wtorek, 1 kwietnia, 2025

Chatbot terapeutyczny Fido – czy technologia może zredukować objawy depresji i lęku?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Czy rozmowa z chatbotem terapeutycznym jest w stanie zredukować objawy depresji i lęku? Twórcy polskojęzycznego chatbota Fido wykazali, że jest to możliwe. Dodatkowo użytkownicy korzystający z pomocy Fido intensywniej czuli się mniej samotni.

Z objawami depresji i lęku zmaga się obecnie coraz więcej osób. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przewiduje, że do 2030 roku depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie. Według szacunków w Polsce cierpi na nią ok. 1,2 mln osób. Dlatego rośnie potrzeba zapewnienia chorym – szczególnie nastolatkom i młodym dorosłym – specjalistycznej pomocy, której elementem może być wsparcie psychologiczne ze strony chatbotów.

Fido – chatbot mówiący po polsku

Innowacyjne technologie są obiecującym rozwiązaniem, jeśli chodzi o odciążenie psychoterapeutów, ale dowody naukowe na ich skuteczność w terapii poznawczo-behawioralnej (ang. cognitive–behavioral therapy – CBT) w językach innych niż angielski są ograniczone.

Dlatego zespół psychologa dr. hab. Jarosława Michałowskiego, prof. Uniwersytetu SWPS, stworzył narzędzie, które w dowolnym miejscu i o dowolnej porze za pośrednictwem popularnych komunikatorów internetowych może dostarczyć podstawowego wsparcia psychologicznego w języku polskim. Z założenia chatbot ma być wzmocnieniem procesu terapeutycznego, a także wsparciem poza terapią.

Chcieliśmy dotrzeć z podstawowym wsparciem psychologicznym do miejsc, w których jest ono słabo dostępne. Chodziło nam przede wszystkim o osoby, które muszą czekać na rozpoczęcie leczenia lub nie mogą dotrzeć do terapeuty. Naszym celem były też osoby, które mają opory przed zgłoszeniem się po pomoc – opisuje pomysł stworzenia chatbota prof. Jarosław Michałowski, kierownik Laboratorium Neuronauki Emocji Uniwersytetu SWPS.

Wsparcie chatbota – jak to działa?

Fido wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i prowadzi tekstową rozmowę z użytkownikiem przy zastosowaniu technik terapii behawioralno-poznawczej. Zbiory danych, na których trenowano modele językowe bota, zostały opracowane przez zespół psychoterapeutów, a oprogramowanie skutecznie naśladuje język stosowany w komunikatorach.

Fido został wytrenowany tak, że potrafi w wypowiedziach użytkownika rozpoznać kilka kategorii myśli, a także emocje i sytuacje wyzwalające emocje oraz myśli samobójcze. W tym ostatnim przypadku jego reakcją jest skierowanie użytkownika po wsparcie na numery linii pomocowych.

Chatbot prowadzi rozmowę w taki sposób, że użytkownik na jej podstawie może rozpoznać swoje negatywne myśli i przekonania stojące za obniżonym nastrojem lub nasilonym lękiem. Oprócz rozmowy oferuje również materiały edukacyjne, a także ćwiczenia związane z praktykowaniem wdzięczności. Zatem głównym zadaniem narzędzia jest zwrócenie uwagi użytkownika na szkodliwe sposoby myślenia, wspieranie tworzenia korzystnych nawyków i wdrażania technik radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Redukuje objawy depresji i lęku

W badaniu „Effectiveness of a Web-based and Mobile Therapy Chatbot on Anxiety and Depressive Symptoms in Subclinical Young Adults: Randomized Controlled Trial„, opisanym na łamach “JMIR Formative Research”, wzięło udział 81 uczestników z objawami depresji lub objawami lękowymi. To jedno z niewielu badań efektywności chatbota w terapii, a pierwsze przeprowadzone w języku polskim. Jedna z badanych grup przez dwa tygodnie korzystała wyłącznie z chatbota, natomiast druga, kontrolna, otrzymała literaturę samopomocową do samodzielnego zapoznania się.

Opierając się na wcześniejszych badaniach klinicznych chatbotów, naukowcy postawili m.in. hipotezy, że grupa korzystająca z chatbota będzie zgłaszała mniej objawów depresji i lęku oraz będzie wykazywała wyższy poziom zadowolenia z życia niż osoby korzystające wyłącznie z literatury. Założono również, że w pierwszej grupie spadnie poziom odczuwanej samotności, a dodatkowo że uczestnicy nawiążą z Fido więź.

Dwutygodniowa interwencja z użyciem Fido okazała się skuteczna w zakresie redukowania objawów depresji i lęku. U użytkowników zaobserwowano również zwiększenie satysfakcji z życia. Efekty utrzymywały się przez co najmniej miesiąc po zakończeniu próby. W przeciwieństwie do niektórych innych badań nie zaobserwowano natomiast różnic w skuteczności działania w grupie pracującej z chatbotem i posługującej się materiałami samopomocowymi. Warto jednak zauważyć, że użytkownicy bota poświęcili na interwencję mniej czasu niż druga grupa, co oznacza, że osiągnęli podobne efekty szybciej. Jest to korzystne, biorąc pod uwagę możliwe problemy z koncentracją u osób zmagających się z objawami depresji.

Naukowcy zaobserwowali również spadek poczucia samotności w grupie osób, które korzystały z większą częstotliwością z Fido, czego nie stwierdzono w grupie korzystającej z materiałów do samodzielnego zapoznania się. Najsilniejszą więź z Fido deklarowali młodsi badani.

Wśród zalet Fido uczestnicy wymieniali najczęściej fakt, że zachęcił ich do podjęcia decyzji o rozpoczęciu terapii.

W ostatnim czasie twórcy Fido przeprowadzili kolejne badanie, w którym podzielili uczestników na trzy grupy. Jedna odbywała tradycyjną terapię z psychoterapeutą, druga oprócz spotkań ze specjalistą miała do dyspozycji chatbota, a ostatnia – kontrolna – nie była poddana żadnej interwencji. Trwało to pięć tygodni. Wyniki tego badania zostaną opublikowane wkrótce.

Rozmowa z maszyną nie zastąpi terapii

Istotny jest fakt, że technologia – jak Fido – chociaż jest w stanie poprawić samopoczucie, nie zastąpi wizyty u specjalisty. Może jedynie taką terapię uzupełnić lub pomóc w podjęciu decyzji o rozpoczęciu leczenia.

Dla użytkowników powinno być jasne, że Fido nie jest profesjonalnym psychoterapeutą. I żeby uzyskać profesjonalną pomoc, należałoby udać się do specjalisty, który może korzystać z tego typu nowych technologii albo po prostu pracować w sposób tradycyjny. Dlatego właściwie pojawił się pomysł Fido 2, gdzie pomiędzy pacjentem a chatbotem jest jeszcze terapeuta – wyjaśnia prof. Michałowski.

Fido powstał w ramach projektu „Chatbot jako zautomatyzowane narzędzie wsparcia psychoterapii i pomocy psychologicznej oraz promocji zdrowia psychicznego”, zrealizowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polacy wciąż nie potrafią reagować na kryzysy psychiczne widoczne w social mediach

Codziennie przewijamy setki publikacji w mediach społecznościowych, ale co...

1 na 4 Polaków źle znosi zmianę czasu. Jak jedna godzina może wpłynąć na zdrowie?

Zmiana czasu na letni budzi kontrowersje – dla jednych...

Przyszłość DevOps to automatyzacja wspierana przez sztuczną inteligencję

DevOps to dzisiaj standard branży – badania pokazują, że...

Przełomowy moment dla biotechnologii: USA tnie granty, Europa wchodzi do gry

Stabilność finansowania firm biotechnologicznych jest ściśle powiązana z kondycją...

Polskie firmy coraz chętniej sięgają po sztuczną inteligencję – nowy raport EFL

Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po...

Podobne tematy

Coraz mniej osób z „rentą alkoholową”, ale kwoty świadczeń rosną

W 2023 roku liczba osób pobierających świadczenie, potocznie określane...

Greenwashing w modzie, kosmetykach i napojach – jak marki manipulują konsumentami?

Ponad połowa „eko” deklaracji to greenwashing – alarmuje Unia...

Czy internet przyzwyczaił się do hejtu? Nowe badania pokazują niepokojący trend

37 proc. internautów przyznaje, że zdarzyło im się wyrazić...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Badanie „Kobiety w biznesie” – jak przedsiębiorczynie zmieniają polski rynek?

Gdyby więcej jednoosobowych działalności gospodarczych należało do kobiet, to...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie