niedziela, 19 stycznia, 2025

Nowa dzielnica w Gdyni coraz bliżej: PKP pozyskuje partnera do inwestycji Międzytorze

23 grudnia br. spółki z Grupy PKP wraz z dotychczasowymi partnerami zaangażowanymi w warty ok. 3,5 mld zł projekt deweloperski o nazwie Gdynia Międzytorze poszerzyły grono inwestorów, zawierając umowę z trójmiejską firmą NDI Development. To kolejny krok do budowy nowej, wielofunkcyjnej dzielnicy w Gdyni, gdzie powstaną mieszkania, biura, sklepy i tereny rekreacyjne.Na dawnych terenach kolejowych powstanie nowa część Śródmieścia Gdyni 2 fot. PKP S.A.

W tym roku spółki z Grupy PKP powróciły do realizacji projektów deweloperskich i wznowiły pracę nad kolejnym z nich o nazwie Gdynia Międzytorze. Efektem ostatnich działań jest zawarcie umowy z nowym inwestorem, co pozwoli przyspieszyć budowę. 23 grudnia 2024 r. spółki z Grupy PKP – Polskie Koleje Państwowe S.A.. i Xcity Investment sp. z o.o. – oraz obecni partnerzy – Semeko Grupa Inwestycyjna S.A. i Semeko SPV II sp. z o.o. – rozszerzyły grono inwestorów uczestniczących w projekcie o nowy podmiot: firmę NDI Development sp. z o.o. z Grupy NDI. Zawarta umowa pozwoli na przyspieszenie prac przygotowawczych związanych z projektem w taki sposób, aby roboty budowlane przy pierwszych obiektach mieszkalnych mogły rozpocząć się jeszcze w 2026 r.

Zagospodarowanie na nowo gdyńskiego Międzytorza pozwoli stworzyć w tej części Śródmieścia, na dawnych terenach kolejowych, nowoczesną, wielofunkcyjną dzielnicę. Nowe budynki wraz z otoczeniem powstaną w rejonie pomiędzy ul. Jana z Kolna a stacją Gdynia Port. Na Międzytorzu powstanie 4730 mieszkań wraz z zabudową o charakterze biurowym i handlowo-usługowym. Zaplanowano także budowę nowych dróg i stworzenie terenów zielonych. Szacowana wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł. Cały projekt ma zostać zrealizowany etapami, do 2038 r.

Zawarcie umowy z NDI Development to nowy etap we współpracy z partnerami zewnętrznymi przy realizacji projektów deweloperskich. Niedawno zapowiedzieliśmy, że aktywnie wracamy do zagospodarowywania byłych terenów kolejowych i to już się dzieje. Kolej od samego początku swojego istnienia pełniła funkcje miastotwórcze i może, a wręcz powinna pełnić je również dzisiaj. Jednym ze sposobów jest właśnie znalezienie nowych pomysłów na tereny, które w związku z modernizacją kolei, usprawnieniom procesów przewozowych nie pełnią już swoich pierwotnych funkcji. Dzięki takiemu podejściu w atrakcyjnych lokalizacjach, takich jak gdyńskie Międzytorze, będą mogły powstawać nowe mieszkania, budynki biurowe czy centra handlowo-usługowe – podsumowuje Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.

Po latach blokowania przez nadzór właścicielski PKP S.A. procesu mającego na celu zagospodarowanie z pożytkiem dla społeczeństwa i Spółki hektarów nieużytków leżących odłogiem po likwidacji infrastruktury kolejowej, nadszedł czas na wykorzystanie potencjału tych terenów. Znajdują się one w atrakcyjnych lokalizacjach, często w centrach miast, w związku z czym dalsze przyglądanie się jak dziczeją, ulegają degradacji i stanowią wyrwy w tkance miejskiej, obciążając jednocześnie budżet firmy podatkami i innymi opłatami, nie służy ani dobru Spółki, ani lokalnych społeczności. Obecnie PKP S.A. czuje wsparcie Ministerstwa Infrastruktury w dążeniu do naprawy wieloletnich zaniechań w tym zakresie. Osobiste zaangażowanie wiceministra ds. kolei – pana Piotra Malepszaka w działania Spółki zmierzające do zagospodarowania zdegradowanych terenów kolejowych i przywrócenia ich do użytku pozwoliło PKP S.A. na nowe otwarcie w stosunkach z partnerami zewnętrznymi i budowę zaufania do marki, jaką jest PKP – mówi Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A. ds. nieruchomości.

