wtorek, 15 kwietnia, 2025

Cztery elementy niezbędne kobietom w biznesie

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Pewność siebie, odwaga w wyrażaniu potrzeb, networking i programy rozwojowe, organizowane przez pracodawców to elementy, których najbardziej brakuje do pełnego równouprawnienia kobiet w biznesie. Brak wiary w siebie i wyrażania własnych potrzeb to główne bariery wewnętrzne w aktywizacji wg odpowiednio 49% i 53% respondentek raportu „Kobiety w finansach” powstałego we współpracy Antal, CFA Society Poland oraz partnera strategicznego – Banku BPH. Kobiety stanowią znaczącą część pracowników firm finansowych (od 50% do 70%) dlatego troska o ich rozwój ma bardzo duże znaczenie dla całej branży.

– Największy wpływ na wyrównywanie szans obu płci w firmach mają świadomy i aktywny networking kobiet – wzajemne wsparcie i mentoring, strategiczna decyzja o działaniach wyrównujących dysproporcje na stanowiskach zarządczych, zachęcanie kobiet do podejmowania takich stanowisk oraz warsztaty pogłębiające pewność siebie, asertywność i umiejętność negocjacji. Organizacje, które chcą w dużo większym stopniu korzystać z potencjału biznesowego kobiet powinny zająć się także procedurami umożliwiającymi łatwiejsze łączenie kariery zawodowej z życiem rodzinnym, np. umożliwiać pracę zdalną, czy dodatkowy urlop w wyjątkowych sytuacjach – mówi Dagmara Moczarska, Senior Consultant w Antal.

Szkolenia i wzajemne wsparcie

Brak wiary w siebie i odwagi w wyrażaniu potrzeb to bariery w rozwoju żeńskiej części pracowników wskazywane przez największą liczbę respondentów badania. Jednym ze sposobów z powodzeniem stosowanym m.in. w Banku BPH jest aktywne zachęcanie kobiet do udziału w programach, które przygotowują je do pełnienia ról menadżerskich, uczą pewności siebie i formułowania własnych potrzeb.Cztery elementy niezbędne kobietom w biznesie

– Badania pokazują, iż firmy, w których kobiety mają większy udział w podejmowaniu kluczowych decyzji, osiągają lepsze wyniki biznesowe. Pracodawcy, którzy dostrzegają w tym okazję do poprawy własnych rezultatów mogą wiele ułatwić ambitnym kobietom, jeśli będą świadomie i z inicjatywą podchodzić do wyrównywania szans w firmie. Powinni aktywnie zapraszać do korzystania z pojawiających się możliwości rozwoju, np. obejmowania nowych ról, także tych wykraczających poza główny zakres zadań, budować długofalowe plany przekazywania kluczowych obowiązków w organizacji, zawierających działania rozwojowe na poziomie organizacyjnym i indywidualnym. W naszym Banku kluczowy był rozwój organizacji GE Women’s Network, która zrzesza kobiety zatrudnione we wszystkich biznesach należących do korporacji General Electric na całym świecie i dba o rozwój ich kompetencji z obszaru zarządzania. Wszystkie działania miały duże wsparcie naszego zarządu, dzięki czemu efekty były jeszcze lepsze – mówi Agnieszka Bukowska, dyrektor zarządzająca zasobami ludzkimi w Banku BPH S.A.

Kobiety w biznesie uważają, że spotkania tematyczne i specjalne szkolenia dadzą im największe wsparcie zawodowe i tego oczekują od pracodawców – wynika z raportu „Kobiety w finansach”. Oba elementy zostały ocenione na 3,8 w skali ważności od 1-5. Oczekiwane są także programy rozwojowe, np. takie jak w Banku BPH, oraz mentoring – czyli wszelkie formy nauki od kobiet na wyższych stanowiskach czy z większym doświadczeniem – te elementy uzyskały odpowiednio 3,6 i 3,5 na skali.

Mentoring to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod pozwalających odkryć w sobie potencjał i wzmocnić poczucie własnej wartości. Dlatego kobiety – poza wsparciem formalnym i organizacyjnym po stronie pracodawcy –  powinny poszukiwać inicjatyw, które wpływających na silniejszą reprezentację kobiet, zwłaszcza jeżeli mówimy o branży finansowej. CFA Institute od wielu lat promuje tę formę aktywności, zachęcając kobiety, którym udało się zaistnieć w instytucjach finansowych, by z własnej inicjatywy stały się ambasadorkami polityki diversity na lokalnych rynkach – wyjaśnia Monika Grabek, Executive Director CFA Society Poland.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Rośnie liczba Filipińczyków pracujących w Polsce. Już niemal 15 tys. pracuje legalnie

Migracja zarobkowa obywateli krajów azjatyckich do Polski systematycznie rośnie....

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

Polska otwiera się na pracowników z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej – nowe trendy na rynku pracy

Polski rynek pracy w ostatnich latach doświadcza znaczących zmian...

Podobne tematy

Zarząd przejmuje większość udziałów w firmie Antal

Zarząd Antal przejął większość udziałów w firmie, umacniając jej...

Dwie na trzy firmy produkcyjne rekrutują ze wsparciem zewnętrznych agencji

Większość firm produkcyjnych (73 proc.) nie przewiduje, by w...

Monika Kurtek członkiem Rady Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Monika Kurtek, Główna Ekonomistka Banku Pocztowego, została powołana 11...

Wpływ ESG na postrzeganie firm w Polsce

Temat ESG to stosunkowo nowa sprawa w przestrzeni publicznej....

Rok 2023 na polskim rynku usług HR był okresem wyzwań i niepewności

Sytuacja na rynku usług HR w 2023 roku była...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie