Miniony rok był dla branży budowlanej wymagający – zarówno w zakresie produkcji budowlanej jak i rynku zamówień. Najwięksi inwestorzy publiczni: GDDKiA i PKP PLK dotrzymali słowa, ogłaszając przed końcem roku przetargi na realizację inwestycji o wartości 23 mld złotych.
Dzięki zdywersyfikowanemu portfelowi zamówień, Budimex SA utrzymał stabilność, która w najbliższym roku ma pozwolić firmie na kontynuację kursu opartego na dywersyfikacji oraz zaangażować się w realizację strategicznych inwestycji infrastrukturalnych: kolejowych, drogowych, hydrotechnicznych i energetycznych a także utrzymać dobry i zdrowy swój portfel w zakresie inwestycji kubaturowych
Rok 2024 przyniósł polskiej gospodarce względną stabilność. Zgodnie prognozami wzrost PKB w całym roku wyniósł niecałe 3%. Koniunktura gospodarcza w najbliższych miesiącach w Polsce będzie się poprawiać. Ma być to m.in. efekt planowanych obniżek stóp procentowych oraz napływających środków z KPO. Na odblokowanie inwestycji finansowanych z programów unijnych branża budowlana oczekiwała już w ubiegłym roku.
Miało to swoje odzwierciedlenie w spadku produkcji budowlano-montażowej. Według danych GUS w listopadzie ub. r. wskaźnik ten był niższy o 9,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. W najbliższych miesiącach spodziewamy się jednak ożywienia na rynku budowlanym. Do połowy grudnia 2024 roku z zaakceptowanego przez Komisję Europejską drugiego i trzeciego wniosku o płatność z KPO do Polski wpłynęło 40 miliardów złotych. Mają one zostać przeznaczone m.in. na rozwój transportu czy modernizację sieci energetycznej.
Zamawiający ogłosili pod koniec roku wszystkie zaplanowane przetargi. Zapowiedzi przetargowe na 2025 rok są bardzo optymistyczne.
Budimex w IV kwartale 2024 podpisał roku nowe umowy o wartości 4,3 mld zł, a w całym 2024 r. mimo trudnej sytuacji rynkowej, zakontraktował inwestycje na wartość 12,6 mld zł. Najwięksi zamawiający publiczni ogłosili pod koniec 2024 roku zaplanowane przetargi o wartości 23 mld złotych co dla spółki jest kolejną perspektywą dla rozwoju swojej działalności. Równocześnie plany wydatków na cały 2025 r. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) to zgodnie z deklaracjami wartość sięgająca 33,5 mld PLN. Przed nami bardzo dynamiczny okres w budownictwie, do którego już dziś w Budimex starannie się przygotowujemy.
Na skróty:
Stabilne wyniki finansowe, mimo zawirowań
. Od lat sukcesywnie angażujemy się w nowe segmenty biznesowe, co przekłada się na zdywersyfikowany portfel zamówień, oparty zarówno na kontraktach realizowanych w Polsce, jak i zagranicą. Na koniec ubiegłego roku osiągnął on rekordową wartość blisko 17,8 miliardów złotych (vs 13,1 mld złotych na koniec 2023 roku), co zabezpiecza front robót na większość 2025 roku oraz zapewnia nam fundamenty działalności na kolejne 3-4 lata. W całym roku 2024 rentowność zysku operacyjnego wzrosła, osiągając szacunkowy poziom 8,2% (8,0% w roku poprzednim), co przełożyło się na wstępny zysk operacyjny 744 milionów złotych. Budimex w IV kwartale 2024 podpisał roku nowe umowy o wartości 4,3 mld zł, a w całym 2024 r. mimo trudnej sytuacji rynkowej, zakontraktował inwestycje na wartość 12,6 mld zł. .
Dobra pozycja gotówkowa której wartość na koniec roku wyniosła 3,1 mld zł, pozwoliła nam zachować stabilność, przy jednoczesnej realizacji planu rozwoju. Zainwestowaliśmy blisko 60 milionów złotych w nowoczesny sprzęt kolejowy, rozwinęliśmy sieć ładowarek EV do ponad 170 stacji oraz portfel OZE, który powiększyliśmy m.in. o 60 MW projekt Azalia obejmujący instalację fotowoltaiczną, której roczna produkcja według szacunków sięgać ma blisko 65 GWh. W 2025 roku będziemy kontynuować inwestycje w tych obszarach. Jednocześnie wraz z historycznym portfelem zamówień spodziewamy się ponownego wzrostu przychodów, co otworzy przed nami możliwość rozwoju kompetencji w kolejnych segmentach rynku.
Zaangażowanie w nowe obszary biznesowe
W 2024 roku kontynuowaliśmy strategię dywersyfikacji. Po kilku latach zdecydowaliśmy się wrócić na rynek mieszkaniowy, jednak w formule joint venture. We współpracy z naszym partnerem sfinansujemy i zrealizujemy budowę kompleksu budynków mieszkalnych w Poznaniu, a następnie sprzedaży mieszkań klientom indywidualnym. Chcemy inwestować, jednak mając świadomość dynamiki tego segmentu, ważna jest dla nas elastyczność. Interesują nas zarówno gotowe projekty z pozwoleniami na budowę, jak i grunty, które oprócz budownictwa mieszkaniowego, mogłyby zostać przeznaczone pod data center czy centra logistyczne.
W sektorze kolejowo-drogowym w ubiegłym roku pozyskaliśmy w konsorcjum dwa kontrakty na kompleksowe roboty budowlane na LK nr 104 odc. D Limanowa – bocznica Klęczany oraz realizację 5,2-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19. Oba te zlecenia obejmują budowę tuneli, które mają zostać wydrążone z użyciem tarcz TBM. W ostatnim roku prowadziliśmy także prace związane z budową tunelu startowego dla KDP w Łodzi. Budownictwo tunelowe to rosnący segment w infrastrukturze, w którym będziemy uczestniczyć także w kolejnych latach.
Angażujemy się w rozwój krajowej sieci elektroenergetycznej oraz energetyki atomowej w Polsce. W lutym podpisaliśmy z PSE umowę na rozbudowę i modernizację stacji Piła Krzewina. W październiku z kolei zawarliśmy kontrakt z PEJ, w ramach którego zrealizujemy drogę techniczną do nabrzeża mającego służyć do morskiego transportu elementów potrzebnych do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Ponadto, spółka z naszej Grupy – Mostostal Kraków, wybrana została przez Westinghouse do produkcji i montażu konstrukcji stalowych dużych modułów strukturalnych i obudowy.
Wzmacniamy obecność na rynkach ościennych. Nasz pierwszy kontrakt na budowę skrzyżowania autostrad D1 i D4 w pobliżu Bratysławy osiągnął 42%proc. zaawansowania. W ubiegłym roku zakończyliśmy poszerzanie lewego pasa autostrady D1 na Triblavinie, kilka kilometrów przed Bratysławą. Obecnie trwa przebudowa prawego pasa, która prowadzona jest podobnie jak poprzedni etap w czynnym ruchu drogowym. Ściśle współpracujemy z lokalną policją oraz podwykonawcami, co pozwala nam zapewnić komfort i bezpieczeństwo kierowcom przy jednoczesnym utrzymaniu dobrego tempa prac. Rozwijamy także nasz portfel projektów w Czechach. W pierwszym kwartale 2024 roku wygraliśmy postępowanie na budowę 7,6-kilometrowego odcinka autostrady D35 z Džbánova do Litomyšla. To kontrakt o wartości 641 milionów złotych.
Rozwój odpowiedzią na wyzwania przyszłości
Przed nami historyczny boom inwestycyjny w Polsce. Łączna pula środków, które trafią do naszego kraju z różnych programów i budżetów unijnych w najbliższych latach sięgnąć ma ponad 100 miliardów euro. Dodatkowo, zgodnie z planami zamawiających na 2025 rok, wartość inwestycji w infrastrukturę wynieść ma 33 miliardy złotych, a w 2028 roku ma będą to nawet 54 miliardy złotych. Zgodnie z ogłoszonym pod koniec roku Programem Wieloletnim Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2032 roku łączne wydatki na kontynuację prac nad CPK wynieść mają ponad 131 miliardów złotych. W latach 2025-2030 ponad 60 mld złotych z budżetu państwa przeznaczonych ma zostać z kolei na budowę pierwszej elektrowni atomowej.
W Budimex mamy doświadczenie w realizacji projektów strategicznych, które zamierzamy wykorzystać w najbliższych latach. Jesteśmy liderem w sektorze hydrotechnicznym, z dużą ekspertyzą, o czym świadczą realizowane przez nas projekty m.in. trzeci głębokowodny terminal kontenerowy T3 Baltic Hub, który będzie największym terminalem kontenerowym w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. Wkrótce rozpoczniemy budowę falochronów osłonowych umożliwiających późniejsze wykonanie i eksploatacje Portu Zewnętrznego. Udział w rozwoju polskiego wybrzeża, także w kontekście obsługi morskich farm wiatrowych oraz potrzebnych inwestycji łączących je z siecią energetyczną, pozostają wśród naszych celów strategicznych na kolejne lata. Po tragicznej powodzi zeszłego roku rząd zapowiada także pakiet inwestycji przeciwpowodziowych. Rolę tego rodzaju infrastruktury w zapewnianiu bezpieczeństwa państwa pokazał wykonany przez nas zbiornik Racibórz Dolny. Chcemy wykorzystać tę wiedzę w realizacji kolejnych projektów, które zgodnie z zapowiedziami administracji obejmować mają zbiorniki retencyjne, wały, poldery i inne rodzaje umocnień.
Inwestujemy w segment kolejowy, dzięki czemu nasze obecne moce produkcyjne
w tym obszarze szacujemy na blisko 3 miliardy złotych w skali roku. W przyszłym roku rozważamy zakup kolejnych pociągów do potokowej wymiany sieci trakcyjnej. Myślimy także o logistyce kruszyw. Nasz park maszynowy już teraz gwarantuje nam 100 proc. niezależności i daje możliwość realizacji najbardziej złożonych technologicznie inwestycji. Chcemy wykorzystać ten potencjał nie tylko w Polsce, ale także zagranicą. W Niemczech koncentrujemy się na sieciach i elektroenergetyce kolejowej oraz skupiamy na mniejszych projektach budujących naszą markę.
W Czechach spełniamy ostatnie wymogi umożliwiające nam przystąpienie do przetargów, co mamy nadzieję wydarzy się w tym roku. Oprócz realizowanego łotewskiego odcinka Rail Baltica, przeszliśmy też m.in. do drugiego etapu postępowania w analogicznym projekcie w Estonii.
Od kilku lat jesteśmy jednym z certyfikowanych partnerów inwestycji wojskowych
w Polsce. W 2025 roku na obronność przeznaczonych ma zostać 186,6 miliardów złotych, czyli 4,7 proc. PKB. Środki te uwzględnione są m.in. w kolei czy drogownictwie. Spodziewamy się, że z istotnej części tych budżetów realizowane będą nowe projekty budowlane. W czerwcu 2024 roku podpisaliśmy umowę z Wojskiem Polskim na modernizację obiektu dla nowych samolotów bezzałogowych TB2 Bayraktar. Mamy nadzieję na pozyskanie kolejnych kontraktów militarnych – zarówno infrastrukturalnych, jak i związanych z architekturą towarzyszącą.
Energetyka konwencjonalna i odnawialna są nam bliskie od lat, jednak od roku rozszerzyliśmy naszą działalność także o development OZE. Obecnie jesteśmy
w trakcie realizacji projektów słonecznych i wiatrowych o potencjalnej przyszłej mocy ponad 1100 MW. Działamy też w obszarze PPA. Z naszej instalacji „Magnolia” sprzedajemy już energię do jednej z giełdowych spółek. To dla nas atrakcyjny segment, ponieważ pozwala nam na stabilizację finansową jako wytwórcy oraz zabezpiecza długoterminowy przepływ przychodów. Inwestycje w OZE to nasza decyzja strategiczna zarówno ze względu na możliwość włączenia się w ważny proces transformacyjny naszej gospodarki, ale też zazielenienie energii na budowach.
Odpowiedzialność społeczna i zaufanie rynku
Powrót Budimex do indeksu WIG-20 jest dowodem na to, że przyjęta przez nas strategia została pozytywnie odebrana przez rynek. Ponownie wejście do grona największych firm notowanych na warszawskiej giełdzie to także wynik zaufania inwestorów, na które pracujemy nieprzerwanie od blisko 25 lat obecności spółki na GPW.
Rozumiemy dzisiejszą rolę biznesu i jesteśmy zdeterminowani do tego, aby jako firma działać w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Od 2023 roku realizujemy Strategię ESG. W naszych działaniach kładziemy równy nacisk na wszystkie trzy obszary. Zgodnie z przyjętymi celami w zakresie środowiskowym, w 2024 roku osiągnęliśmy recykling i odzysk gleb i ziemi na naszych inwestycjach na poziomie 73 proc. Dodatkowo, blisko 90 proc. energii elektrycznej, którą pozyskujemy z rynku pochodzi już ze źródeł odnawialnych.
W przypadku odpowiedzialności społecznej ważne są dla nas m.in. inwestycje
w budowanie kompetencji naszych pracowników, aby zapewnić im jasną i stabilną ścieżkę rozwoju, ale też dobrze przygotować się do wymagań rynku. Prowadzimy szereg programów, takich jak, Akademia Kierownika czy Inżyniera – skupionych na umiejętnościach zawodowych, ale też projekty Super Lider czy Mistrzowskie Synergie rozwijające bardzo ważne dziś kompetencje miękkie. W skali roku na ten cel wydajemy ponad 8 milionów złotych. Mając świadomość wyzwania jakim w naszej branży jest dziś deficyt pracowników, aktywnie działamy na rzecz wsparcia systemu edukacji technicznej. W ostatnich dwóch latach podpisaliśmy ponad 50 umów z technikami i uczelniami wyższymi. W 2024 roku zrealizowaliśmy również kolejne edycje naszych flagowych akcji CSR. Otworzyliśmy m.in. nowe „Strefy Rodzica. Budimex Dzieciom” – w Bielsko-Białej, Poznaniu oraz Bratysławie. Pod koniec grudnia oddaliśmy klucze do trzeciego „Domu z Serca”, który tym razem zbudowaliśmy dla naszej bohaterki – Pani Teresy.. Włączyliśmy się także w pomoc dla powodzian, którym przekazaliśmy wsparcie rzeczowe. Nasz sprzęt i zespoły kontraktowe porządkowały zalane tereny, a dziś biorą udział w ich odbudowie.
Fundamentem odpowiedzialności w biznesie jest dla nas wiarygodność, uczciwość i przejrzystość współpracy w ramach naszych zespołów oraz w z partnerami. W minionym roku przeprowadziliśmy szereg kampanii wewnętrznych w zakresie etyki, zarządzania konfliktem interesów oraz przeciwdziałania ryzykom korupcyjnym. Blisko 1500 pracowników wzięło także udział w szkoleniach z obszaru compliance.
W 2024 roku nasze wysiłki na rzecz wzmacniania potencjału firmy
i rozwoju biznesu zostały docenione przez rynek. Przyznano nam m.in. nagrodę Byki i Niedźwiedzie gazety giełdowej Parkiet, Diament Forbesa, a także tytuł Budowlanej Marki Roku oraz Firmy Roku 2024 podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Ponadto dziewięć naszych realizacji otrzymało tzw. Oskary Budowlane przyznawane przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa. Wyróżnione realizacje to hala sportowa dla Centralnego Ośrodka Sportu w Wałczu, Teatr Polski w Szczecinie, Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
w Lublinie, hala widowiskowo-sportowa w Gorzowie Wielkopolskim, droga ekspresowa S-61 obwodnica Augustowa, zajezdnia tramwajowa w Olsztynie, most na rzece Regalicy, Muzeum Historii Polski, a także uhonorowany nagrodą specjalną – węzeł kolejowy „LOT C odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg”. Dodatkowo dwa wykonane przez nas kontrakty utytułowano w konkursach zagranicznych. Muzeum Historii Polski otrzymało nagrodę ULI Global Award for Excellence 2024 za funkcjonalność i doświadczenia użytkownika. Z kolei projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego zdobył główne wyróżnienie w architektonicznym konkursie WAF 2024. To wielka satysfakcja móc realizować projekty, które są zauważane również przez międzynarodową społeczność.
Największy plac budowy w Europie
Polska nazywana była swojego czasu „największym placem budowy w Europie”
i wiele wskazuje na to, że hasło to w tym roku i kolejnych latach nabierze szczególnego znaczenia. Mam nadzieję, że przyczyni się to nie tylko do rozwoju Polski, ale też całego krajowego sektora budowlanego i wzmocni jego znaczenie. Nasza branża buduje nie tylko infrastrukturę, ale też całą gospodarkę. W 2023 roku odpowiadała za blisko 10,5 proc. PKB. Generowane przez polski sektor zyski trafiają do budżetu w postaci podatków. W ostatniej dekadzie w Budimex odprowadziliśmy łącznie 1 miliard 432 miliony złotych z tytułu CIT, a w samym tylko 2023 roku – 285 milionów złotych. Jesteśmy w pierwszej 20 największych płatników indywidualnych CIT i liderem pod tym względem w sektorze budowlanym. Od 2013 roku sukcesywnie poprawiamy swoją pozycję w zestawieniu przedsiębiorstw działających w Polsce. W przypadku grup kapitałowych był to awans z 67. na 25. miejsce, a płatników indywidualnych – z lokaty 64. do pierwszej dwudziestki.
W 2025 roku Budimex będzie dalej dywersyfikować działalność biznesową, inwestować w ludzi, zasoby i kompetencje, ale też stawać się coraz bardziej odpowiedzialną i nowoczesną organizacją. Wybraliśmy tę ścieżkę, by w perspektywie kilku lat stać się liderem Europy Środkowo-Wschodniej w sektorze budowlanym. Chcemy mieć silną pozycję w regionie, jednak zdobyte umiejętności i wiedzę będziemy wykorzystać przede wszystkim tutaj – w Polsce.