Gorące tematy

Gospodarka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
piątek, 18 kwietnia, 2025

Nie lekceważ zaangażowania pracowników: to się opłaca!

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Prawie każdy przedsiębiorca z sektora MŚP pracuje nad zaangażowaniem swoich pracowników, wielu jednak robi to nieświadomie, czyli nie tak jak należy – wynika z obserwacji ekspertów z platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. Niestety nieodpowiednie zarządzanie zaangażowaniem osób zatrudnionych w firmie – lekceważenie tego tematu – może mieć dla pracodawcy negatywne skutki. Według doniesień medialnych jeden niezaangażowany pracownik może kosztować przedsiębiorcę z sektora MŚP nawet 35 tys. złotych rocznie[1].

Nie ma w Polsce firmy z sektora MŚP, która nie pracowałaby nad zaangażowaniem swoich pracowników. Nawet jeśli pracodawca nie robi nic, by zwiększyć motywację w swoim zespole, to ten brak działania nadal wywiera wpływ na wszystkich zatrudnionych. Niestety, wtedy mówimy o nieświadomej pracy z zaangażowaniem, która w dłuższym okresie czasu może mieć negatywne skutki dla firmy. Z tego powodu nad zaangażowaniem warto pracować aktywnie – tak, by jak najlepiej wykorzystać potencjał swoich pracowników.

Dla przedsiębiorcy praca z zaangażowaniem powinna być tak naturalna i tak oczywista, jak prowadzenie dokumentacji pracowniczej – mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy oraz twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.Trzeba przede wszystkim pamiętać, że zaangażowanie zależy w dużym stopniu od tego, jak zarządzamy ludźmi – czy budujemy dobrą atmosferę, czy stwarzamy warunki do rozwoju i czy włączamy ich w procesy zarządcze w firmie. Musimy też pamiętać o absolutnych podstawach, czyli stawianiu na klarowną komunikację i docenianie pracowników, no i oczywiście o odpowiednim wynagrodzeniu. Jeżeli w firmie panuje chaos – stawiane są niejasne oczekiwania, brakuje komunikacji i zaufania, a pracownicy są niesprawiedliwie traktowani lub mają ograniczone  możliwości rozwoju – nie ma szans by ludziom „chciało się chcieć” – dodaje.

Więcej, lepiej, szybciej

Liczne badania potwierdzają, że im wyższy odsetek zaangażowanych pracowników w firmie, tym wyższa dochodowość i rentowność przedsiębiorstwa. Trzeba pamiętać jednak, że działa to również w drugą stronę. Według danych z raportu „State of the Global Workplace 2023” opracowanego przez Instytut Gallupa, niskie zaangażowanie pracowników kosztuje światowe gospodarki około 8,9 biliona dolarów, czyli 9 proc. globalnego PKB[2].

Zaangażowany pracownik to taki, który identyfikuje się z misją i wartościami firmy i wiąże swoją przyszłość z organizacją. Taka osoba chętnie wykonuje swoje obowiązki służbowe i chętnie bierze udział w tym, co się dzieje w firmie.  Taki pracownik to dla organizacji skarb – potwierdzają to liczne badania. Według najnowszych szacunków ekspertów z Instytutu Gallupa, firmy z większym udziałem zaangażowanych pracowników generują o 23 proc. wyższe dochody. Co więcej, w takich miejscach absencja chorobowa jest mniejsza o 78 proc., a rotacja pracowników nawet o 50 proc.[3] To naturalne. Jeżeli czujemy się docenieni, wiemy, że to co robimy ma sens, nasze samopoczucie polepsza się, a lojalność względem pracodawcy wzrasta. Właśnie takie wymierne korzyści potwierdzają, że warto pracować nad zaangażowaniem pracowników – mówi dr hab. Mikołaj Pindelski, profesor Szkoły Głównej Handlowej.

Wyzwania branży MŚP

Firmy z sektora MŚP stanowią zdecydowaną większość przedsiębiorstw w Polsce, bo aż 99,8 proc., i generują blisko co drugą złotówkę PKB (45,3 proc.)[4]. Stan polskiej gospodarki zależy poniekąd od kondycji, w jakiej znajdują się mali i średni przedsiębiorcy. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby przedstawiciele tego sektora podejmowali działania mające na celu umocnienie ich pozycji na rynku.

Polskie MŚP mierzą się dziś z wieloma wyzwaniami, takimi jak wzrost płacy minimalnej i niedobór pracowników, które wpływają na ich wyniki finansowe. Wiele firm szuka ratunku w kosztownej, acz oczywiście potrzebnej, cyfryzacji procesów, zapominając, że najpierw powinni zacząć od przyjrzenia się, jak bardzo zaangażowani w swoje obowiązki są ich pracownicy. Według doniesień medialnych bowiem jeden niezaangażowany pracownik kosztuje polską firmę nawet 35 tys. złotych rocznie – mówi Agnieszka Musiał-Terlecka, prezes firmy HR Institute. – Nie zapominajmy też, że gros sektora MŚP stanowią przedsiębiorstwa z branży usługowo-handlowej, gdzie o sukcesie decyduje tak naprawdę obsługa klienta. Praca nad zaangażowaniem zespołu, dbałość o pracowników wpływa na to,  w jaki sposób obsługują oni klientów. To z kolei sprawia, że klienci są zadowoleni i lojalni – wzrasta więc renoma i dochodowość przedsiębiorstwa – dodaje.

Budowanie zaangażowania

W pracy nad zaangażowaniem pracowników najistotniejsze jest zrozumienie, że jest to bardzo złożony proces. Jego składowe to między innymi poczucie sprawczości i docenienia, komunikacja czy relacje z przełożonymi i współpracownikami w organizacji. Trzeba być świadomym, że nie wystarczy dowiedzieć się, który z tych elementów wymaga poprawy, lecz dlaczego i jak można jej dokonać.

Zaangażowanie jest kluczowym czynnikiem determinującym efektywność pracowników, a jednak budowanie go wcale nie wymaga wielkich nakładów finansowych.  Stała praca nad zaangażowaniem może natomiast przypominać operację na otwartym sercu – każdy ruch musi być precyzyjny i wskazana jest rozwaga. Bez odpowiednio oddanych swojej pracy ludzi, firma nie może liczyć na długotrwały sukces biznesowy. Z kolei zbyt zaangażowani pracownicy mogą się szybko „wypalić” mówi Magda Pietkiewicz. – Zaangażowanie jest równie złożone jak nasz organizm, i tak jak nasz organizm zmienia się  z czasem. Może zmniejszyć się, gdy firma przechodzi kryzys lub zwiększyć wraz z przyjściem nowego pracownika, który wniesie powiew świeżości w struktury naszej organizacji. Dlatego właśnie, tak jak regularnie chodzimy do lekarza, tak będąc pracodawcą czy menagerem powinniśmy regularnie badać zaangażowanie naszych pracowników – dodaje ekspertka.

[1] https://prnews.pl/srednio-35-tysiecy-zlotych-rocznie-tyle-kosztuje-polska-firme-jeden-niezaangazowany-pracownik-477685

[2] https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace.aspx#ite-506924

[3] https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace.aspx#ite-506924

[4] https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/raport-o-stanie-sektora-malych-i-srednich-przedsiebiorstw-w-polsce-2024

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

Podobne tematy

Słabość dolara trwa. Czy dobre dane z Wielkiej Brytanii uratują funta?

Ostatnie dni to dość silne wyciszenie wojny handlowej. Z...
00:01:57

PKB – niedoskonały, ale wciąż istotny wskaźnik rozwoju

Od kilkudziesięciu lat trwa dyskusja na temat produktu krajowego...

Fed w impasie, kurs dolara w niepewności

Fed najprawdopodobniej powstrzyma się od jakichkolwiek działań na posiedzeniu,...

Polacy nie czują się doceniani w pracy – przyznaje się do tego 64 proc. z nas

Raport „Czy czujesz się doceniany? 2025” autorstwa Enpulse i...

Przedsiębiorczość w Polsce: Strach przed porażką większy niż chęć działania

Założenie firmy w naszym kraju jest proste – uważa...

Młodzi vs. doświadczeni – jak przełamać stereotypy i stworzyć silny zespół?

Dzisiejszy rynek pracy jest areną dynamicznych zmian, które wymagają...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie