Współczesny klient zwraca uwagę nie tylko na cenę produktu, ale również na to, jakie wartości wyznaje firma, która wypuściła go na rynek. Bliska konsumentom jest idea ochrony środowiska naturalnego, a postawa proekologiczna wymagana jest dziś nie tylko od nich samych, lecz również od podmiotów gospodarczych. Jak więc zbudować wizerunek firmy, której nie jest obojętna ekologia? Przedstawiamy praktyczne wskazówki, które warto uwzględnić w strategii swojej marki!
Na skróty:
Proste zmiany dla natury
Międzynarodowe korporacje wdrażają różnego rodzaju działania, mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Nie jest tajemnicą, że często pochłaniają one spory budżet, którym nie dysponują mniejsze firmy. Niemniej jednak one również mogą wprowadzić w życie kilka istotnych, choć z pozoru jedynie małych zmian. Okazuje się, że klienci niechętnie wybierają dziś produkty w opakowaniach wykonanych z plastiku. Dlatego też, o ile tylko to możliwe, zamieńmy je na woreczki bawełniane z nadrukiem. Połączymy przyjemne z pożytecznym, oferując tym samym estetyczne opakowanie, które skutecznie promuje firmę. Możemy również korzystać z plastiku pochodzącego z recyklingu, ale taki materiał to jednak wciąż plastik, który prezentuje się mało ekologicznie. Wybierajmy go więc wówczas, gdy naszych produktów nie można zapakować do woreczków ze względu na konsystencję. Inne zmiany, jakie warto wdrożyć to:
- uproszczenie procedury pakowania produktów, zwłaszcza w kontekście opakowań plastikowych,
- oszczędność papieru, w szczególności gdy do naszych produktów dołączamy instrukcję albo opis,
- informowanie klientów o ekologicznych rozwiązaniach, jakie zastosowaliśmy w naszej firmie,
- wybór składników pochodzenia naturalnego do wyrobu produktów,
- używanie papierowych opakowań zamiast plastikowych toreb do pakowania zakupów.
Jaką strategię przyjąć, budując wizerunek proekologicznej marki?
Jeśli decydujemy się na to, aby nasza firma przyjęła postawę proekologiczną, musimy być konsekwentni w swoich działań. Nie możemy więc dopuścić do sytuacji, w której nasze produkty, choć opakowane w ekologiczne, bawełniane woreczki, testowane są na zwierzętach. Dobrym rozwiązaniem jest rezygnacja z plastiku i innych szkodliwych dla środowiska tworzyw albo zredukowanie ich do minimum. Warto również zaproponować klientom i kontrahentom ekologiczne gadżety, które znajdziemy na stronie https://www.natura.slupsk.pl/. Proekologiczna marka kieruje się w swoich działaniach tym, co dobre dla natury, ale i dla ludzi. Nie wszyscy klienci zdają sobie sprawę z tego, jakie działania podejmujemy na co dzień, dlatego dobrze informować ich o tym np. za po,średnictwem mediów społecznościowych, czy kampanii mailowych Pamiętajmy, że działania, takie jak drukowanie broszur informacyjnych, nie są ekologiczne. Ponownie wracamy tutaj do bycia konsekwentnym – bez tego trudno wypromować się jako eko firma, a konkurenci chętnie wypomną nam nawet drobne potknięcia.
Graficzna oprawa ekologiczna
Klient, zanim zdecyduje się kupić produkt albo skorzystać z usług, będzie chciał zapoznać się z ich specyfiką. Pamiętajmy, że większość zainteresowanych poświęca konkretnemu produktowi jedynie kilka minut, a następnie, jeśli ten nie spełni ich oczekiwań, przechodzi do innego. Warto więc zadbać o to, aby już z samego wyglądu nasze wyroby sprawiały wrażenie ekologicznych. Ważnym elementem są oczywiście wspomniane wyżej opakowania. Powinny one mieć stonowany kolor – dobrze sprawdzają się zwłaszcza elementy naturalne, które znajdą się na opakowaniach. Listki, krzewy, kolory ziemi – to wszystko sprawia, że produkt wydaje się bardziej ekologiczny.
Na opakowaniu powinny znaleźć się także chwytliwe hasła, informujące m.in. o tym, że produkt nie był testowany na zwierzętach albo zawiera dany procent składników pochodzenia naturalnego. Oczywiście, informacje, które przedstawiamy klientowi w ten sposób, muszą być prawdziwe. Nie warto więc fantazjować, a skupić się na poprawie składu produktów oraz wdrożeniu innych, przyjaznych naturze działań. Pamiętajmy, że to w ekologicznym podejściu do marketingu nie liczy się wyłącznie sprzedaż, ale również troska i dbałość o naszą planetę.