INNOWACJEINTERNETInformacja w niepewnych czasach – jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w...

Informacja w niepewnych czasach – jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google

Informacja w niepewnych czasach – jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google

Od kilku dni główną informacją, którą żyje cała Polska jest rozwój sytuacji związanej z koronawirusem. Warto przyjrzeć się w jaki sposób internauci szukają informacji za pomocą Google, ale też jak sama wyszukiwarka podchodzi do prezentowania wyników dla tak newralgicznych fraz. Działania Google w najbliższych dniach i tygodniach przynajmniej częściowo pokażą w jaki sposób w praktyce działa polityka promowania wiarygodnych eksperckich treści i walki z dezinformacją.

Należy też pamiętać, że obecna sytuacja to nie tylko wzrost ruchu dla zapytań związanych z sytuacją epidemiologiczną. To także ogromne wyzwanie dla wielu gałęzi biznesu, które muszą liczyć się ze znaczącym spadkiem ruchu. O skali zjawiska przekonamy się w najbliższych tygodniach.

Jak wygląda prezentowanie wyników organicznych dla zapytania „koronawirus”?

Na screenie wykonanym 13 marca widać, że na samej górze, w ramach funkcji Alert SOS znajdują się najważniejsze newsy dostępne w formie karuzeli. Pod nim znajduje się dodatkowy listing podstron rządowych oraz WHO z informacjami na temat koronawirusa, a także mapka obrazująca obszar, na którym rozprzestrzenił się wirus, również odsyłająca do witryny WHO. Działania te mają zapewnić najlepszą widoczność dla wiarygodnych źródeł informacji.jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google

Dopiero po tych wszystkich dodatkowych odnośnikach widzimy zwykłe wyniki organiczne.

– Łatwo można dostrzec, że na pierwszej stronie wyników wyszukiwania nie ma miejsca na słabe i nie budzące zaufania domeny bez autorytetu. Widać tutaj również kilka potencjalnych intencji każdego użytkownika. Przede wszystkim jednak, sposób prezentowania wyników wyszukiwania dla fraz związanych z COVID-19 pokazuje, że Google podejmuje kroki aby zagwarantować lepsze pozycjonowanie wiarygodnych treści – mówi Aleksander Kasprzak, SEM Manager w Lightscape.

Na 11 wyników, dwa to podstrony w domenie rządowej, czyli zaufanej domeny
z oficjalnymi komunikatami odnośnie tego co powinniśmy wiedzieć. Dwie to podstrony w serwisach o zdrowiu – chcemy wiedzieć czym jest koronawirus i jak się objawia. Aż sześć to serwisy newsowe – chcemy wiedzieć jak się aktualnie rozwija sytuacja. Wikipedia plasuje się na 11. miejscu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Trendy wyszukiwania fraz związanych z koronawirusem

W ujęciu 90-dniowym, do dnia 14 marca (zrzut z 17 marca, na wykresie 90 dniowym jest 3 dniowe opóźnienie), widzimy trzy najwyższe piki, które działy się:

  • 29 stycznia – największe zainteresowanie po pierwszych doniesieniach na temat koronawirusa
  • 27 lutego – podejrzenie, że koronawirus może być w Polsce
  • 4 marca – Minister Zdrowia Łukasz Szumowski potwierdził pojawienie się koronawirusa w Polsce.jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google 2Źródło: Google Trends

    Dzisiaj, 17 marca (tutaj również mamy 3 dni opóźnienia, ostatni dzień na wykresie 90 dniowym to 14 marca), wykres wygląda już inaczej. Ilość wyszukiwań znacznie się zwiększyła w dniach 8-12 marca w związku ze zwiększającą się ilością chorych oraz pierwszych ofiar śmiertelnych.jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google 3

    Źródło: Google Trends

    W ujęciu dla ostatnich 7 dni (10-17 marca), od ogłoszenia pierwszego przypadku w Polsce widać cały czas rosnące zainteresowanie tym tematem. Kulminacja nastąpiła w dniu 13 marca, a ogólny poziom zainteresowania jest cały czas bardzo wysoki.jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google 4

    Źródło: Google Trends

    Jakich informacji szukamy…

    Oprócz tego pojawiło się wiele nowych zapytań w wyszukiwarce, które są związane z koronawirusem. Poniższy wykres przedstawia 10 najpopularniejszych zapytań:jak Polacy szukają informacji o koronawirusie w Google 5

    Źródło: Google Trends

     

    Oprócz tego 10 zapytań, które zwiększały swoją popularność 11 marca:

    ·         koronawirus w polsce 10 marca
    ·         koronawirus w polsce ile przypadków
    ·         koronawirus zamknięcie szkół
    ·         koronawirus bełżyce
    ·         czapury koronawirus
    ·         zamknięcie szkół koronawirus polska
    ·         zamknięcie szkół w polsce koronawirus
    ·         zamknięcie szkol koronawirus
    ·         zamkniecie szkol koronawirus
    ·         skawina koronawirus

     

    13 marca:

     

    ·         tom hanks koronawirus
    ·         zasiłek opiekuńczy koronawirus
    ·         koronawirus w polsce 12 marca
    ·         zamknięcie warszawy koronawirus
    ·         zamkniecie warszawy koronawirus
    ·         koronawirus w polsce nowe przypadki
    ·         koronawirus zamknięcie szkół
    ·         zamknięcie szkół koronawirus polska
    ·         koronawirus w polsce ile przypadków
    ·         koronawirus w polsce ile przypadkow

     

     

    oraz 17 marca:

     

    ·         koronawirus minuta po minucie

    ·         koronawirus w polsce 16 marca

    ·         koronawirus mapa zakażeń polska

    ·         koronawirus mapa zakażeń

    ·         4 zgon koronawirus

    ·         ibuprofen a koronawirus

    ·         ibuprofen koronawirus

    ·         gov.pl koronawirus

    ·         michalda koronawirus

    ·         koronawirus w polsce ile przypadkow

     

    …a jakich nie

    Podczas gdy firmy oferujące produkty takie jak artykuły spożywcze z długim terminem przydatności, mydła i inne środki czystości notują wzrost ruchu, inne branże muszą liczyć się ze spadkami.

    Dotyczy to m.in. branży odzieżowej, niektórych produktów dla dzieci, takich jak zabawki, branży budowlanej, meblarskiej, nie wspominając o turystyce i branży eventowej. Podobna sytuacja dotyczy dóbr luksusowych i tych, które nie stanowią produktów pierwszej potrzeby, np. biżuteria. Pełną skalę tego zjawiska będzie można ocenić w nadchodzących tygodniach. Już dziś warto jednak pracować nad strategią budowania widoczności i generowania ruchu na czas po zakończeniu kryzysu. Jednym z jejj elementów jest modyfikacja działań contentowych, tak aby lepiej pasowały do aktualnych potrzeb użytkowników – dodaje Aleksander Kasprzak, Lightscape.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...