piątek, 18 kwietnia, 2025

CPS GfK: rynek produktów z licencjonowanymi grafikami wart już prawie pół miliarda złotych

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rynek produktów FMCG z licencjonowanymi grafikami postaci z bajek, filmów i seriali dalej rośnie. W okresie od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. wartość tego segmentu zbliża się do 482 milionów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 17 pp. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Dynamiczny wzrost tego rynku pokazuje, jak istotna jest strategia wykorzystania popularnych postaci w marketingu FMCG. Takie dane płyną z najnowszych analiz CPS GfK.

Zainteresowanie produktami z grafikami licencjonowanymi stale rośnie, co widać po ich zwiększającym się udziale w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych na artykuły FMCG. Z danych CPS GfK wynika, że nastroje konsumentów są coraz lepsze, a nabywcy chętniej sięgają po produkty premium. Producenci i detaliści zauważyli ten trend. W rezultacie na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów wysokiej jakości, które są ozdobione grafikami z ulubionymi postaciami z bajek i filmów.

– Wzrost wartości rynku produktów z grafikami licencjonowanymi to nie jedyny wskaźnik świadczący o ich rosnącej popularności. W ostatnim roku liczba kodów kreskowych dla tych artykułów wzrosła aż o 20 proc. Głównymi nabywcami są rodziny z dziećmi, chociaż można dostrzec rosnące zainteresowanie również wśród innych grup demograficznych – zwłaszcza bezdzietnych osób do 34. roku życia – komentuje Jakub Dubniak, consultant w Consumer Panel Services GfK. – Najwięcej takich produktów, aż 58 proc., jest kupowanych w dyskontach. Istotną rolę odgrywają także supermarkety i sklepy małoformatowe – dodaje.

Trendy tworzone przez najmłodszych

Od kilku lat na rynku dominują produkty z grafiką Psiego Patrolu, który jest motorem napędowym tego segmentu. Za to pozostałe trendy ulegają zmianom.

– W zeszłym roku jednym z faworytów rynku była Myszka Miki, która zajęła miejsce na podium pod kątem wartości kupionych produktów. Mimo że jest to postać rozpoznawalna na całym świecie i uwielbiana przez dzieci, młodzież oraz dorosłych, to w ostatnim czasie odnotowaliśmy znaczący spadek popularności produktów z jej wizerunkiem. Teraz produkty z Myszką Miki nie znalazły się nawet w pierwszej dwudziestce – mówi Jakub Dubniak.

Z kolei na popularności zyskały produkty z motywem Akademii Pana Kleksa, które weszły do pierwszej piątki. Biorąc pod uwagę zapowiedzianą kontynuację filmu, trend ten może się utrzymać przez dłuższy czas.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Alkohol coraz mniej pożądany – sprzedaż spada, a sklepy walczą o klientów promocjami

Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku...

Podobne tematy

PIU: Wydatki na polisy życiowe wzrosły o 4%. 23 mln Polaków posiada ubezpieczenie na życie

Najnowszy raport Polskiej Izby Ubezpieczeń, „Ubezpieczenia na życie. Finansowe...

FunkSec rosnącym zagrożeniem na scenie ransomware

Na scenie ransomware pojawiła się nowa grupa cyberprzestępcza, która...

Zmiany w Radzie Dialogu Społecznego. Kto zyska, a kto straci na nowych zasadach reprezentacji?

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został...

Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads

Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające...

Rzecznik MŚP apeluje do Premiera w sprawie zmian w Radzie Dialogu Społecznego

Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, wystosowała pismo...

Active Ageing: przepis na dłuższe i lepsze życie

Czym jest aktywne starzenie? “Active Ageing” to według Światowej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie