PRACA I KARIERAPolacy po pracy. Jakim obszarom życia polscy pracownicy chcieliby poświęcać więcej czasu?

Polacy po pracy. Jakim obszarom życia polscy pracownicy chcieliby poświęcać więcej czasu?

Polacy po pracy. Jakim obszarom życia polscy pracownicy chcieliby poświęcać więcej czasu?

Aż 60 proc. pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw w Polsce chciałoby poświęcać więcej czasu na relaks i wypoczynek – wynika z danych zebranych przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. Potrzebę taką odczuwa 54 proc. kierowników, 61 proc. pracowników fizycznych oraz 65 proc. ekspertów, którzy wzięli udział w badaniu. – Pracujemy prawie najwięcej w Unii Europejskiej, co sprawia, że często brakuje nam czasu na inne, pozazawodowe aktywności – zauważają autorzy badania i wskazują osiem obszarów, którym polscy pracownicy chcieliby poświęcać więcej czasu. Infografika 1 (Ogólna)

Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, więcej czasu na relaks i wypoczynek chciałoby mieć 64 proc. przebadanych kobiet i 56 proc. mężczyzn. Potrzeba ta zauważalnie rośnie wraz z wiekiem – podczas gdy w najmłodszej grupie ankietowanych (18-25 lat) zgłasza ją 55 proc. pracowników, w najstarszej (56-65 lat) jest to już 64 proc.

– Młodzi ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, zazwyczaj żyją na pełnych obrotach, próbując łączyć ze sobą naukę oraz życie zawodowe, prywatne i towarzyskie. Z wiekiem zmieniają się priorytety, często na pierwsze miejsce wybija się zdrowie i potrzeba odpoczynku. Warto jednak zauważyć, że ponad połowa najmłodszych respondentów już teraz czuje, że czas, który poświęca na relaks nie jest wystarczający. To pokazuje, jak szybko pędzi świat i jak istotne jest zachowanie zdrowej równowagi pomiędzy pracą a regeneracją fizyczną i psychiczną – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu firmy VanityStyle. Infografika 6 (Rozwój osobisty) Infografika 5 (Czas dla siebie) Infografika 4 (Aktywność fizyczna) Infografika 3 (Czas dla rodziny) Infografika 2 (Relaks i wypoczynek)

Brakuje czasu dla rodziny i na aktywność fizyczną

Drugi obszar (53 proc. wskazań), któremu polscy pracownicy chcieliby poświęcać więcej czasu, to rodzina. Kwestia ta jest szczególnie ważna dla osób w wieku 26 – 35 lat (57% wskazań), 36 -– 45 lat (63% wskazań) oraz 46 – 55 lat (59% wskazań), natomiast o wiele mniej istotna dla najmłodszej oraz najstarszej grupy respondentów – odpowiednio 38 i 48 proc. wskazań.

– Jak wynika z danych Eurostatu, statystyczna Polka rodzi swoje pierwsze dziecko w wieku 29 lat. Przez kolejne lata wychowanie potomstwa będzie znajdowało się w epicentrum życia jej i jej rodziny. Jak wynika z zebranych przez nas danych, ponad połowa pracowników w tym okresie czuje, że powinna poświęcać więcej czasu rodzinie – zauważa Joanna Skoczeń. – To ważna informacja dla pracodawców i jednocześnie powód, dla którego systematycznie rozwija się rynek benefitów pozapłacowych, które wspierają osoby aktywne zawodowo w budowaniu więzi rodzinnych. Od około dwóch dekad popularnością niezmiennie cieszą się np. karty sportowe dla członków rodziny oraz dzieci pracowników, a na przestrzeni ostatnich kilku lat widzimy również rosnące zainteresowanie kartami dla seniorów. Takie benefity umożliwiają rodzinne wyjścia na basen lub do aqua parku, a także wspólną aktywność fizyczną, w tym m.in. udział w zajęciach jogi czy lekcjach tańca – dodaje. 

Aktywność fizyczna to jednocześnie trzeci najważniejszy obszar, na który polscy pracownicy chcieliby poświęcać więcej czasu. Potrzebę taką zakomunikowało 51 proc. ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym na zlecenie VanityStyle, w tym 56 proc. ekspertów, 51 proc. kierowników i 46 proc. pracowników fizycznych. Jest to kwestia szczególnie istotna dla najmłodszej grupy respondentów w wieku od 18 do 25 lat (64 proc. wskazań).

– Aktywność fizyczna jest wyjątkowo ważna dla ludzi młodych. Jak wynika z najnowszego badania Multisport Index, regularne treningi podejmuje 88 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat oraz 84 proc. osób w wieku od 25 do 29 lat. To znacznie powyżej średniej, która wynosi 64 proc. Co istotne, coraz częściej naszą motywacją do podejmowania aktywności fizycznej jest nie tylko dobra kondycja i atrakcyjna sylwetka, ale także nasze zdrowie psychiczne. Potrzebę tą zauważają sami pracodawcy, którzy angażują się w różnego rodzaju działania mające na celu wspieranie pracowników w osiąganiu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, w tym dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie mówi Joanna Skoczeń.

Więcej czasu na dla siebie i na rozwój osobisty

Ponadto jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, 49 proc. ankietowanych chciałoby mieć więcej czasu dla siebie. Z kolei 47 proc. badanych chciałoby poświęcać więcej czasu na rozwój osobisty. Podobnie jak w przypadku aktywności fizycznej to obszar szczególnie istotny dla najmłodszej grupy respondentów, na który wskazało aż 71 proc. osób w wieku od 18 do 25 lat.

– Dla młodych ludzi, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, niezwykle istotny jest samorozwój i zdobywanie nowych kompetencji, co ma zaprocentować szybkim awansem i podniesieniem swojego statusu materialnego i społecznego. Z upływem lat, kiedy nasz bagaż doświadczeń zawodowych i życiowych staje się coraz większy, zaczynamy skupiać się na innych kwestiach, chociażby na odpoczynku czy dbaniu o własne zdrowietłumaczy Aleksandra Łomzik, trenerka umiejętności psychospołecznych i uważności, coach oraz właścicielka marki Poznaj się – ze sobą.

Słowa ekspertki potwierdzają wyniki badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle. Wynika z nich, że potrzeba poświęcania większej ilości czasu na rozwój osobisty maleje wraz z wiekiem i jest najniższa u osób w wieku od 56 do 65 lat (33 proc. wskazań). Podobnie jest w przypadku czasu poświęcanego na pielęgnowanie swoich zainteresowań. Rozwój pasji to obszar, na który więcej czasu chciałoby poświęcać odpowiednio 53 proc. ankietowanych w wieku od 18 do 25 lat, 43 proc. w wieku od 26 do 35 lat, 38,5 proc. w wieku od 36 proc do 55 lat i tylko 27 proc. respondentów w wieku od 56 do 65 lat.

Na kolejnym miejscu w rankingu obszarów, którym przedstawiciele dużych i średnich przedsiębiorstw w Polsce chcieliby poświęcać więcej czasu, znalazły się odpowiednie nawyki żywieniowe, które są istotne dla 35 proc. respondentów, w tym 39 proc. kobiet i 31 proc. mężczyzn. Na ostatnim miejscu uplasował się natomiast rozwój duchowy, któremu więcej czasu chciałoby poświęcić 10 proc. ankietowanych.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...