Dzięki zawartej umowie podmioty dotychczas zaangażowane w realizację tego przedsięwzięcia zyskały silnego ekonomicznie, doświadczonego w realizacji dużych zadań inwestycyjnych partnera, który dokapitalizuje projekt oraz wspólnie z dotychczasowym inwestorem będzie odpowiedzialny za wykonanie zadań określonych w kontrakcie. Polskie Koleje Państwowe oraz ich spółka zależna Xcity Investment będą mogły skutecznie współpracować przy realizacji tak długo oczekiwanej inwestycji, osiągając większe korzyści niż w przypadku zwykłej sprzedaży zbędnych nieruchomości. Dla spółek z Grupy PKP to kolejna – po projektach m.in. w Poznaniu, Katowicach, stolicy (Warszawa Zachodnia) czy Koninie, gdzie obecnie trwają procedury wyjścia z projektu – inwestycja. W przygotowaniu do realizacji jest projekt Warszawa Gdańska – inicjatywa związana z efektywnym wykorzystaniem terenów kolejowych w formie wspólnych przedsięwzięć z udziałem renomowanych podmiotów zewnętrznych.

NDI Development sp. z o.o. jest jedną ze spółek Grupy NDI, które mają znaczące osiągnięcia w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych o wielomiliardowej wartości, związanych z budową infrastruktury drogowej, hydrotechnicznej i kubaturowej (projekty mieszkaniowe, przemysł\owe i użyteczności publicznej) w Polsce.

Do najbardziej spektakularnych efektów w ponad 30-letniej działalności spółek Grupy NDI należą: pomorski odcinek autostrady A1, przekop Mierzei Wiślanej, Terminal T5 w Porcie Handlowym w Gdańsku, rewitalizacja Centrum Sopotu (pionierskie projekty przeprowadzone w formule PPP), Centrum Finansowe Puławska, Centrum Banku Śląskiego w Katowicach, Teatr Szekspirowski, warszawska Rotunda PKO BP, biurowiec Hestii w Sopocie, hale stoczniowe i budynek biurowy PGZ Stoczni Wojennej, Centrum przesiadkowe w Zabrzu, apartamentowiec Jagiellońska 13 w Gdańsku, Rezydencja Merwede w Gdańsku, Terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle w Gdańsku czy będące w realizacji inwestycje: Śląska Osiem, Apartamenty Cis Park, Zamienie Park, Smolna 23.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Rzecznik MŚP apeluje do Premiera w sprawie zmian w Radzie Dialogu Społecznego

Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, wystosowała pismo...

Waloryzacja czynszów w 2025 r. – co czeka najemców?

Do umów najmu zawieranych na dłużej niż rok właściciele...

Spoofing – jak oszuści podszywają się pod banki?

W dobie cyfrowej bankowości bardzo często spotykamy się z...

Zawody przyszłości – jak technologia i ekologia kreują nowe profesje

Rosnące tempo automatyzacji, cyfryzacji oraz przejście na zieloną gospodarkę...

Boom ofertowy i coraz wyższe ceny – podsumowanie 2024 r. na rynkach wschodzących

Rynki wschodzące, czyli Lublin, Szczecin, Bydgoszcz, Rzeszów, Białystok, Kielce...

Podobne tematy

Niewypłacalności przedsiębiorstw na rekordowym poziomie. Branża budowlana i transport w kryzysie

W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576...

Kurs dolara szybko odrabia straty po danych CPI, rynki akcji rosną, funt słabnie

Wczorajsza zmienność kursu EUR/USD to jedynie chwilowe osłabienie USD....

Rolników czeka dość trudny rok. Problemy będą się szybko piętrzyć

Eksperci analizują aktualną sytuację rolników i prognozują, że w...

Zdolność kredytowa vs. ceny nieruchomości: Jak zmieni się rynek w 2025 roku?

Nowy rok to czas nowych początków i postanowień. Marzenia...

Agnieszka Wasilewska-Semail nową prezes PKP CARGO S.A.

Po przeprowadzonym postępowaniu kwalifikacyjnym 20.12.2024 r. został powołany nowy...

Najbardziej medialne drużyny i piłkarze w listopadzie 2024 r.

Czołowe drużyny przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów raportu w...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie