środa, 14 kwietnia, 2021
PRACA I KARIERANa rynku pracy brakuje specjalistów od obsługi centrów danych

Na rynku pracy brakuje specjalistów od obsługi centrów danych

-

Na rynku pracy brakuje specjalistów od obsługi centrów danych

Na rynku pracy istnieje wciąż pogłębiający się problem z niedoborem specjalistów z dziedziny centrów danych. Według badania Vertiv „Data Center 2025”, przedstawiciele branży zdają sobie sprawę z tego wyzwania i uważają je za jedno z najważniejszych. 20 proc. respondentów za kluczową kwestię uznało trudności w utrzymaniu pracowników, a 40 proc. zgłosiło problemy ze znalezieniem wykwalifikowanego personelu.

Jedną z przyczyn powstawania luki kompetencyjnej jest fakt, że zapotrzebowanie na absolwentów kierunków technicznych rośnie w szybkim tempie i po prostu jest ich zbyt mało, aby zaspokoić rynkowy popyt. – Przed menedżerami stoi więc wyzwanie, jak mówić o branży centrów danych, wyjaśniać, dlaczego jest ona ważna i w jaki sposób stanowi podstawę rozwiązań technologicznych, które wpływają na codzienne życie – zwraca uwagę Bartłomiej Raab, Country Manager w Vertiv Poland.

Poszerzenie puli talentów

Jednym ze sposobów walki z luką kompetencyjną jest szersze spojrzenie na temat pozyskiwania wykształconych pracowników. Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu Uptime Institute na temat prywatnych centrów danych wynika, że 25% badanych menedżerów nie miało kobiet wśród personelu projektowego ani operacyjnego, a tylko 5% respondentów stwierdziło, że kobiety stanowią 50% lub więcej ich pracowników.

Szansą dla pracodawców jest więc szersza akceptacja dla zatrudniania kobiet. Sposobem na to może być np. wprowadzenie elastycznych warunków pracy lub stworzenie programu mentorskiego wspierającego je w miejscach pracy, które są zdominowane przez mężczyzn.

Kluczowe znaczenie może mieć także rekrutacja osób spoza branży, które mają podobny zestaw umiejętności do profesjonalistów z dziedziny centrów danych, ze względu na doświadczenie w pracy w środowisku infrastruktury krytycznej.  Menedżerowie w przedsiębiorstwach muszą zatem zaoferować takim kandydatom wsparcie i podkreślić ogromną wartość, jaką mogą wnieść do zarządzanych przez nich placówek.

Zwrot ku technologii

Innym rozwiązaniem problemu jest skorzystanie z takich technik jak robotyka czy sztuczna inteligencja w celu automatyzacji zadań. Wiele firm stosuje już podobne rozwiązania, na przykład Google używa robotów do niszczenia uszkodzonych dysków twardych. I chociaż nowe techniki mają do odegrania ważną rolę, nie są one ostatecznym rozwiązaniem – w miarę postępowania cyfrowej transformacji działalność operacyjna centrów danych, podobnie jak w całej branży technologicznej, będzie polegać na wysoko wykwalifikowanych specjalistach. Ich zadaniem będzie wprowadzanie innowacji i reagowanie na szybko zmieniającą się dynamikę rynku. Natomiast w perspektywie krótkoterminowej przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu muszą polegać na outsourcingu, aby w ten sposób wypełnić lukę kompetencyjną.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....
Deloitte

Deloitte: Rok 2021 przyniesie zwiększoną aktywność na rynku private equity

0
Mimo, że rynek private equity (PE) w Europie Środkowej odczuł wpływ pandemii i wywołanego nią spowolnienia, przedstawiciele funduszy wykazują dziś znacznie większy optymizm niż w pierwszej połowie 2020 r. Jak wynika z raportu firmy...
polska unia europejska

Jaka przyszłość czeka Unię Europejską i Polskę?

0
Michał Perzyński/Instytut Jagielloński: Jak Pana zdaniem będą wyglądać stosunki Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi po zaprzysiężeniu Joe Bidena na prezydenta? Bogusław Sonik: Myślę, że przede wszystkim zmieni się jedno – będą mieli do siebie zaufanie...