piątek, 25 kwietnia, 2025

Modernizacja kolei w Polsce jest opóźniona

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Środki z Krajowego Programu Kolejowego to około 80 miliardów – a więc dużo mniej niż budżet na drogi, gdzie są 192 miliardy złotych. Na koniec 2022 roku realizacja programu KPK wyniosła 70%, zbudowano 6400 km na 9000 zaplanowanych. Część inwestycji trzeba będzie przesuwać na kolejne lata. To, co jest bardzo dużym problemem, wartym wiele miliardów – to system łączności, który pewnie będzie miał trzy lata opóźnienia. Do tego dochodzi niezakończony tunel w Łodzi. Jednak najtrudniejszą kwestią są ostatnie relacje między Polską a Komisją Europejską – co skutkowało brakiem środków europejskich. To jest podstawowy tlen dla polskiej kolei, który napędza inwestycje.

– Jeżeli chodzi o koleje, to podsumowując osiem lat rządów PIS można powiedzieć, że w bólach zakończyli inwestycje, które bardzo często były rozpoczynane przez poprzedników. Przykładowo trasy Kraków – Katowice, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR. – Choć nie wszędzie obiecane parametry są już osiągalne, a ponadto mamy do czynienia z opóźnieniami. Znowu trzeba będzie część pieniędzy przesuwać na nową perspektywę, bo nie udało się zmodernizować czy wybudować dodatkowego toru pomiędzy Słupskiem a Gdynią. W bardzo złym stanie jest postęp, jeżeli idzie o budowę systemu łączności GSM. Pewnie też wiele osób, zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kojarzy masę informacji o tym, że pociągi były zatrzymywane przez niewłaściwe użycie sygnału stój przez osoby nieuprawnione, że pociągi były kierowane na niewłaściwe tory. Było więc bardzo dużo pytań o bezpieczeństwo. Modernizacja linii między Warszawą a Poznaniem za 2,5 miliarda złotych, rozpoczęta w 2017 – miała się skończyć w 2019, a skończy się pod koniec tego roku. Przed inwestycją najszybsze pociągi jeździły w okolicach 2 godz. 15min. A teraz po zakończeniu wszystkich prac będą jeździć 2 godziny 24 minuty. Zysk powiedziałbym bardzo delikatnie słaby – jak na te lata i na te wydane pieniądze. Myślę, że dobrze należy ocenić program Kolej Plus za ponad 13 miliardów – to jest współpraca z samorządem. W miarę dobrze działa też program inwestycji dworcowych czy modernizacji przystanków – choć część tych przystanków powstaje w lesie, nie do końca wiadomo dla kogo. Na pewno trzeba przyglądać się na wydatkowanie pieniędzy, żeby były wydatkowane sensem dla pasażerów – analizuje Furgalski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

(Nie)Dostarczone zaufanie. Ostatnia mila – największy wróg lojalności klienta i budżetu firmy

Nietrafione decyzje operacyjne, brak kontroli i niewystarczająca transparentność w...

Nowe rowery miejskie w Kołobrzegu. System z publiczno-prywatnym finansowaniem

Już od 15 kwietnia mieszkańcy Kołobrzegu oraz odwiedzający miasto...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Podobne tematy

00:02:24

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Samochód nowy czy używany? Podpowiadamy co wybrać!

Zakup samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych, jaką...

Kamery nasobne dla ratowników medycznych – ochrona czy zagrożenie dla prywatności?

Wprowadzenie kamer nasobnych dla zespołów ratownictwa medycznego jest jednym...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie