poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Nowe zapisy dotyczące odpłatnego przewozu osób. Co się zmienia i co dalej?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 26 maja 2023 r., wprowadziła w życie od dnia 17.06.2024 r. zasadę, że cudzoziemcy – wszystkich narodowości – którzy zamierzają wykonywać odpłatny przewóz osób (taksówkarze oraz inni kierowcy zajmujący się przewozem osób na aplikację) muszą mieć polskie (czyli wydane w Polsce) prawo jazdy. Tym samym, każdy obcokrajowiec, który dotąd nie wymieniał prawa jazdy na polskie, a który świadczy usługi odpłatnego przewozu osób lub taksówkarskie w Polsce musi przeprowadzić taką procedurę wymiany. Tej części zagranicznych kierowców, którym nie udało się do 17 czerwca 2024 r. uzyskać dokumentów (polskiego prawa jazdy) uprawniających do takiego odpłatnego przewozu osób, uniemożliwione będzie dalsze wykonywanie zawodu kierowcy taksówki.

 

W związku z powyższym, wnioskując o wymianę dokumentów trzeba się liczyć z po pierwsze narzuconym unijnie wymogiem – aby móc wnioskować o wymianę prawa jazdy, trzeba spełnić kryterium rezydencji. Zagraniczne prawo jazdy na polskie może zmienić tylko ten kierowca, który przebywa legalnie w Polsce przez co najmniej 185 dni. Gdy ten okres będzie krótszy,  urząd odmówi mu wymiany dokumentu. A bez wymiany nie może być kierowcą taksówki. Po drugie, u niektórych kierowców może pojawić się dodatkowy wymóg zdania egzaminu teoretycznego – i tutaj wszystko zależy czy dane zagraniczne prawo jazdy jest zgodne ze wzorem międzynarodowego prawa jazdy określonym w Konwencji Genewskiej lub Konwencji Wiedeńskiej traktujących o ruchu drogowym – jeśli nie jest zgodne, wówczas należy dodatkowo zdać część teoretyczną egzaminu państwowego. Ogólnie rzecz ujmując, skoro m.in. Ukraina, Gruzja, Republika Białorusi, Republika Mołdawii są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej, to założyć można, że wymiana prawa jazdy wydanego w tych krajach nie będzie wymagać zdania państwowego egzaminu teoretycznego w Polsce.

Mamy informację, że już w pierwszym tygodniu funkcjonowania nowych przepisów ¼ kierowców zza granicy czyli kierowców Ubera i /Bolta nie stawiła się do pracy a to znaczy, że pracę może stracić nawet 30 tys. osób. Zazwyczaj kierowcami Uberów itp. są obywatele z dalekich krajów i praktycznie nie mają, żeby szans nauczyć się języka polskiego i zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy w krótkim czasie. Jako Gremi Personal zamierzamy zaproponować im pracę, mamy nawet robocze hasło „U nas znajdziesz pracę bez prawa jazdy”. Możemy im zaoferować pracę, ale do tego trzeba będzie zalegalizować ich pobyt, a na to potrzeba minimum miesiąc czasu, żeby takie pozwolenie wyrobić. Jeśli chodzi o branże, które mogą ich wchłonąć to szczególnie wskazałbym logistykę, przetwórstwo i produkcję a także potrzebni są pracownicy sezonowi. Rynek pracy z chęcią by wchłonął tych pracowników, ale może być trudno z legalizacją ich pobytu, a na pewno z tym, żeby odbyło się to w krótkim czasie, czyli ogólnie – z legalną pracą. – komentuje Tomas Bogdevic, dyrektor generalny Gremi Personal.

Osoby pozbawione pracy jako kierowcy i bez ważnego prawa jazdy mogą uzyskać pracę dla pracownika niewykwalifikowanego. Dana osoba może np. skończyć kurs UDT i stać się wykwalifikowanym pracownikiem. Fachowcy typu spawacz, monter czy stolarz nie muszą mieć prawa jazdy, żeby wykonywać ten zawód. Na rynku pracy brakuje mężczyzn do pracy, więc liczymy na to, że pozbawieni zarobku z dnia na dzień pracownicy przewozów sięgną po inne prace. – dodaje Anna Dzhobolda, dyrektorka departamentu rekrutacji międzynarodowych Gremi Personal.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Podobne tematy

Rośnie liczba Filipińczyków pracujących w Polsce. Już niemal 15 tys. pracuje legalnie

Migracja zarobkowa obywateli krajów azjatyckich do Polski systematycznie rośnie....

Ukraińcy zadowoleni z poziomu zarobków w Polsce

85% Ukraińców w Polsce jest zadowolonych z poziomu zarobków...

Ukraińcy przebywający w Polsce – uchodźcy czy migranci zarobkowi?

Co trzeci Ukrainiec przybył do Polski mniej niż sześć...

Rząd rezygnuje z obowiązku zatrudniania cudzoziemców na umowy o pracę

Rząd wycofał się z przepisu, który wprowadzał obowiązek zawierania...

Zbliża się gorączka zakupów – cyberprzestępcy już na to czekają

Pomimo rosnącej mody na ekologię i minimalizm, przedświąteczna gorączka...

Bolt notuje roczny przychód w wysokości 2 miliardów euro

Szybki rozwój Bolta trwa. Estoński startup, pod wodzą Markusa...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie