piątek, 13 czerwca, 2025

Na rynku pracy brakuje specjalistów od obsługi centrów danych

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Na rynku pracy istnieje wciąż pogłębiający się problem z niedoborem specjalistów z dziedziny centrów danych. Według badania Vertiv „Data Center 2025”, przedstawiciele branży zdają sobie sprawę z tego wyzwania i uważają je za jedno z najważniejszych. 20 proc. respondentów za kluczową kwestię uznało trudności w utrzymaniu pracowników, a 40 proc. zgłosiło problemy ze znalezieniem wykwalifikowanego personelu.

Jedną z przyczyn powstawania luki kompetencyjnej jest fakt, że zapotrzebowanie na absolwentów kierunków technicznych rośnie w szybkim tempie i po prostu jest ich zbyt mało, aby zaspokoić rynkowy popyt. – Przed menedżerami stoi więc wyzwanie, jak mówić o branży centrów danych, wyjaśniać, dlaczego jest ona ważna i w jaki sposób stanowi podstawę rozwiązań technologicznych, które wpływają na codzienne życie – zwraca uwagę Bartłomiej Raab, Country Manager w Vertiv Poland.

Poszerzenie puli talentów

Jednym ze sposobów walki z luką kompetencyjną jest szersze spojrzenie na temat pozyskiwania wykształconych pracowników. Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu Uptime Institute na temat prywatnych centrów danych wynika, że 25% badanych menedżerów nie miało kobiet wśród personelu projektowego ani operacyjnego, a tylko 5% respondentów stwierdziło, że kobiety stanowią 50% lub więcej ich pracowników.

Szansą dla pracodawców jest więc szersza akceptacja dla zatrudniania kobiet. Sposobem na to może być np. wprowadzenie elastycznych warunków pracy lub stworzenie programu mentorskiego wspierającego je w miejscach pracy, które są zdominowane przez mężczyzn.

Kluczowe znaczenie może mieć także rekrutacja osób spoza branży, które mają podobny zestaw umiejętności do profesjonalistów z dziedziny centrów danych, ze względu na doświadczenie w pracy w środowisku infrastruktury krytycznej.  Menedżerowie w przedsiębiorstwach muszą zatem zaoferować takim kandydatom wsparcie i podkreślić ogromną wartość, jaką mogą wnieść do zarządzanych przez nich placówek.

Zwrot ku technologii

Innym rozwiązaniem problemu jest skorzystanie z takich technik jak robotyka czy sztuczna inteligencja w celu automatyzacji zadań. Wiele firm stosuje już podobne rozwiązania, na przykład Google używa robotów do niszczenia uszkodzonych dysków twardych. I chociaż nowe techniki mają do odegrania ważną rolę, nie są one ostatecznym rozwiązaniem – w miarę postępowania cyfrowej transformacji działalność operacyjna centrów danych, podobnie jak w całej branży technologicznej, będzie polegać na wysoko wykwalifikowanych specjalistach. Ich zadaniem będzie wprowadzanie innowacji i reagowanie na szybko zmieniającą się dynamikę rynku. Natomiast w perspektywie krótkoterminowej przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu muszą polegać na outsourcingu, aby w ten sposób wypełnić lukę kompetencyjną.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Ukraińcy w Polsce: przepaść między pozycją w pracy i w społeczeństwie

Centrum Analityczne Gremi Personal zaprezentowało wyniki obszernego badania przeprowadzonego...

Zespół napięcia pourlopowego – coraz większy problem dla pracowników

Wakacje mają być czasem wypoczynku i regeneracji. Jednak aż...
00:03:29

Oczekiwania pracowników w zmieniającym się świecie

Z perspektywy historii 35 lat to niemal wiek –...

Czas na decyzję: co robić, zanim automatyzacja i sztuczna inteligencja zrobi to za nas

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie są już przyszłością –...

Pierwsza praca nastolatka – obowiązki pracodawcy i prawa młodocianego

Praca nieletnich – pierwsze kroki na rynku pracy pod...

Podobne tematy

Rynek pracy 2025: Pracodawcy oczekują znajomości AI, ChatGPT i gotowości do nauki

Kompetencje cyfrowe, znajomość sztucznej inteligencji oraz umiejętność korzystania z...

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

Antymonopolowa rozprawa Google. Przed sądem decyduje się przyszłość internetu

Prawie rok temu amerykański sędzia federalny Amit Mehta uznał,...

Rozmowa kwalifikacyjna pod presją: jak emocje wpływają na kandydatów?

Stres towarzyszący rozmowie kwalifikacyjnej może objawiać się w zaskakujących...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie