyczy wszystkich form płatności. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4% znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich. Wyprzedzają nas jedynie Węgrzy (7,7%). Podczas Black Friday 2023 w Europie widoczny był wzrost wydatków na luksusową odzież – konsumenci przenieśli swoje zakupy z rynku masowego na marki premium, korzystając z obniżonych cen. Duża wrażliwość cenowa w 2024 roku może prowadzić do podobnych zachowań także w okresie świątecznym.

Ożywienie gospodarcze w Polsce i Europie

Konsumentów w Polsce i w innych krajach europejskich cechuje ostrożność, choć ogólny klimat gospodarczy coraz bardziej sprzyja wydatkom. Stopa bezrobocia w Europie utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, a inflacja wykazuje tendencję spadkową. W Polsce, rok do roku, wzrost płac (10,3%) przekroczył wzrost inflacji (4,2%) – co przełożyło się na zwiększenie siły nabywczej. Po silnym ożywieniu w ostatnich latach, wskaźnik zaufania polskich konsumentów w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0.2%. Dla porównania w analogicznym okresie 2022 roku wynosił on -18.5%.

– Europejscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny 2024 z większym optymizmem niż w ubiegłym roku, choć wciąż zachowują ostrożność w kwestii wydatków. Najpopularniejsze pod względem przewidywanych wzrostów sprzedaży będą kategorie prezentowe takie jak moda, kosmetyki i elektronika. Obserwujemy duże zainteresowanie ofertami z okazji Black Friday, które pozwalają konsumentom maksymalizować wartość zakupów – mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka w Mastercard Economics Institute.

Jakie będą główne trendy w najbliższym czasie?

  • Wzrost wydatków w sezonie świątecznym. Przewiduje się, że od listopada do grudnia wydatki świąteczne w Europie wzrosną o 2,9%[2] rok do roku, zgodnie z analizą Mastercard SpendingPulse dotyczącą sprzedaży detalicznej w sklepach i online, dla wszystkich metod płatności.
  • Dalszy wzrost wydatków na elektronikę oraz sprzęt AGD, których sprzedaż zaczęła ponownie rosnąć po okresie spadków w tej kategorii zaobserwowanych po zakończeniu pandemii. W okresie świątecznym duży potencjał rozwoju mają popularne kategorie prezentowe: kosmetyki, moda oraz elektronika. Wydatki na odzież najbardziej wzrosną wśród Węgrów (+5,9% r/r), Hiszpanów (+4,5% r/r) i Czechów (+4,5% r/r), z kolei na elektronikę wśród mieszkańców  Wielkiej Brytanii (+5,5% r/r), Niemczech (+4,5% r/r) i Czech (+3,2% r/r).
  • Wrażliwość cenowa i zmiany preferencji zakupowych. Zarówno w Polsce, jak i w Europie w wyniku silniejszego wzrostu gospodarczego, konsumenci coraz częściej sięgają po produkty z wyższej półki. Zjawisko to, związane z rosnącą wrażliwością cenową, jest szczególnie widoczne w segmencie sprzedaży online.
  • Wzrost zaufania konsumentów. Poprawa nastrojów dotyczących finansów osobistych doprowadziła do wzrostu zaufania konsumentów, szczególnie w krajach Europy Południowej, Środkowej i Wschodniej.
  • Podróże w okresie Świąt i Sylwestra zyskują na popularności, szczególnie wśród osób pragnących połączyć wizyty u bliskich z wypoczynkiem. Coraz częściej obserwuje się także „shop-cation”, czyli turystykę zakupową, zwłaszcza w obszarze mody. Dużym zainteresowaniem w tym okresie cieszą się też słoneczne kierunki.

Polska wśród popularnych destynacji turystycznych

W tym roku najpopularniejsze wśród Europejczyków kierunki na zimowe wakacje obejmują słoneczne lokalizacje w Maroku, Portugalii i Hiszpanii, a także bardziej przyjazne dla budżetu zimowe wyjazdy do krajów takich jak Węgry i Polska[3]. Do Polski najczęściej przyjeżdżają Holendrzy, Szwedzi, Włosi i Hiszpanie. Kraków jest jednym z wiodących kierunków turystycznych wśród europejskich turystów. Polacy natomiast najchętniej wybierają się do hiszpańskiej Malagi i Barcelony, a także na Cypr.

*Prognozy zostały opracowane przez Mastercard Economics Institute na podstawie kompleksowego zestawu danych dotyczących wydatków – w tym Mastercard SpendingPulse, który mierzy sprzedaż detaliczną w sklepach i online we wszystkich formach płatności, w tym gotówką i za pomocą czeków. Zestaw tych danych nie jest korygowany o inflację. Analizy SpendingPulse obejmują dziewięć europejskich rynków, w tym: Czechy, Francję, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandię, Polskę, Hiszpanię i Wielką Brytanię.

[1] Z wyjątkiem sprzedaży samochodów.

[2] J.w.

[3] Popularne kierunki to te, które odnotowały największy wzrost udziału w całkowitej liczbie rezerwacji lotów w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Biedronka kontra Lidl: Polacy czekają na świąteczne promocje i walczą o każdy grosz

Aż 53,5% Polaków oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami...

Grill, spacery i domowy chill – Polacy przeznaczą średnio 1024,80 zł na majówkę 2025

W tym roku na długi weekend majowy planujemy przeznaczyć...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Alkohol coraz mniej pożądany – sprzedaż spada, a sklepy walczą o klientów promocjami

Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku...

Podobne tematy

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...
00:07:01

RPP coraz bliżej cięcia stóp – pierwsza obniżka możliwa już w maju

Rośnie prawdopodobieństwo obniżenia stóp procentowych już w maju. Bazowy...

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Inflacja stabilna, rynek spokojny. Czas na ruch RPP?

Nowy marcowy odczyt inflacji CPI w Polsce jest generalnie...

Rynek akcji na rozdrożu – nastroje słabe, a ryzyko recesji rośnie

Choć dopiero mamy połowę kwietnia, rynek akcji ma za...

Euro kontratakuje, dolar pod presją. Czy kurs dolara spadnie poniżej 3,75?

Euro kontratakuje. Czy będzie nowy szczyt na notowaniach głównej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie