W 2024 roku Grupa Muszkieterów osiągnęła łączny obrót w wysokości 10,93 mld zł w ramach sieci Intermarché i Bricomarché, notując wzrost o 6,3% w porównaniu do roku poprzedniego. To wynik znacząco wyższy niż średni wzrost rynków, na których Grupa jest obecna, co potwierdza silną pozycję Grupy Muszkieterów jako jednego z kluczowych graczy na polskim rynku detalicznym.
Na skróty:
BRICOMARCHÉ Z REKORDOWĄ LICZBĄ OTWARĆ I WZROSTEM OBROTÓW
Bricomarché zanotowało rekordowy rok obrotowy, zarówno nominalnie, jak i pod kątem progresji rok do roku. Sieć osiągnęła progresję sprzedaży o ponad 13%, wynik znacząco wyższy od dynamiki całego rynku DIY. Było to możliwe dzięki intensywnemu rozwojowi sieci – w 2024 roku Bricomarché otworzyło 21 nowych sklepów, co stanowi najlepszy wynik w historii marki. W 2025 roku sieć planuje uruchomienie 25 nowych placówek, a w ciągu najbliższych czterech lat łącznie 100 sklepów w Polsce.
Bricomarché inwestowało w rozwój technologiczny. W czerwcu 2024 roku sieć zakończyła największe w swojej historii wdrożenie cyfrowe, implementując nowoczesny system ERP. Inwestycja o wartości kilkudziesięciu milionów złotych objęła wdrożenie systemu zarówno w centrali zakupowej, jak i w magazynach budowlanych. System w 2025 będzie wdrażany w punktach sprzedaży prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców. Transformacja ma na celu usprawnienie procesów operacyjnych i poprawę obsługi klientów.
W ramach realizacji swojej strategii Bricomarché stawia na angażujące inicjatywy społeczne, co znalazło odzwierciedlenie w powrocie do roli głównego sponsora programu „Nasz Nowy Dom” w marcu 2024 roku. Program ten ma na celu pomoc polskim rodzinom w poprawie warunków mieszkaniowych, a marka Bricomarché wspiera go dostarczając materiały budowlane.
W sierpniu 2024 roku miały miejsce istotne zmiany w zarządzie Bricomarché w Polsce. Nowym prezesem sieci został Marek Sawa, który zastąpił Jacka Paszke. Marek Sawa, związany z Grupą Muszkieterów od 2008 roku, jest właścicielem sklepów Bricomarché w Lubaniu, Głogowie i Lubinie. Jako Prezes jest odpowiedzialny za realizację strategii rozwoju sieci na terenie całej Polski.
– W 2024 roku Bricomarché ponownie potwierdziło swoją pozycję dynamicznie rozwijającej się marki w polskim sektorze DIY. Osiągnęliśmy ten sukces dzięki intensywnemu rozwojowi naszej sieci. Rekordowe otwarcie 21 nowych sklepów w minionym roku to dowód na skuteczność naszych działań, a w 2025 roku planujemy podnieść poprzeczkę i uruchomić aż 25 kolejnych placówek. Wdrożenie systemu ERP umożliwiło nam znaczące usprawnienie procesów operacyjnych, poprawę efektywności oraz – co kluczowe – podniesienie jakości obsługi naszych klientów. – mówi Prezes sieci Bricomarché w Polsce, Marek Sawa.
INTERMARCHÉ Z UMOCNIONĄ POZYCJĄ NA RYNKU SPOŻYWCZYM
Sieć Intermarché zakończyła 2024 rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie 2,5 proc. na stałej powierzchni (LFL), przy mocno wyhamowującym rynku, zarówno ilościowo, jak i pod kątem dynamiki inflacji. Sieć tym samym stopniowo umacnia swoją pozycję na rynku, rozpoczynając zapowiadany powrót do ekspansji: w ubiegłym roku Intermarché otworzyło 4 nowe sklepy, a w 2025 roku planuje około 15 nowych otwarć.
Wraz z Auchan Polska, sieć rozpoczęła długoterminowy sojusz zakupowy. Obie marki stworzyły wspólną jednostkę prawną, która reprezentuje je w rozmowach z dostawcami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi. Celem współpracy jest optymalizacja zakupów oraz wzmocnienie relacji z dostawcami – dzięki poszerzeniu ich perspektyw biznesowych, a także zwiększeniu atrakcyjności cen oferowanych produktów w efekcie połączenia siły nabywczej obu marek.
Sieć kontynuowała modernizację sklepów, wprowadzając koncept Power w 12 kolejnych placówkach. Obecnie 41 sklepów działa w tym modelu, a kilkanaście wdrożyło jego elementy. Sklepy po remoncie odnotowały wzrost obrotów średnio o 25%, a także wzrost liczby klientów i wartości koszyka. Intermarché planuje przebudowę wszystkich supermarketów do 2027 roku, a prace w kolejnych sklepach trwają. Najbliższe reotwarcia po modernizacji będą miały miejsce w Knurowie, Bytomiu, Turku i Gryfinie.
W sklepach instalowano kolejne kasy samoobsługowe – obecnie znajdują się już w 113 placówkach na terenie Polski. Wdrożono nową platformę cyfrową, która wspiera procesy lojalnościowe oraz rozwój e-commerce. Stacje paliw Intermarché zakończyły migrację na nowy system informatyczny, który zintegrowany jest z systemem sklepów, co umożliwia skoordynowane działania w obszarze lojalnościowym.
Realizowano intensywne działania marketingowe, w tym nową odsłonę programu lojalnościowego „Moje Intermarché” od sierpnia 2024 roku. Program umożliwia zbieranie punktów przez aplikację mobilną i oferuje korzyści, takie jak katalog nagród, zniżki i oferty personalizowane. W październiku 2024 roku ruszyła kampania „Wszystko czego dziś chcę”, promująca szeroki asortyment, konkurencyjne ceny i świeże produkty. Kampania była obecna w mediach tradycyjnych i online, m.in. w telewizji, radiu oraz na platformach społecznościowych.
Z końcem 2024 roku, w Zarządzie sieci Intermarché w Polsce nastąpiły kluczowe zmiany. Stanowisko Prezesa objął Adrian Podziemski, związany z Grupą Muszkieterów od 2012 roku, właściciel trzech supermarketów Intermarché: dwóch w Piekarach Śląskich oraz w Rudzie Śląskiej. W swojej nowej roli nadzoruje działalność spółki SCA PR Polska, odpowiedzialnej za strategię handlową Intermarché w Polsce oraz SCA Petrole, zarządzającej dystrybucją paliw na ponad 70 stacjach przy supermarketach sieci. Do Adriana Podziemskiego dołączyło czterech właścicieli sklepów Intermarché: Grzegorz Gruca, Piotr Płażalski, Paweł Czerwiński oraz Dominik Majchrzak, którzy wspólnie tworzą nowy Zarząd.
– Zakończenie 2024 roku z wynikiem wzrostu sprzedaży na poziomie 2,5 proc. na stałej powierzchni, 4 nowymi sklepami oraz intensywną modernizacją sieci to efekt konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Intermarché w Polsce. Nasza współpraca zakupowa z Auchan Polska w ramach sojuszu INAU oraz wdrożenie przez nas innowacyjnych rozwiązań, takich jak kasy samoobsługowe czy nowa platforma cyfrowa, pozwalają nam na dalszą optymalizację procesów zakupowych, poprawę doświadczeń klientów i lepsze dopasowanie oferty do ich potrzeb. Planujemy dalszą ekspansję, a także inwestycje w modernizację sieci, co umożliwi nam umocnienie pozycji na rynku i dynamiczny rozwój w 2025 roku – mówi Prezes sieci Intermarché w Polsce, Adrian Podziemski
GRUPA MUSZKIETERÓW STALE ROŚNIE
W ciągu ubiegłego roku do Grupy dołączyło 27 nowych przedsiębiorców, którzy po ukończeniu specjalistycznych szkoleń oraz uzyskaniu niezbędnych zgód, już objęli sklepy lub wkrótce je otworzą. Wzrost ten może wynikać z wprowadzenia innowacyjnego modelu inwestycyjnego, który umożliwia przedsiębiorcom bezpośrednią inwestycję w projekty nieruchomościowe pod markami Intermarché i Bricomarché. Zwiększa niezależność inwestorów, dając im jednocześnie pełne wsparcie operacyjne, finansowe i marketingowe ze strony Grupy.
Nie tylko rozwój sieci handlowych jest priorytetem Grupy Muszkieterów. Zrzeszenie niezależnych polskich przedsiębiorców konsekwentnie angażuje się w działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. W 2024 roku zainstalowano panele fotowoltaiczne na dachu biurowca w Swadzimiu, a także zaplanowano ich montaż na dachu nowego magazynu Intermarché na Śląsku oraz magazynu w Swadzimiu. Inwestycje te nie tylko wspierają rozwój odnawialnych źródeł energii, ale także przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie modernizacji oświetlenia w ponad 330 sklepach.
W 2024 roku Grupa Muszkieterów zainwestowała w elektromobilność, nawiązując współpracę z sześcioma dostawcami usług ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki temu wspiera właścicieli sklepów Intermarché i Bricomarché w Polsce w instalacji stacji ładowania. W najbliższej przyszłości współpraca ta ma doprowadzić do powstania sieci ładowarek, odpowiadając tym samym na zmieniające się regulacje prawne oraz rosnące potrzeby rynku.
– Nasza strategia opiera się na trzech kluczowych filarach: przyspieszeniu rozwoju, utrzymaniu niskich kosztów oraz dynamice ludzkiej, ponieważ to ludzie stanowią fundament naszego sukcesu. To dzięki nim Grupa Muszkieterów nie tylko utrzymuje swoją pozycję na rynku, ale także pozyskuje i rozwija nowych przedsiębiorców. Rok 2024 przyniósł znaczący wzrost obrotów, a nasza strategia na 2025 rok zakłada dalszy rozwój sieci Intermarché i Bricomarché w Polsce – mówi Prezes Grupy Muszkieterów, Sławomir Czarnecki. – Jesteśmy zdeterminowani, by przekroczyć kolejne ambitne granice obrotów.