czwartek, 6 maja, 2021
BIZNESNowe technologie w polskich przedsiębiorstwach

Nowe technologie w polskich przedsiębiorstwach

-

Nowe technologie w polskich przedsiębiorstwach

Piotr Kawecki, Prezes Zarządu ITBoom Sp. z o.o. o tym, jak polskie firmy wykorzystują zaawansowane technologie i narzędzia

W Polsce struktura rynku IT i rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom stawia na zupełnie inne aspekty rozwiązań. Stąd duża dysproporcja we wdrażaniu technologii AI, NLP i machine learning pomiędzy naszym krajem a zachodnimi sąsiadami. Nasze rodzime firmy najczęściej wybierają rozwiązania klasyczne typu call center i wsparcia w procesach sprzedaży czy help desku z wykorzystaniem zasobów ludzkich. Źródłem takich tendencji jest przede wszystkim dostępność ludzi na rynku pracy oraz relatywnie niski koszt zatrudnienia w Polsce. Za granicą inwestycje w IT są konsekwencją optymalizacji kosztów. Postawienie centrum obsługi klienta np. w Norwegii, Danii czy Niemczech byłoby po prostu absurdalnie drogie. Kolejnym aspektem jest blokada mentalna, która w naszym kraju nie pozwala w wystarczający sposób na zasadnicze i strategiczne podejście do wdrożenia odpowiednich rozwiązań AI i NLP w biznesie. Firmy po prostu nie transformują cyfrowo swojej działalności, bo nie chcą. Kolejnym aspektem jest odpowiednie podejście do technologii i zapewnienie rozwiązaniom IT źródeł informacji. Tu z kolei brakuje nam postępującej od lat cyfryzacji dokumentów w administracji państwowej i biznesie. AI karmi się danymi i bez nich, nie będzie działać prawidłowo. Patrząc na NLP warto zwrócić uwagę, że te rozwiązania dostarczane są przez światowych gigantów, którzy produkują i rozwijają technologię w rodzimym dla siebie języku angielskim. Trudno się dziwić, że dostosowywanie tej technologii do naszych realiów jest mniej efektywne, a już na pewno nie leży w priorytetach wielkich firm. Dla przykładu spróbujmy korzystając z Siri czy Google Asystenta zwrócić się do tych rozwiązań z tą samą prośbą w dwóch językach – polskim i angielskim. Niestety łatwo będzie zauważyć różnicę na korzyść wersji anglosaskiej. Trochę czasu nam to zajmie, ale jestem przekonany, że rynek IT w Polsce dogoni także i w tych kwestiach kraje zachodnie. Warto tutaj zaznaczyć, że w Polsce IT jest na bardzo wysokim poziomie. W wielu dziedzinach wręcz bijemy na głowę czołówkę krajów europejskich. Dla przykładu rozwiązania stosowane u nas w bankowości elektronicznej, wsparcie sprzedaży w postaci chat botów czy też wsparcie pracy zdalnej w biznesie są niedoścignionym wzorem dla wielu rozwiniętych rynków na świecie.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....
Deloitte

Deloitte: Rok 2021 przyniesie zwiększoną aktywność na rynku private equity

0
Mimo, że rynek private equity (PE) w Europie Środkowej odczuł wpływ pandemii i wywołanego nią spowolnienia, przedstawiciele funduszy wykazują dziś znacznie większy optymizm niż w pierwszej połowie 2020 r. Jak wynika z raportu firmy...
polska unia europejska

Jaka przyszłość czeka Unię Europejską i Polskę?

0
Michał Perzyński/Instytut Jagielloński: Jak Pana zdaniem będą wyglądać stosunki Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi po zaprzysiężeniu Joe Bidena na prezydenta? Bogusław Sonik: Myślę, że przede wszystkim zmieni się jedno – będą mieli do siebie zaufanie...