PRACA I KARIERAInflacja, chat GPT i wellbeing HR-owymi Słowami Roku 2023!

Inflacja, chat GPT i wellbeing HR-owymi Słowami Roku 2023!

Inflacja, chat GPT i wellbeing HR-owymi Słowami Roku 2023!

Inflacja, chat GPT i wellbeing to wyrażenia, które według Internautów i ekspertów rynku pracy zdefiniowały branżę HR w minionym roku. Wybrane zostały w pierwszej edycji plebiscytu “HR-owe Słowo Roku”, której celem było wyłonienie słów najcelniej oddających zjawiska, trendy i tematy, jakimi żyła branża HR w 2023 roku. Rywalizacja w plebiscycie zorganizowanym przez Gi Group Holding okazała się wyjątkowo wyrównana – zwycięzca wyprzedził wicelidera o niespełna pół procent. 

2023 rok przebiegł pod hasłem zmienności koniunktury, niepewności sytuacji geopolitycznej i  gospodarczej oraz coraz wyższej presji na efektywność. Odbiły się one na nastrojach pracujących, których zasobność porfteli była mniejsza niż jeszcze rok temu. Choć wybór spośród 12 finałowych określeń nie był łatwy, wyniki plebiscytu nie budzą zdziwienia. Na pierwszym miejscu znalazła się bijąca w sytuację finansową Polaków inflacja, na którą głosowało najwięcej – 16,62% internautów.

Miniony rok zapisał się jako czas dalszej niepewności, podwyżek cen i wysokiej inflacji. Dla pracodawców oznaczał dużą dyscyplinę operacyjną i uważność w określaniu skali oraz modeli zatrudnienia. Pogarszająca się siła nabywcza pracujących była powodem poszukiwania zajęć dodatkowych i głównym argumentem podczas rozmów o wysokości wynagrodzeń. W tym kontekście nie dziwi fakt, że wyraz inflacja znalazł się na pierwszym miejscu w plebiscycie – mówi Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający Gi Group Holding.

Nie mniej celny w określeniu wyzwań HR w 2023 roku okazał się wybór nowego, ale doskonale znanego już określenia – chat GPT (16,34% głosów w plebiscycie), którego pojawienie się bez wątpienia było kamieniem milowym w rozwoju sztucznej inteligencji. Szczególnie, że jego obecność coraz częściej staje się nieodłącznym tematem dyskusji dotyczących ewolucji ról zawodowych i konieczności podnoszenia kompetencji.

Czat GPT jest już ogólnodostępnym i coraz powszechniej stosowanym narzędziem, stał się swoistym symbolem zmian związanych z rozwojem sztucznej inteligencji. Jego szerokie zastosowanie porusza wyobraźnię i sprawia, że o AI debatujemy częściej niż kiedykolwiek. Tak zwany „czat” unaocznił postępującą automatyzację i sprawił, że wielu pracowników zdało sobie sprawę z konieczności podjęcia kroków w kierunku podwyższenia lub zmiany zawodu – tłumaczy Kamil Jankowski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji Gi Group Holding, członek kapituły plebiscytu.

Podium w plebiscycie zamyka słowo, które pośrednio łączy inne zjawiska. Sytuacja gospodarcza, konieczność elastyczności i adaptacji do zmiennych warunków sprawiły bowiem, że wellbeing (14,13% głosów w plebiscycie) na stałe wszedł do kanonu branży HR.

Wyrażenia takie jak wellbeing, czy work-life balance na stałe zapisały się w słowniku zarządzających. W ostatnich miesiącach jeszcze o nich głośniej – pracownicy wskazują na wysoki poziom stresu i przeciążenie obowiązkami. Na uwagę wskazuje jednocześnie wysokie miejsce wyrażenia quiet quitting (11,63%), które świadczy o zmianie podejścia do wykonywanej pracy i traktowaniu życia prywatnego jako priorytet. Silna presja i narzucanie dużego tempa pracy będą musiały ewoluować – puentuje Agnieszka Zielińska, dyrektor Polskiego Forum HR, członek kapituły plebiscytu.

O czym jeszcze dyskutowano w ciągu ostatnich 12 miesięcy? W ścisłym finale plebiscytu znalazły się również: gen Z (4 miejsce z 11,91% głosów), quiet quitting (5 pozycja – 11,63% głosów), agile, AI, automatyzacja,  outsourcing,  resilience, reskilling oraz saving. Słowa zostały wyłonione przez złożoną przez ekspertów branży kapitułę konkursu spośród propozycji zgłoszonych przez internautów w grudniu 2023 roku.

Więcej informacji o plebiscycie znajdują się na stronie: https://www.gigroupholding.com/polska/wybierz-hr-owe-slowo-roku/

Inicjatorem i organizatorem akcji jest Gi Group Holding ze spółkami: Gi Group, Grafton Recruitment, Wyser. Działania są realizowane przez zespół marketingu i komunikacji Gi Group Holding przy współpracy z agencją Triple PR.

Partnerzy plebiscytu: Polskie Forum HR, Focus On Business, Manager+.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...