poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Furgalski: transport zbiorowy mógłby być tańszy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Podwyżki cen biletów Intercity są zdecydowanie za wysokie jak na nasze warunki. Organizacje branżowe już kilka lat temu w rozmowach z Ministerstwem Infrastruktury czy Ministerstwem Finansów przedstawiały rozwiązania co zrobić, żeby pobudzić ruch kolejowy – ale też ruch w miastach, w transporcie zbiorowym. Niestety, nie ma co liczyć na nowe inwestycje kolejowe, bo nie ma środków europejskich i nie ma w zastępstwie żadnych środków krajowych. Rząd pod koniec roku przyjął nowy program budowy dróg o wartości prawie 300 miliardów złotych. Tymczasem kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, najbardziej też bezpiecznym. Niestety, jeśli się nic nie wydarzy, to podwyżek cen biletów nie unikniemy także w tym roku. Niestety największym wygranym tej sytuacji jest samochód. Ta nierównowaga będzie się jeszcze bardziej pogłębiać, jeśli idzie o ceny.

– To, że mamy problem z drogim prądem dla całej naszej gospodarki, także dla gospodarstw indywidualnych, to wiemy nie od dziś. W jakiejś części kupujemy czas w roku bieżącym – bo przecież mamy rozmaite tarcze warte prawie 100 mld złotych: gazową, węglową, związaną z energią elektryczną. Ale pytanie co będzie w roku przyszłym? – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, Prezes ZDG TOR. – Nie będziemy mieli tanich praw do emisji CO2, nie wyprodukujemy stu procent energii ze słońca. A więc trzeba się było już od dawna przygotowywać do takiego scenariusza. My daliśmy szereg propozycji, które są aktualne także dziś. Proponowaliśmy zerowy VAT na ceny biletów. Wiem, że taki wniosek poszedł do Brukseli – bo on się spotkał z przychylną reakcją Ministra Infrastruktury, Finansów, a także Prezydenta. Niestety, był źle napisany i został zwrócony. A w Finlandii taki zerowy VAT jest od lat. Należy też obniżyć stawki za dostęp do infrastruktury – to by pomogło transportowi towarowemu, o którym zazwyczaj niewiele mówimy w kontekście przegrywanej rywalizacji z ładunkami, które trafiają na drogi. Mówiliśmy o jak najniższych poziomach dopuszczalnych w Unii, jeżeli idzie o podatek VAT i podatek akcyzowy od energii trakcyjnej, czy wreszcie likwidację takiej głupoty, jaką jest opłata mocowa, którą płaci kolej. Niestety, wszystkie nasze propozycje zostały odrzucone przede wszystkim przez Ministra Finansów – chociaż  my szacujemy, że byłby to wydatek 3 miliardów złotych – wskazuje Furgalski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

(Nie)Dostarczone zaufanie. Ostatnia mila – największy wróg lojalności klienta i budżetu firmy

Nietrafione decyzje operacyjne, brak kontroli i niewystarczająca transparentność w...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Podobne tematy

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Dochody z VAT rosną, ale mniej niż zakładano. Luka podatkowa maleje

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024...

Pożyczki między spółkami a podatek VAT: kiedy można skorzystać ze zwolnienia?

Przedsiębiorcy udzielając sobie pożyczek mogą w ich zakresie korzystać...

Szara strefa pod lupą fiskusa: nowe przepisy uderzają w internetowych sprzedawców

Koniec „szarej strefy” w sprzedaży towarów i usług w...

Czy influencer musi zapłacić podatek od barteru?

Umowy barterowe są niezwykle popularne w branży marketingowej, szczególnie...

Po wyroku TSUE polskiemu fiskusowi będzie trudniej odmówić zwrotu nadpłaconego VAT

Organowi podatkowemu nie będzie już tak łatwo odmówić podatnikowi...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie